Renault Espace: Turbo: nieuw of revisie?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dCi

Is een turbolader van een Espace 4, dCi 2.2, te reviseren? Ik zit namelijk met een kapot motorblok (krukas/drijfstanglagers), en zou willen vermijden dat het revisieblok binnen de kortste keren weer in de soep draait. Ik weet dus niet of de turbo versleten is, maar blijkbaar houden die dingen in de 2.2 motor het zelden lang uit. En in de buizen van en naar de intercooler zit behoorlijk wat motorolie. Een nieuwe turbo erin stoppen gaat waarschijnlijk ook weer snel lekken, vermits het dezelfde kwaltiteit is als origineel, terwijl een revisie misschien met betere onderdelen kan gebeuren?
Kan ik bij dit soort blokken nog andere voorzorgen nemen (behalve een beter type lagers, een goede turbo en EGR klep regelmatig kuisen), om te voorkomen dat ie na 100d km weer de geest geeft?

LOMAX

Geplaatst door LOMAX (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Zo slecht zijn ze niet. Ze zijn gevoeligmvoor slechte en lagemolie niveau. Verder kan je er aardig wat kilometers mee maken. Deze turbo's kan je gewoon laten reviseren. Dan krijg je er gelijk een andere voor terug.

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Als ik op de asjes van het schoepenwieltje zijdelingse druk uitoefen, kan ik dit asje een halve milimeter in zijwaartse richting bewegen. Mag hier speling op zitten, of ben ik nu zeker dat de turbo kaduuk is?

Intussen ben ik erachter dat reviseren behoorlijk duur is, soms duurder dan gewoon een nieuwe kopen. Blijkt dat er ook lader-rompen te koop zijn, dus enkel een nieuw lichaam met asje en schoepenwieltjes, waar je dan het oude huis weer moet rond bouwen. Lekker goedkoop! Is dit een haalbare zaak, of zijn hier nadelen aan verbonden?

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Een turbo zelf even van nieuwe onderdelen voorzien valt nog niet zo makkelijk. Er moet namelijk een instelling in de lengte van de as naar de variabele kleppen komen. En dan moet je aan de slag met computers en manometers. Dit kan je beter aan de opgeleide jongens over laten.

Het kan idd soms zijn dat een gereviseerde duurder is dan een nieuwe, maar een gereviseerde heeft een kleinere fout marge dan de fabrieks turbo's de marge zit hem in speling en balans.

Maar waarom denk je dat de turbo stuk is je klacht begon toch mat lagers van de krukas? De turbo's zijn niet persee zwakke onderdelen bij deze motoren. Wel de lagerschalen.

Hans4040 (375) PRO, 11 jaar geleden

Het asje moet wat speling hebben...asje draaid op een oliefilm in een glijlager.

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Ik weet niet meteen of de turbo stuk is, maar ik zie redelijk wat olie in de kanalen na de turbo zitten. Is dat niet een teken dat er teveel speling op de afdichting zit? Ook heb ik de indruk dat de schoepen tegen de wand aanlopen, ter hoogte van de vleugeltjes is de wand precies wat 'gezandstraald', waar de rest van het kanaal mooi glanzend is.
Volgens de vorige eigenaar reed de auto goed, tot de drijfstang door het blok ging. Ik zou er dus kunnen van uitgaan dat de turbo nog 'goed genoeg' is, net als het duo-massa vliegwiel, waar ook maar een beetje speling op zit. Nu dat alles uit mekaar ligt, zou het handig zijn dit allemaal preventief te vervangen, maar gezien de prijs van die onderdelen is een gokje wagen ook een optie. Wat begon als een hobby-projectje, dreigt anders al snel een geldverslindende nachtmerrie te worden.

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Dat er olie zit klopt, je carterontluchting zit namelijk voor je turbo en daar komen olie dampen uit die neer slaan. Dat zandstraal kan dus komen van het rondslingeren van materiaal. Maar goed dat is lastig beoordelen van hier achter de computer.

Turbo as mag naar binnen/buiten trekken maar een heel klein beetje speling hebben, mag niet meetbaar zijn. En van links naar rechts mag er geen speling op zitten.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Lomax, mag in axiale richting een weinig ruimte hebben. Speling in radiale richting, veroorzaakt dat het schoepenwiel tegen de behuizing raspt.!
Hierdoor komen er zeer kleine stukjes materiaal in het inlaattraject. Met alle gevolgden vandien. Turbo´s zijn hier inderdaad een zwak punt.

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Bedankt alvast allemaal, het is inderdaad niet simpel om een diagnose te stellen van achter een computer. Misschien best eens laten beoordelen in een revisiebedrijf, hij ligt er nu toch langs. To be continued...

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Heb me er wat verder in verdiept, en in alle antwoorden zit wat waarheid. De speling in de lengterichting (axiaal) mag max 0,008 inch (0,2 mm) zijn, dus niet voelbaar met de vingers, enkel met meetapparatuur. In de breedte (radiaal) mag er max 0,022 inch (0,56 mm) speling zijn, wel voelbaar met vingerdruk. De as loopt namelijk op een oliefilm, ook al eerder aangehaald, en zweeft eigenlijk in de glijlager. Zolang de schoepen de rand niet effectief raken, en het schoepenwieltje vlot rondgaat, is de turbo nog goed.

Hans4040 (375) PRO, 11 jaar geleden

[quote=LOMAX]In de breedte (radiaal) mag er max 0,022 inch (0,56 mm) speling zijn, wel voelbaar met vingerdruk. De as loopt namelijk op een oliefilm, ook al eerder aangehaald, en zweeft eigenlijk in de glijlager.[/quote]
Dat zei ik ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.