Renault Twingo: Twingo 1.2 16v 2001 loopt onregelmatig

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v

Hallo,

Twingo 1.2 16v uit 2001 van mijn vriendin viel tijdens rijden af en toe wel eens stil of hield wat in en pakte daarna weer op. Bougies + brandstoffilter vervangen. Hij hield nog wel eens in maar het leek minder. Ze kon er wel mee leven.

Nu vandaag, motor gaat heel onregelmatig lopen en heeft totaal geen vermogen. Ik dacht gelijk aan lopen op 3 cilinders oid. Ook motorstoringslampje ging branden.

Uitgelezen en de volgende foutcodes:
P0170 Cilinderrij 1 brandstofberekeningssysteem: onjuiste werking

P0300 Overslag in een of meerdere cilinders ontdekt

Na wissen van foutcodes liep de auto weer even normaal tot na 5 km probleem opnieuw begon. Nu komt alleen code P0300 terug, steeds direct na het starten.

Na wat speurwerk zie ik verschillende mogelijkheden.

Ik verdenk de lambdasonde of de bobine. Auto heeft 160.000 km gelopen en lambdasonde dient volgens mijn onderdelen systeem rond die km stand vervangen te worden.

Iemand tips of ervaringen cq adviezen?

Gr. Jan

janmascle

Geplaatst door janmascle (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

P0170 geeft aan dat het mengsel niet in orde is.
Mogelijk is dat te arm. Dat kan ook misfires veroorzaken.
Lambda-sonde is een verdachte, maar alleen als het brandstofverbruik duidelijk is toegenomen.
Anders is dit slechts de brenger van het slechte nieuws (verkeerd mengsel).

yeescha (0), 10 jaar geleden

Beste janmascle,

Misschien een tip, probeer even een kijkje te nemen in de veerdeelkap mogelijk zit er een scheurtje die dan de stroom naar de bougie de verkeerde kant op stuurt gevolg wagen loopt op drie cilinders.
succes.
Ad

janmascle (0), 10 jaar geleden

bedankt voor jullie reacties.

het brandstofverbruik is de afgelopen tijd niet duidelijk toegenomen, de storing komt ook pas sinds vandaag. misschien dat het inhouden en stilvallen er niets mee te maken heeft.
ik heb de lambdasonde na de katalysator gedemonteerd. Zo te zien is deze al eens vervangen want de stekkeraansluiting is er met krimpkousen aan gemonteerd.

ik heb de bobine gedemonteerd, deze ziet er zeer netjes uit. geen sporen van scheuren oid.

welke stap nu het beste ondernemen?

lambdasonde toch vervangen? en zit ik goed bij de lambda na de katalysator? ik meen dat er ook nog een tweede zit.

als het mengsel te arm is, waar zou ik dan moeten zoeken?

ik hoor graag.

janmascle (0), 10 jaar geleden

Beste,

ik heb zojuist de lambdasonde gemonteerd zonder de stekkeraansluiting aan te koppelen. ik heb de foutcodes gewist en ben een stukje gaan rijden.

De eerste kilometer reed de auto goed en toen begon de motor opnieuw onregelmatig te lopen en ging het storingslampje weer branden. ik krijg nu foutcode P0314. Cilinderoverslag (en) herkend: enkele (onbepaalde) cilinder.

Kan iemand hier iets mee?

Waar zou ik het probleem nu kunnen zoeken, moet ik denken aan de lambda vervangen of eerder de bobine?

Kan ik een verkeerde timing uitsluiten omdat de motor na wissen foutcodes wel even goed loopt?

Ik zie reacties met belangstelling tegemoet

Henk Nobach (0) PRO, 10 jaar geleden

Een lambda-sonde meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen. Heeft een cilinder gemiste verbrandingen dan worden de zuurstofmoleculen niet gekoppeld aan de koolwaterstoffen.

Dus je moet eerst zorgen dat de motor goed loopt voordat je met de lambda-sonde in de weer gaat. Gemiste verbrandingen bij dit motortype worden bijna altijd veroorzaakt door de bougies; a) bij auto's van deze leeftijd wordt heel vaak beknibbeld op onderhoud. b) je hebt speciaal gereedschap nodig voor deze bougies.

janmascle (0), 10 jaar geleden

Beste Henk,

Bedankt voor je reactie!!

Ik heb onlangs de bougies en brandstoffilter vervangen. De bougies zijn dus in ieder geval goed.

Kan ik hieruit opmaken dat het verstandig is te beginnen met het vervangen van de bobine?

groet,

Jannes

Henk Nobach (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de bougies ook goed zijn afgesteld op 0.9mm en van het juiste type.. Dan is bobine wisselen stap 2.

janmascle (0), 10 jaar geleden

Bobine vervangen en de auto loopt en rijdt weer redelijk goed, er komt geen motorstoring meer. dank voor de tips.

Af en toe merk ik toch dat de motor iets `hapert`. Op de snelweg bijvoorbeeld bijvoorbeeld even iets minder vermogen en een lichte trilling vanuit de motor. Dit verdwijnt na een paar seconden weer en auto rijdt dan weer soepel.

De auto komt mij niet betrouwbaar over nu.

Ook soms bij langzaam rijden dezelfde klacht, alsof de motor even niet doortrekt. Bij stationair (warme motor) geeft de motor af en toe was gas bij om niet stil te vallen. Misschien houd dit verband.

Is er iemand die mij kan vertellen waar ik verder kan zoeken om deze problemen te verhelpen?

Heino4267 (110), 10 jaar geleden

Nu hij bijna goed loopt zou je nog eens de foutcodes kunnen laten wissen en kijken of er nieuwe foutcode's in komen?

janmascle (0), 10 jaar geleden

alle foutcodes zijn gewist en er komen geen nieuwe meer..

janmascle (0), 10 jaar geleden

Beste mensen.
De twingo loopt weer onregelmatig.

Precies hetzelfde probleem. Motorstoring lampje brandt en de foutcode is weer p0300 overslag in een of meerdere cilinders.

Zoals eerder genoemd zijn de bougies brandstoffilter bobine bougiekabs en pennen vervangen.

Auto heeft even beter gereden na vervangen bobine maar nooit helemaal lekker. Zie eerdere post in dit topic

Wie heeft er nog tips???

eusz (0), 9 jaar geleden

@ janmascle: ik heb dezelfde klachten sinds enige tijd.
Ik was benieuwd of je de oplossing had gevonden

gr Eus

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.