Renault Twingo: Twingo uit '96 start wel, maar slaat af met koude motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200cc

Hallo!

Ik ben een Twingo uit '96 aant onderzoeken.

Het probleem is dat hij prima start, maar wanneer hij koud moet starten slaat de motor af zogauw je gas loslaat... Eenmaal warm is het probleem weg.

Ik heb accuspanning gecontroleerd, zowel voor en na het starten. Voor het starten is dit 12,2V, met draaiende motor is dit 14,4V. lijkt mij prima dus.

Ik denk zelf dat het probleem kan liggen aan óf choke, óf verdeelkap óf koudstartsensor... Weet niet hoe dit te controleren is.
Verdeelkap heb ik er net even afgedraaid, en die bleek ietsje vochtig te zijn. Zal deze even droogföhnen en nog eens proberen.

Bedankt!

Geplaatst door

elsteff1385 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Droogföhnen van de verdelerkap heeft niet geholpen, probleem is nog hetzelfde.

Heb de luchtfilter eraf gedraaid, en de carburateur bekeken. Benzine wordt gewoon goed ingespoten, ook als ie uitgeslagen is sproeit ie nog een seconde na.

Heb op een renault forum gelezen dat het smoorklephuis vervuild kan zijn. Waar zit dit precies?
http://www.renault-tuning.com/viewtopic....

elsteff1385 0

16 jaar

Op AMT stond dat het ook de temperatuursensor van het koelwater kon zijn. http://amtgarageforum.nl/forums/Thread/8...

Deze heb ik doorgemeten: koud is ie 5,3K. Kheb er voor de zekerheid een 3,9K tussengezet, dit maakte geen verschil. Meteen na het starten valt de motor weer uit als je gas loslaat...

elsteff1385 0

16 jaar

heb je na het droogföhnen de rubbers van de verdeelkap ook nagekeken goed geplaatst en eventueel met vaseline ingesmeerd om vocht te weren....? Je zou er ook iets meer uit kunnen halen door stationair wat hoger te zetten Controleren van shoke is als je koud start trek je de elec stekker van de shoke veranderd er niks dan moet die worden nagekeken. En met je temp sensor hetzelfde. Daarna kun je het als je motor warm is nog eens doen...... om nog een x te kijken of er verschil is.

Lijkt me in het brandstofsysteem te liggen. Temp. sensor heb je gecontroleerd c.q. gesimuleerd. Je hebt het over een choke. Is dit dan een handbediende of automatische choke. Controleer dan de smoorklepstanden.

Toch nog even een vraag over ontsteking. Als dit nog met contactpuntjes is zou het hier ook aan kunnen liggen. Check ook de vonk is. Schroevendraaier met stalen gedeelte in bougiekap steken en (2e man) bij starten het stalen vlak bij kaal chassis deel houden (1mm) en afstand vergroten tot zo'n 10mm. Bobine moet dit op kunnen brengen en vonk moet blauwachtig zijn. LET OP dat je handvat van schroevendraaier niet rechtstreeks vasthoud maar met doeken en/of geisoleerde tang o.i.d.

hoogfrequent 0

16 jaar

[quote=markievandetuftufclub]heb je na het droogföhnen de rubbers van de verdeelkap ook nagekeken goed geplaatst en eventueel met vaseline ingesmeerd om vocht te weren....?[/quote]
Er zitten helemaal geen rubbers bij zo te zien! vaseline heb ik niet erop gesmeerd. Eerst rubbers halen en dan met vaseline insmeren?

[quote=markievandetuftufclub]Controleren van shoke is als je koud start trek je de elec stekker van de shoke veranderd er niks dan moet die worden nagekeken. En met je temp sensor hetzelfde. Daarna kun je het als je motor warm is nog eens doen...... om nog een x te kijken of er verschil is.[/quote]
Waar zit de stekker van de choke precies?

Tis niet mijn auto, dus ik ben er niet bekend mee helaas :(

elsteff1385 0

16 jaar

[quote=hoogfrequent]Lijkt me in het brandstofsysteem te liggen. Temp. sensor heb je gecontroleerd c.q. gesimuleerd. Je hebt het over een choke. Is dit dan een handbediende of automatische choke. Controleer dan de smoorklepstanden.[/quote]
Het is een automatische choke. Heb inderdaad ook gelezen over de smoorklepstanden, maar ook hier weet ik niet waar deze zich bevinden...

