auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Twingo: twingo maakt rateld/brullend geluid van ong. 40 km/h

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

hallo,

Mijn vriendin is sinds 2 weken in het bezit van een renault twingo. De auto reed prima, zowel tijdens de testrit alsmede langere ritten. Plots vertelde mijn vriendin me dat de auto herrie maakte. Ik maakte een ritje en constateerde een ratelend/brullend geluid vanaf ongeveer 40 km/h. Het geluid wordt ook sterker naarmate de snelheid toeneemt. Echter bij sturen naar rechts is de herrie volledig weg. Ik ging in eerste instantie uit van een wiellager.

Ik heb de auto op de krik gehad voelde op het linkerwiel enige speling. Dit lager heb ik dan ook vervangen, alleen is het geluid er nog. Ik ben nu van plan om de rechter ook te vervangen, eventueel met de oude lager die uit het linkse wiel komt. Hiermee sluit ik de wiellagers volledig uit. Ik heb ook het een en ander over de homokineet gelezen. Hiervan heb ik echter geen kennis. Is er iemand die dit bekend voorkomt? Ik hoor het graag.

Alvast bedankt voor reacties!

groeten,

Sven Buijs

Geplaatst door

svenbuys (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je moet niet het oude lager in de andere kant zetten dan weet je zeker dat hij stuk is.
monteer dan gewoon een nieuwe.
ik vermoed niet dat een lager de oorzaak is maar eerder een aandrijfas of homokoneet.
voel aan de aanbdrijfassen of je speling voelt of zo.
laat anders een monteur er mee rijden.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

Hey, volgens mij heb ik hetzelfde, maar dan met een Clio uit 1992, zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ik ben benieuwd of je de oorzaak ondertussen al weet...

gabberjoost 0

15 jaar

Je kunt het beste de wagen opkrikken en de wielen een voor een ronddraaien.Het wiel dat het meeste geluid maakt is de oorzaak.Als je de wielen ronddraaid kun je ook met een hand de schoefveer vastpakken van de schokbreker.Als je een trilgeluid voelt in je hand is dit meestal de oorzaak van een defect lager.Het oude lager moet je nooit meer opnieuw monteren.

ksie2 0
badge

15 jaar

Mijn auto is net terug bij de Kwik-Fit vandaan. Het was idd het wiellager links voor. Koste 175,- om te laten fixen...

gabberjoost 0

15 jaar

[quote=jan T]je moet niet het oude lager in de andere kant zetten dan weet je zeker dat hij stuk is.
monteer dan gewoon een nieuwe.
ik vermoed niet dat een lager de oorzaak is maar eerder een aandrijfas of homokoneet.
voel aan de aanbdrijfassen of je speling voelt of zo.
laat anders een monteur er mee rijden.

groetjes jan.[/quote]
Hallo,

Het lijkt inderdaad niet een wiellager. Bij de aandrijfassen voel ik aan beide zijden speling, maar aan de rechterzijde is
de speling iets groter. Het mooiste zou zijn dat ik de rechter as compleet zou kunnen vervangen. Gaat hier veel werk in zitten?

Ik lees her en der dat de homokineet een kloppend geluid maakt bij insturen. Het geluid is echter constant en is volledig weg bij sturen naar rechts. Geen kloppend geluid, dus waarschijnlijk ook niet de kineet. Zeg echter nooit nooit......

Groet,

Sven

svenbuys 0

15 jaar

Bij nader luister werk, ga ik er nu vanuit dat het probleem zich aan de linkerzijde afspeelt. Als ik het wiel rondslinger hoor ik het wiel totaal niet, maar hoor ik wel een zacht gerikketik op de plaats waar de as de bak in gaat. Hier staat ook speling op. Ik kreeg echter door dat hier altijd een hoeveelheid speling op staat. Ik ben wat radeloos.

Monteur blijft voet bij stuk en zegt dat het een wiellager is.

groeten,

Sven Buijs

svenbuys 0

15 jaar

Hallo allen,

Bij deze wilde ik deze topic af sluiten. Het was toch het wiellager rechtsvoor, daar ik het totaal niet daar hoorde. Het enige wat eraan te voelen was, was een trilling in de veer bij rondslingeren van het wiel. Iedereen bedankt!

groeten,

Sven Buijs

svenbuys 0

15 jaar

Verdorie,
Ik heb sinds een aantal weken precies hetzelfde!
Bij meer dan 40km/h herrie, aanlopend geluid. ---> bij naar rechts draaien volledig verdwenen geluid!
De auto heeft 268.000 km gelopen.
Wil een lager vervangen, maar weet niet welke.
Zal ik meteen met de rechter beginnen, is dit een beetje in de eigen tuin te doen? Wat is de volgorde van werken?

Roy Twingo 1995

RoyR 0

15 jaar

Bij mij was het de voorwiellager links voor.
Ook bij een bocht naar rechts was bij mij het geluid verdwenen...

gabberjoost 0

15 jaar

[quote=RoyR]Verdorie,
Ik heb sinds een aantal weken precies hetzelfde!
Bij meer dan 40km/h herrie, aanlopend geluid. ---> bij naar rechts draaien volledig verdwenen geluid!
De auto heeft 268.000 km gelopen.
Wil een lager vervangen, maar weet niet welke.
Zal ik meteen met de rechter beginnen, is dit een beetje in de eigen tuin te doen? Wat is de volgorde van werken?

Roy Twingo 1995[/quote]
Roy,

krik de auto eerst aan beide zijden op, pak de veer vast en slinger de wielen rond. Als je een trilling in de veer voelt, weet je dat je dat lager moet hebben. Je hebt meen ik een grote dopsleutel 30 nodig voor de centrale wielmoer. Verder een dop 18 en 16 en steeksleutel 18 en 16. Je laat bij een garage gewoon het oude lager uitpersen en een nieuwe erin, of je doet het zelf als je een pers tot je beschikking hebt.

oh, een beetje kruipolie doet vaak wonderen!

succes ermee,

Sven Buijs

svenbuys 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.