Beste,
Afgelopen voorjaar is een vaste klant van mij gestrand met zijn 2012 Renault Megane 1.5dci (151.000km), na dat de auto opeens geen vermogen meer gaf en diverse storingen aangaf op het display. Geen overmatige rookontwikkeling en/ of andere storingen waarneembaar.
ANWB is vervolgens ter plaatse geweest en heeft de diagnose gesteld dat de turbo defect was.
Na aflevering bij mijn werkplaats heb ik de auto uitgelezen op storingen, maar hieruit kwam enkel dat de gevraagde turbodruk niet werd gerealiseerd.
Na demontage bleek dat deze turbo inderdaad was gebroken op zijn as, maar dat er verder geen schade was.
Deze turbo heb ik destijds vervangen voor een model van Hoet, en alles leek naderhand weer perfect in orde te zijn.
Echter nu 5 maanden later meld de klant zich weer met de klacht dat hij een zuigend geluid onder de motorkap hoort, en een storing heeft op 'inspuitsysteem'.
Storing DF998 (pressure upstream turbine incorrect mounting) is actief. Deze heb ik uit voorzorg vervangen, maar gaf helaas geen verschil.
Ook zag ik dat de turbo uitlaatgassen lijkt te lekken tussen turbinehuis & middendeel van turbo.
Komt deze lekkage door een te grote weerstand in het uitlaatsysteem? Of is dit wellicht een montagefout van de turbo-fabrikant?
Ik heb geen storing op het DPF, en differentiaalsensoren doen hun werk gewoon goed.
Heeft iemand van jullie dit wellicht al eens vaker meegemaakt?
Mvg Emiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.