[quote=hoogfrequent]Toch nog even een vraag over ontsteking. Als dit nog met contactpuntjes is zou het hier ook aan kunnen liggen. Check ook de vonk is. Schroevendraaier met stalen gedeelte in bougiekap steken en (2e man) bij starten het stalen vlak bij kaal chassis deel houden (1mm) en afstand vergroten tot zo'n 10mm. Bobine moet dit op kunnen brengen en vonk moet blauwachtig zijn. LET OP dat je handvat van schroevendraaier niet rechtstreeks vasthoud maar met doeken en/of geisoleerde tang o.i.d.[/quote]
De verdeelkap, rotor, bougiekabels, en bougies zelf zijn allemaal pas vernieuwd door de garage (14 dagen geleden). Ziet er allemaal dus nog top uit, kan het denk ik niet aan liggen...

De vonk ga ik morgen controleren. Hou jullie op de hoogte!

Bedankt alvast!

elsteff1385 0

16 jaar

Leon: Kun je de motorcode eens opgeven. Mogelijk heeft deze twingo inspuiting en dan is er geen chokeklep te vinden (zie je door luchtfilter er af te halen).

hoogfrequent 0

16 jaar

als je je verdeelkap eraf haalt neem ik aan dat er wel een rubberen afdichtings ring op zit om de boel waterdicht te houden. Die kun je eens nakijken of die nog goed is zeker omdat je kap vanbinnen vochtig is en je kunt die eventueel nieuw halen erbij halen en dan met vaseline insmeren. Je choke als je die hebt en geen regeling met je inspuiting zit bij je carbarateur.......

Hier even een aantal afbeeldingen

eerst de motorcode (afbeelding is bewerkt om het beter zichtbaar te maken) (klikken voor vergroting)

[url=http://www.leonsteffann.com/motorcode.jp...][img]http://www.leonsteffann.com/motorcodeth....[/img][/url]

En de foto's van de carburateur (klikken voor vergroting)

[url=http://www.leonsteffann.com/carburateur1...][img]http://www.leonsteffann.com/carburateur1...[/img][/url]

[url=http://www.leonsteffann.com/carburateur2...][img]http://www.leonsteffann.com/carburateur2...[/img][/url]

Groetjes Léon

elsteff1385 0

16 jaar

http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.... Let op de tekst kapotte choke ik denk dat jij hetzelfde probleem heb......

Lijkt er inderdaad sterk op ja.

Het meest logische lijkt mij nu om eerst de vonk te controleren, zoals hoogfrequent ook zegt.

is er vervolgens een concreet plan om de choke te checken (weet niet waar die zit)? lijkt mij niet toch? als de motor warm is, en ik zou de choke uittrekken, dan heeft dat toch geen effect omdat de motor al warm is...?

elsteff1385 0

16 jaar

neej van je shoke veranderd alleen als je motor koud is en je trekt de stekker eruit en als je motor warm is kun je de temperatuurzender controleren door de stekker eruit te trekken. Je choke zit bij die gele stekker rechts onderin dat is een automatische choke.....

Net even de vonk gecontroleerd: deze is geel, zowel dichtbij (1mm) als op 1cm afstand. Alleen de uiteindes van de vonk zijn ietwat blauw, dus net aan de schroevendraaier, en net aan het chassis.

Bobine vervangen?

elsteff1385 0

16 jaar

Choke gecontroleerd:

Motor koudstarten, met of zonder ingeprikte choke: geen verschil

motor warm gedraaid met temp sensor erin: loopt prima
motor warm gedraaid met temp sensor losgekoppeld: stotteren

conclusie: tempsensor in orde, en choke kapot dus

Ik ga dus op pad om de choke, stappenmotor en bobine te vervangen?

elsteff1385 0

16 jaar

juist dan is je tempsensor ok dat scheelt al weer ik zou beginnen met je choke en je carburateur reinigen kan ook wel voordelen hebben makkelijk te doen met reiniger beter nog is m er helemaal af halen Als je bobine geel vonkt is er iets niet goed neej ze moeten mooi helder blauw zijn. Zorg ook voor het vocht onder je verdeel kap dat dat er niet meer bij komt dat moet droog zijn daar anders slaat je vonk straks over en is je timing onregelmatig succes

