Renault Scenic: Turbo vervangen -> weinig vermogen <60kmu

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dci 120pk

Beste allen,

Afgelopen week heeft mijn turbo het begeven.
Na veel gekrijs uit de motorruimte en wegvallen vermogen was ik (bij toeval) op 300 meter van een auto-garage.
Daar aangekomen en directe inspectie door een monteur begon de auto enorm te roken en hebben deze direct stilgezet.
Na technische inspectie bleek de turbo defect.
Afgelopen weekend en begin deze week is deze vervangen voor een nieuwe (duur....).
Ik heb vanmorgen de auto opgehaald. De auto rijd zonder foutmeldingen.

Echter gaat het optrekken in z'n 1 en 2 enorm langzaam (of in ieder geval veel minder snel dan voorheen).
Pas bij meer snelheid (harder dan 60km/u) heb ik weer kracht in de motor.

Ik heb niet het idee dat het direct gerelateerd is aan het toerental, want in de 1e en 2e versnelling met +3500toeren heb ik gevoelsmatig geen turbo-boost.
Vooral bij terugschakelen werkt te turbo goed (mits eerst op snelheid), bij het opschakelen alleen bij hogere snelheden.

Iemand enig idee?

daanvdl

Geplaatst door daanvdl (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

leboef (0), 10 jaar geleden

vacuumslangen vanaf turbodruksensor verkeerd om aangesloten? Heb ik zelf al eens meegemaakt.

daanvdl (0), 10 jaar geleden

Als toevoeging: De auto trekt boven de 120km/u prima door naar 150+.
Kan dat ook wanneer de vacuumslangen verkeerd-om zitten?

daanvdl (0), 10 jaar geleden

Wellicht zinvol om toe te voegen, Zojuist tijdens een 60km rit:

Bij een koude motor met moeite naar 120km/u.
5 minuten later bij snelheiden boven de 100km/u accelereert ie prima.
Bij snelheiden onder de 100km/u wisselend resultaat; Vaak weinig/minder vermogen dan normaal.
Maar zojuist nog 1x voor elkaar gekregen om in z'n 2e versnelling mijzelf te lanceren.
Overige pogingen allemaal als stroop (en zonder turbo geluid).

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Ben je al terug gegaan naar de garage die de turbo verving? Wat zegt die?

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Weet je ook de toestand van die vorige (versleten) turbo? Was hier geen schraapsel vrijgekomen, die nu in je inlaattraject is gekomen? >> gevolgschade.

daanvdl (0), 10 jaar geleden

Hij staat sinds vanmorgen weer bij de garage.

Er zijn geen foutmeldingen opgeslagen in de auto. Hij constateert wel dat de turbo het soms wel, en soms niet doet.
Alle leidingen en bekabeling zijn gecontroleerd en lijken allemaal in orde.
Ze geven aan eind van de dag ermee te gaan rijden met de diagnose computer er aan om te kijken naar afwijkende waarden uit de sensoren.

Tot dusver nog een groot raadsel.
Ralf_Jensen: Het turbowiel is losgekomen en is gaan aanlopen. Alles is gereinigd/vervangen. Bij motorschade zou je verwachten dat er veel rook vrij komt e.d. Dat is nu niet het geval. Koelvloeistof en oliepeil zijn oke, ook na 100km rijden.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

OK, leidingen zijn OK, maar komt er ook oliedruk op je nieuwe turbo, wordt het schoepenwiel asje voorzien van olie? Ik neem eigenlijk aan dat ze dit hebben gecontroleerd.

(Het hoeft niet persé dat er rook ontwikkeling is, bij (komende) motorschade.)

daanvdl (0), 10 jaar geleden

De turbodruksensor en een vacuumklep is vervangen. Nog geen resultaat.
Er is nog een beetje olie in de intercooler gevonden.
De katalysator is nog een keer schoongemaakt.
Iemand nog een idee?

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Daan, je zit nu wel allemaal over de Turbo te ´draaien´, maar hij komt nèt van het garage-bedrijf af. Wat zeggen die dan? Zij hebben tenslotte de auto fysiek onder handen gehad. Gaat het over de turbo of is het een ander probleem? Hoeveel km heeft de motor gedraaid? Brandstoffilter conditie?
Hèb je wel te weinig vermogen in de 1 e 2 de versnelling?

daanvdl (0), 10 jaar geleden

De garage heeft de auto teruggegeven. Ze komen er simpelweg niet uit.
Ze hebben gevraagd of ik er een weekje in wil gaan rijden, in de hoop dat het dan verergerd/oplost.
Het probleem is ontstaan ná het vervangen van de turbo. Aannemelijk is het dus dat het defect raken van de turbo een ander onderdeel heeft gesloopt, maar het kan ook iets anders zijn. Alle filter zijn vervangen, ook het brandstoffilter.

In de 1e en 2e versnelling nauwelijks vermogen. In 3/4/5/6e versnelling vaak ook niet, maar totaal willekeurig soms weer wel (alleen na een tijdje rijden, bij een koude start sowieso in geen enkele versnelling).

Volgens de garage zijn alle waardes uit de sensoren OK en zijn er geen afwijkingen af te lezen uit de diagnose computer.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Garage spreekt zichzelf tegen:
Hij constateert wel dat de turbo het soms wel, en soms niet doet.
Volgens de garage zijn alle waardes uit de sensoren OK en zijn er geen afwijkingen af te lezen uit de diagnose computer.

1 van de afwijkingen is dat de turbo druk af en toe te laag is.
Misschien moesten ze maar eens de hulp van een ander (dealer) gaan inroepen als ze het zelf niet weten.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Misschien kan je beter je heil zoeken bij een revisiebedrijf of een andere garage.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Je hebt gewoon garantie op de reparatie,ze lossen het maar op.
Dan gaan ze er maar mee naar een diesel specialist.
Ze kunnen toch een datalogger eraan hangen,kun je alles aflezen.

martin goeman (0), 10 jaar geleden

Hallo Daan,
Ik zoek het mischien in de verkeerde hoek maar kan je eens voor de zekerheid een plaatje voor de egr-klep plaatsen??De simtonen komen redelijk overeen met een defecte egr klep. het geen echter niets te maken heeft met dat de turbo het dan wel en dan niet doet. Maar je vraagt om een idee,
mischien het proberen waard klepje even zelf maken van roestvrij staal er zit een pakking tussen deze als mal gebruiken.( p.s. ik heb eens een defecte egr klep gehad zonder fout-melding)

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Niet zelf aan gaan zitten prutsen,het is gewoon garantie op de reparatie.
Als je wat zelf doet vervalt de garantie.
De garage moet het oplossen,wij kunnen wel aanvulling geven.

daanvdl (0), 10 jaar geleden

Inmiddels is de (nieuwe) turbo nogmaals vervangen. Deze werkt zonder problemen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.