close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: turbo probleem?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dCi

Volgens mijn dealer is mijn turbo binnenkort aan vervanging toe agv van inwendige olielekkage. De motor kan als gevolg hiervan zelfs op hol slaan is mij verteld. Inclusief het vervangen van de intercooler gaat dit ca. €1700,-!!! kosten ( 128000 km gelopen) Ik heb mijn twijfels omdat olielekage zichtbaar is op de slangaansluiting van de carterventilatie naar de luchtinlaatslang ( tussen turbo en luchtfilter) Kan het zijn dat olie via deze weg in het luchtgedeelte komt? Op dit forum al veel gelezen over dit probleem en ook iets gezien over mogelijke coulance. Kan iemand mee van info voorzien want de motor loopt perfect en klachten heb ik evenmin.

groet

Geplaatst door

laguna2001 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft de garage speling geconstateerd op de turbine-as in de turbo?

De aansluiting van de carterventilatieslang op de inlaatslang bestaat uit twee delen. De carterventilatieslang zelf en een rubberen dichting die erin zit. Deze dichting zweet vaak een beetje, dit zorgt ervoor dat stof en zand buiten op de inlaatslang (tussen luchtfilter en turbo compressor inlaat) aankoeken. Dit op zichzelf is dit nog geen aanwijzing voor een turbo die defect gaat. Het is immers oliedamp die vanuit het carter de motor weer ingezogen wordt, dat er warme olie in een carter zit is heeeeeel normaal, dit hebben alle auto's!!!!

Gaat er een grotere hoeveelheid olie vanaf de turbo compressor-zijde door de intercooler de verbrandingsruimte in dan zal de auto blauw roken bij accelereren. Is het zo dat de lagers in de turbo helemaal uitgesleten zijn en dat de as zoveel speling krijgt dat het turbinewiel en het compressorwiel in de behuizing aanlopen en uiteindelijk vastslaan dan zal de olielekkage zo heftig worden dat de motor op olie gaat lopen (op hol slaat). Als dit gebeurt geeft de boordcomputer ook een foutmelding van het inspuitsysteem. Er is nu maar een remedie en dat is zo snel mogelijk stoppen zonder te ontkoppelen. Dit kan verdere motorschade voorkomen/beperken.

Feit is wel dat de turbo nog wel eens stuk gaat. Dit valt in vele posts op dit forum te lezen. Ook de turbo op mijn dci uit 2001 gaf bij 230.000km de geest. Dit was wel aangekondigd door een op- en afgaand turbo geluid bij accelereren en op het laatst maakte de turbo ook een gierend bijgeluid dat binnen in de auto duidelijk hoorbaar was (aanlopen compressor/turbinewiel tegen behuizing).

Rijd je echt door totdat de turbo stuk is dan kunnen de brokstukken echt overal zitten en moet je alle luchtleidingen en intercooler vervangen of heel erg goed doorspoelen en het inlaatstuk reinigen (ook egr klep demonteren en ruimte schoonmaken. Eventueel ook de olieaanvoerleiding (afhankelijk van de conditie van de o-ringen). Vervangen is veiliger dan schoonmaken. Dit verklaard de hoge kosten a 1700,-. Heb je wel klachten maar ben je er op tijd bij dan zou je ervoor kunnen kiezen niet alles te vervangen. Een losse turbo kost maar een derde van het genoemde bedrag.

Succes.

Erik2804 50

17 jaar

Je hoort meestal aan het geluid dat er iets mis is. Even een opmerking wat erik 2804 schrijft is als de motor op hol is geslagen te remmen en de koppeling indrukken. Als je (bijna stil staat) de auto in een hoge versnelling gooien en ontkoppelen. Dit trekt de motor niet en (meestal) slaat deze af. De koppelingsplaten kunnen kapot gaan maar is altijd goedkoper dan een complete motor.

Tevens zou je ervoor kunnen kiezen, als je het niet vertrouwd om naar een andere garage te gaan (een renault garage voor een deskundig advies maar misschien ook een gewone niet merkgebonden garage voor een onafhankelijk advies)

ejnn 0

17 jaar

Bedankt voor jullie reactie. De dealer heeft vastgesteld er vettigheid in de luchtinlaat , dit heb ik zelf vervolgens ook geconstateerd. Dit kan dus ook van de carterventilatie afkomstig zijn, op deze aansluiting is heel duidelijk olie zichtbaar. Van geluiden van de turbo is geen sprake.

laguna2001 0

17 jaar

Dan is er niets aan de hand. Overigens loopt via mijn carterventilatie wel olie naar de turbo. De ventilatieslang is echt nat van de olie. Oliedamp condenseert natuurlijk weer, zo lijkt mij. Ik heb zelf mijn turbo vervangen nadat bleek dat er nogal gefluit was en dat de aanzuigturbine duidelijke schade had.

Jouw auto valt in een coulance regeling. Die is tot 150.000 km geldig. Daarboven kan je stikken, wat Renault betreft.

Speerpunt 0

17 jaar

[quote=Speerpunt]Jouw auto valt in een coulance regeling. Die is tot 150.000 km geldig. Daarboven kan je stikken, wat Renault betreft.[/quote]
Niet dus, hij moet ook jonger dan 5 jaar zijn en dat is hij niet.

sjaak r 0
badge

17 jaar

Oh ja, we zijn weer een jaartje verder, dus je kan stikken wat Renault betreft en lekker 1700 euro ophoesten en met een beetje mazzel knalt daarna je intercooler eruit, je achterasrubbers zijn rot en dan heb je net 120.000 km op de teller (ies normaal bij Renault)

Speerpunt 0

17 jaar

@Laguna2001
De dealer bazeert zijn uitspraak waarschijnlijk op ervaringen met andere Laguna's..... turbootje hier, turbootje daar. Ze gaan nogal eens stuk. Hoe dit komt? Geen idee, wordt er met een koude motor gelijk flink geblazen? Wordt de motor afgezet zonder dat deze heeft kunnen nadraaien? Wordt er geen optimale olie gebruikt? Zelf gebruik ik Kroon-Oil Helar 0W40, dit spul heeft het vloeipunt beneden de -50graden liggen, bij een koude start smeert dit toch echt veel beter dan 5W40 of 10W40.

Verder, zolang de turbo geen bijgeluiden maakt en de auto niet erg veel olie gebruikt gewoon doorrijden dus. Zodra de turbo bijgeluiden begint te maken, onmiddelijk actie ondernemen en niet denken dat het nog wel even tijd heeft tot de volgende onderhoudsbeurt.

Succes

Erik2804 50

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.