Renault Twingo: Twingo trilt bij stationairloop en valt soms uit bij lage toeren

Bouwjaar: 1997

Mijn '97 twingo Grease heeft twee problemen:
Bij stationair trilt de auto. Dit trillen gaat soms zo hard dat alles in het interieur mee rammelt. Bougies en kabels zijn reeds nieuw.
Verder valt de motor soms stil als je bij lage toeren rijdt, of met erg weinig gas. Even het gaspedaal bewegen verhelpt dit direct.
Mijn Twingo rijdt verder 100% goed en 'hikt' niet.
Iemand enig idee?

Jacquesplafond

Geplaatst door Jacquesplafond (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jan T (20) PRO, 18 jaar geleden

jacques laat de auto eens uitlezen misschien zit er wel een storing in.
groetjes jan.

bvan h (0), 18 jaar geleden

Het Kan Zijn Dat De Smoorklep Weerstand Niet Goed Is Later Zijn Deze Gekomen Dat Je Ze Kan Afstellen Dan Kan Stopvallen Een Oorzaak Zijn En Langzaam Stationair Kopen Veroozaken

Jacquesplafond (0), 17 jaar geleden

...Inmiddels uit laten lezen: geen storingen.
daarna smoorklephuis laten reinigen en injectorreiniger gebruikt.
Motor loopt (iets) beter maar houdt nog steeds in (soms) bij weinig gas. Bewegen van het gaspedaal is altijd de oplossing.
Ik ben met de Twingo 'even' naar Spanje gereden en dat ging prima maar ik heb wel gemerkt dat hij soms te hoog stationair loopt en dan maar heel langzaam terugzakt.
Ook heeft hij een keer niet stationair willen lopen na een koude start. Na drie keer opnieuw starten was dit probleem opgelost.
Heeft iemand nog een suggestie? Zou het de stappenmotor kunnen zijn? Of de potmeter die daarnaast zit?

Vorsarnion (0), 17 jaar geleden

Misschien klinkt het heel raar.
Maar ik heb dit probleem bij een andere auto gehad.
Hier bleek de thermostaat kapot te zijn, waardoor de leidingen constant gekoeld werden.
Hierdoor kwam er vocht in de olie leidingen en deed de auto hetzelfde.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Bij de Twingo wordt, als ik het goed heb, op bepaalde momenten benzinedamp uit de brandstoftank naar de motor gezogen. De klep die dit regelt zit bij of in de tank. Als die niet goed sluit wordt er via die lijn benzine aangezogen door de motor in plaats van damp. Het te rijke mengsel brengt de computer in de war. Geeft de klachten die jij beshrijft.

sgm (0), 17 jaar geleden

Is dit het type met het oude blok (1.2 60PK en distributieketting)? Daar kan de verdeler van de ontsteking een breuk of doorslag vertonen.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

De oude (Renault 5)motor is volgens mij geleverd tot '95. Die Joost (jacquesplafond) is van '97.

Jacquesplafond (0), 17 jaar geleden

Mijn Twingo heeft inderdaad een nieuw (D7F) blok. Is het functioneren van die klep op de een of andere manier te testen?
Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, zo'n klep. (Maar ja, ben dan ook geen prof.)

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Ik ben ook geen prof maar wel een nieuwschierige techneut. Ik heb van 2000 tot 2004 een Twingo gereden, nieuw gekocht, is nu van mijn moeder. Ik herkende het probleem dat toen onder garantie is verholpen door de dealer. De monteur vertelde me van die klep/gasfilter. Misschien krijg je nog reactie van een prof, zoniet dan rest alleen nog maar de gang naar een dealer.

Jacquesplafond (0), 17 jaar geleden

Heb je een idee van de kosten? Het lijkt me geen goedkope grap. Ik heb namelijk gehoord dat dan de hele tank vervangen moet worden.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Laat het probleem door een dealer onderzoeken en spreek af dat ze eerst komen met een foutanalyse en prijsopgave. Kun je altijd nog beslissen of het zelf gaat doen. Wie weet ligt het probleem wel in het aanzuigen van valse lucht via een scheurtje in het inlaatspruitstuk of de pakking daarvan. Is het probleem temperatuurgerelateerd?

Jacquesplafond (0), 17 jaar geleden

Hoera! Ik denk dat ik het opgelost heb :D
Ik heb de potmeter op het gasklephuis ingespoten met 2-26. Dat is contactolie (en veeeeel beter dan K-60, want absoluut niet corrosief). Daarna veel gereden in de stad , wat altijd problemen gaf. Niets meer gemerkt. Motor snort zoals het hoort.
Binnenkort kom ik er nogmaals op terug als ik meer heb gereden en zekerder weet dat de storingen weg zijn.
Iedereen bedankt voor de goede tips en ideeen.
Toen ik hieraan begon wist ik niets van motor-management, nu al een beetje meer dan niets ;-)

antiekeradio (0), 17 jaar geleden

het brommen bij stationair is wel een bekend euvel van de twingo.

die klep bij de tank (zit die klep echt niet ergens in de motorruimte?) zal ik ook nog eens naar kijken...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.