Naar de choke kun je bij deze lang zoeken. Die heeft deze niet.
Dit is ook geen carburateur. Dit is een injectiehuis met monopoint injectie.
Het (versnelde) stationaire toerental moet worden aangestuurd door de ecu ( motorcomputer) die daarvoor diverse signalen moet ontvangen zoals bijv. koelwatertemperatuur.
Dit toerental wordt dan geregeld door een " stappenmotortje " die al dan niet meer of minder lucht naar binnen laat gaan.
Een oorzaak van je probleem zou dus dat stappenmotortje kunnen zijn. Deze zit onder de voorste benzineslangaansluiting ( met 4-polige stekker )
De bobine is niet defect. Dan zou de motor helemaal niet lopen. En dat is dus niet het geval. Weggegooid geld als je deze vervangt.
Een viergasmeteing ( uitlaatgassen ) bij koude motor zou ook al veel licht kunnen opleveren bij dit probleem(pje).
Laat anders de meetwaarden eens uitlezen bij een garage/dealer. Kost misschien nog wel minder als het onnodig vervangen van (goede) onderdelen en zeker minder tijd dan.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

[quote=markievandetuftufclub]juist dan is je tempsensor ok dat scheelt al weer ik zou beginnen met je choke en je carburateur reinigen kan ook wel voordelen hebben makkelijk te doen met reiniger beter nog is m er helemaal af halen Als je bobine geel vonkt is er iets niet goed neej ze moeten mooi helder blauw zijn. Zorg ook voor het vocht onder je verdeel kap dat dat er niet meer bij komt dat moet droog zijn daar anders slaat je vonk straks over en is je timing onregelmatig succes[/quote]
Nou ik wil niet vervelnd doen maar als je nu nog praat over de choke nadat je foto's hebt gezien van de injector (twingo heeft helemaal geen carburateur meer gehad) dan weet ik niet of je de vraagsteller wel zoveel helpt..
Bij het begin beginnen en de computer eens laten uitlezen

garageburgwal 0
badge

16 jaar

Nou, heb de 'carburateur' (lees injectiehuis met monopoint injectie) uit elkaar gehaald.

Het huis waar de stappen motor in zit is inderdaad erg vies, en de stappenmotor zelf krijg ik nauwelijks beweging in. Ik kon hem nog net ietsje induwen toen ik met mn bovenlijf op ging hangen, uittrekken kan ik echt vergeten.

die stappenmotor kan het geld niet zijn, die ga ik zowieso vervangen. Morgen haal ik ook remmenreiniger om het stappenmotor huis schoon te maken. Is dit het enige te reinigen deel dat jullie aanraden, of zal ik voor de zekerheid ook andere (evt door jullie nader te noemen) onderdelen schoonmaken, evt met een ander schoonmaakmiddel...?

elsteff1385 0

16 jaar

En even offtopic: markievandetuftufclub heeft me tot dus ver nog prima op weg geholpen heur. Zonder hem was ik nu niet zover gekomen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat ander, misschien beter, advies niet welkom is :)

elsteff1385 0

16 jaar

Ik vraag me af of je die stappenmotor wel in- en uit kunt trekken met de hand. Bij mijn Clio (weliswaar 1.4) kan dat namelijk ook niet. Ofwel wil niet zeggen dat die defect is. Zo goedkoop is die ook weer niet. Schat tussen de 70 en 100 euro.

In ieder geval toont foto dat schoonmaken gasklephuis geen kwaad kan!

Bobine lijkt in orde te zijn als deze 10mm kan overbruggen. Normaliter is de vonk wel blauw maar blijft moelijk te beoordelen..

Zoals al gemeld heb je dus een injectiesysteem. ECU bepaald verrijking. Inputs daarvoor zijn temperatuur, onderdruk, inlaatluchttemp. Temp sensor heb je gecontroleerd. Je zou eens naar de MAP sensor (onderdruk) kunnen kijken. Het slangetje er naar toe vanaf spruitstuk wil nog wel eens gescheurd zijn. Zowieso zou er wel eens sprake van valse lucht kunnen zijn. Viergasmeting is dan ook zinvol.

hoogfrequent 0

16 jaar

Dat asje ( spindel) van de stelmotor kun je er inderdaad uittrekken. Wel flink sjorren, maar het kan. Nadien kun je ze er weer indrukken.
Inderdaad komt een scheurtje in de MAP-slang wel regelmatig voor, maar levert dan meestal meer problemen op, zoals inhouden en stoten.
Monteer nu in ieder geval nieuwe pakkingen, anders heb je kans op valse lucht met alle narigheid vandien.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

even als achtergrond informatie:

de auto is onlangs al in de garage geweest voor een probleem: de auto liep soms op 3, soms op 4 pitten. ik weet er niet het fijne niet van, aangezien het mijn auto niet is.

Hij is 4 weken weg geweest, en er is 1200 euro aan garage kosten in gestoken.

Nu 2 weken na reparatie dit probleem optreedt heeft men mij eerst benaderd, alvorens weer geld te steken in manuren van de garage. Ik ga er vanuit dat metingen zoals een viergasmeting in de garage wel al gedaan zijn, kort geleden.

Weer Ontopic: 2 hi-res foto's: 1 van een heel vuil smoorhuis en 1 van de bovenkant
http://www.leonsteffann.com/smoorhuis.jp...
http://www.leonsteffann.com/bovenkant.jp...

bedankt :)

elsteff1385 0

16 jaar

[quote=elsteff1385]En even offtopic: markievandetuftufclub heeft me tot dus ver nog prima op weg geholpen heur. Zonder hem was ik nu niet zover gekomen.[/quote]
thnx dat waardeer ik ckr ik probeer alleen mijn best te doen. En de heren pro's snap ik wel hebben veel meer kennis & visie erop als mij als mij ;)

Nou! Ik ben vandaag naar de garage geweest voor een nieuwe stappenmotor, en ik heb het probleem aan de garagehouder voorgelegd.

Blijkt nu dat het bovenste deel van de carburateur niet origineel bij het onderste deel hoort, waar ook de stappenmotor inzit. Maw, het probleem kan ook daar in zitten.

Kan inderdaad zo zijn, maar ik zou dan ook verwachten dat de motor slecht loopt als ie warm is.

Daar is nooit sprake van geweest, dus heb toch alleen gegokt op de stappenmotor. Die zou me 103E exclusief BTW gekost hebben, maar was niet op voorraad.

Balen, want de auto is morgenavond nodig om mee op vakantie te gaan...

Ik heb 4 sloopbedrijven afgebeld. Uiteindelijk had de 4e nog een twingotje staan met motor erin. Deze motor was wel anders (jongere twingo, ik dacht dat dit inspuit was), maar er leek wel zo'n zelfde stappenmotor op te zitten. Die kreeg ik er niet zomaar af, de potmeter van de gasklep zat in de weg. Kheb 50E neergeteld, en heb die hele luchtinlaat mee naar huis genomen...

De kegel in de stappenmotor van de sloop bleek een andere vorm te hebben. Ik heb de kegel van de originele stappenmotor in de andere gedraaid, en de kegel schoongemaakt. Vervolgens heb ik het smoorhuis schoongemaakt, en een uurtje te drogen gelegd. Daarna heb ik de gasklep potmeter vervangen, want ja die had ik toch van de sloop en die is jonger, en ik heb de nieuwe stappenmotor met oude kegel teruggezet.

Ik heb het hele zooitje in elkaar gedraaid, en waarempel: de frietenketel loopt zoals het hoort!

Enige kleine mankementje wat nu aan het licht gekomen is, is dat ie stationair een beetje wiebelt. Het toerental schommelt zo'n 200 omwentelingen schat ik. Misschien lost zich dit in verloop van tijd zelf nog op vanwege de nieuwe onderdelen, of moet er iets opnieuw ingeregeld worden...?

elsteff1385 0

16 jaar

Laat 'm eerst maar eens 'n tijdje z'n gang gaan.........

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

nice work............

vandaag nergens problemen meer mee. De electronica heeft inderdaad even tijd nodig gehad om zich opnieuw in te stellen

bedankt voor alle goeie hulp!

Groetje, Léon

elsteff1385 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.