Het duo-massa vliegwiel in een Espace 2.2 zit niet vast, maar bewegend in het buitenste vliegwiel gemonteerd. Hoeveel speling mag hier op zitten, of hoe kan ik testen of dit wiel nog goed is, of vervangen moet worden? Nu kan het binnenste wiel iets meer dan een centimeter gedraaid worden, voor het buitenste wiel begint mee te draaien, en er zit niet echt veel weerstand ten opzichte van mekaar.
Bij het demonteren van drukgroep en schijf heb ik de kleine inbus schroefjes om beurt een slagje losgedraaid, tot de groep loskwam. Nu zie ik in de onderdelenlijst dat een drukgroep en schijf enkel kan geplaatst worden met behulp van speciaalgereedschap, een soort dure drie-armige trekker. Kan ik de groep niet gewoon in omgekeerde volgorde, schroefje per schroefje een slag, tegen het vliegwiel aantrekken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jawel als de boutjes lang genoeg zijn. Anders begin je met iets langere bouten. Een driearmige trekker werkt net zo, maar dan iets anders.
Ik heb intussen wat meer informatie gevonden, en blijkbaar zit er een stelmechanisme in de drukgroep, dat teruggesteld moet worden, anders werkt de koppeling achteraf niet. Eenmaal teruggesteld, kan de groep idd op het vliegwiel getrokken worden met iets langere boutjes. Maar dat terugstellen kan alleen met een special tool :-(
Blijft natuurlijk mijn vraag over de toestand van het duo-massa vliegwiel. Dit is toch te duur om zo maar preventief te vervangen..
12 jaar
Ik heb het vliegwiel van de krukas gehaald, en aan de achterzijde kan je zien dat het ene wiel tegenover het andere ongeveer een cm in elke richting kan verdraaien, daar zijn uitsparingen voor voorzien. De afstand klopt dus al. Blijft de vraag of die beweging heel stroef moet gaan (hoe stroef), of met de hand kan gebeuren, alsof je het binnenste wiel in een bord chocoladepudding ronddraait?
12 jaar
Vakantie, iedereen aan het zwembad?
Ik heb hier dan zelf het antwoord gevonden, een duidelijk filmpje met de juiste testprocedures, in het Engels.
http://www.youtube.com/watch?v=MMW8UrEns...
En hier vind je ook een gedetailleerde uitleg over de visuele all-round controle van het DMF, Nederlands.
http://www.luk-as.de/content.luk_as.de/e...
12 jaar
Patrick
Er zijn idd vele vaste bezoekers van pc op vakantie.
Maar:
Telkens een nieuw topic openen voor ieder onderdeeltje m.b.t het wisselen van een motor schiet ook niet echt op.
Hou in dit geval zoveel mogelijk vragen onder 1 gezamenlijk topic.
Hou het overzichtelijk, voor jezelf en ook anderen.
Moderator Problemcar
Oeps, en ik dacht net dat jullie het niet goed vonden dat meerdere, verschillende problemen in eenzelfde topic werden aangesneden. Info over een turbo spreekt misschien andere specialisten aan dan een vraag over een koppeling. En vermits toch vaak de titel van een topic bepaalt of hij wordt geopend of niet, dacht ik ook mijn kansen op een antwoord te vergroten.
Ik probeer erop te letten, en misschien wacht ik beter tot na de verlofperiode, want nu moet ik niet alleen de problemen, maar ook de oplossingen zelf aanbrengen ;-)
12 jaar
[quote=LOMAX]Oeps, en ik dacht net dat jullie het niet goed vonden dat meerdere, verschillende problemen in eenzelfde topic werden aangesneden[/quote]
Het komt voor dat anderen een topic van iemand overneemt, waar dit voorkomt grijpen we in.
In dit geval is hier geen sprake van gezien het allemaal vragen van jezelf betreft die gezamenlijk te maken hebben met het overbouwen van een motor.
Weet natuurlijk niet hoeveel haast je hebt, de meesten gaan op verschillende data met vakantie.
Rond kerst verwacht ik dat iedereen wel weer terug zal zijn ;-)
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar