Renault Clio: uitbouwen wisselbak

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v S2005

Heb hier een clio staan welke een tik heeft gehad op het rechter voorwiel. Nu heb ik (en de auto) de volgende problemen:

1. De bak wil nu niet meer schakelen, je kunt m alleen maar in de 5e versnelling zetten. Heb het deksel eraf gahaald, hier ziet alles er goed uit, alleen willen de twee korte schakelstangen niet meer op en neer. Heeft iemand dit al eerder gehad (de schade expert zei dat t wel meer voor kwam bij deze auto)? Is de bak gemakkelijk te demonteren, of moet ik hiermee naar een specialist (heb niet zoveel ervaring met wisselbakken)

2. Lang welke kant moet je de bak eruit halen. Onder zit het subframe in de weg, boven een deel van het luchtfilterhuis en aan de voorkant zit een AC radiator welke ik liever niet afkoppel. Iemand suggesties?

Alvast bedankt,

Erik.

01erik01

Geplaatst door 01erik01 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

subframe demonteren

390hp (0), 16 jaar geleden

dit is op te lossen zonder de bak te demonteeren,hij staat warschijnlijk in 2 versnellingen als je hem in de 5 doet
je moet dan met een lange haak een schakelmof/stang terug trekken door een van de gaten bij de 5e versn.

arie

01erik01 (0) PRO, 16 jaar geleden

Bedankt voor de reacties, ik heb de bak toch maar uitgebouwd, idd door het subframe te verwijderen.
Bak opengemaakt en er lag een blokkeringspal onderin.
Nu heb ik nog een klein probleempje, er lag ook een kleiner pennetje onderin de bak (lijkt een beetje op een naald uit een groot naaldlager, maar wel kleiner als de andere blokkeringspallen.

Iemand enig idee wat ik gevonden heb, of heeft iemand mischien een expoded vieuw van het binnenwerk van deze bak?

Op het deksel van de bak zit een sticker met een streepjescode en de volgende getallen:

JB1513 & 7701716372 S 187559

Alvast bedankt weer,

Groeten Erik

renevw9600 (0), 16 jaar geleden

is dit pennetje niet van de steekas? deze zit namelijk met een kant in de bak, achter de steekas sok en heeft aan deze kant een soort sateliet koppeling met 3 naaldlagertjes gevuld met +/-28 naalden. deze willen bij onvoorzichtige de-/montage van de steekas er wel eens afvallen en komen dan in de bak terecht. veel monteurs vissen deze er dan uit met een magneet en laten er dan 1 of 2 achter omdat ze niet te vinden zijn en hebben het onterechte gevoel dat 1 of 2 van die dingen geen kwaad kunnen. ik denk dat dit een erfenis is van de vorige monteur.

01erik01 (0) PRO, 16 jaar geleden

Helaas, het naaldje wat ik gevonden heb is net iets groter als de naalden uit deze steekaslagertjes, iemand mischien nog een idee??

Groeten Erik

390hp (0), 16 jaar geleden

eric,

dat pennetje hoort in de schakel stang van de 1/2 als je deze niet monteerd gaar je bak in 2 versn.
tegelijk.

arie

01erik01 (0) PRO, 16 jaar geleden

.

01erik01 (0) PRO, 16 jaar geleden

Arie, je hebt gelijk. ik heb gevonden waar het pinnetje in moet. Bedankt hiervoor.

Nu het volgende probleem:

Ik krijg de bak niet dicht, de schakelstangen schieten constant verkeerd, ben het nu echt beu aan t worden met dat ding, maar voor de laatste keer:

Weet iemand de volgorde van het dichtmaken van de bak, bv. eerst in z'n vrij, daarne in z'n 5 etc.

Alvast bedankt, dit is echt de eerste en laatste keer dat ik een bak openmaak, ik heb hier echt het geduld niet voor.

Groeten Erik

MAXIM (0) PRO, 16 jaar geleden

is toch niet 1 van de moeilijkste bakken om te herstellen
in de kap zitten 3 bolletjes
eerst de veertjes met wat vet inwrijven en dan zorgen dat de bolletjes gelijktijdig in de opening van het huis geduwd worden ,dit vereist enige handigheid en best wat hulp ivb met exta handen
huis zonder bolletjes over assen schuiven,tot het moment dat de assen nog net de gaatjes in de cilindertjes open laten,dan de bolletjes op de assen leggen en in de zijkant duwen , gelijktijdig huis laten zakken
zorg er wel voor dat beide assen even hoog staan , alle vernellingen neutraal,en dat de schakelarm (aan buitenzijde van bak )vrij is
hiervoor moet u een veertje uit de onderzijde verwijderen zodat het asje met groot en kleine bol verwijderd kan worden,ook de ronde veer op het schakelmechanisme verwijderen.
als laatste ,voor het plaatsen van de vijfde versnelling ,de veer , bolletje en metallen kapje van de achteruit,
schakelen met een lossse bak is lastig, hiervoor legt u hem best plat wat dan weer moeilijk is omdat hij op zijn hendel ligt
toch effe tanden bijten, pas testen nadat alles op zijn plaats zit ,anders mag u waarschijnlijk deels terug beginnen

geduld en succes
peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.