auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Vermogensverlies en trilling

Bouwjaar: 2001

Ik heb een Laguna GT 1.9dci uit Nov 2001. 6 Maanden in bezit en bijna 30.000 km gereden. Nu 185.000 km. In het begin nu en dan vermogensverlies. Ja, als je hem flink op z'n staart trapt, dan wil die wel, maar dan trek je ook een rookscherm op tot ongenoegen van anderen. Ondertussen meer en bijna continue roken bij licht optrekken! Er is nu een fluittoon bij gekomen. De niet-Renault-dealer zegt dat het niet de turbo is , maar de terugslagpoelie? van de dynamo. Hiervan uiteindelijk de kogellagers vervangen.... De 'andere' fluittoon blijft, dat is normaal, zegt de niet-Renault-dealer. Sinds de laatste twee maanden lijkt die 'andere' fluittoon achter bij de uitlaat vandaan te komen. De toon verandert niet met de snelheid, maar meer met de stand van het gaspedaal. Bij stationeerloop eerst pas na een paar minuten. Geef je dan gas bij, stijgt de fluittoon en verdwijnt daarna weer om vervolgens weer op te duiken na een paar minuten. En zo kun je wel doorgaan.

De intercooler heeft van die bandjes, de gemodificeerde versie, de turbo, EGR-klep zijn vernieuwd door vorige eigenaar bij 100.000km. Olieverbruik is er niet sinds die laatste 30.000 km. Het dieselverbruik echter wel: van 5.8 L bij aanschaf to nu 7.1 L/100km. Mijn rijstijl: continue 120-140 km/h op de snelweg, niets anders.

Na grondig informeren me toch aan die Forté gewaagd. De auto rookt niet meer, alleen bij flink doortrekken.

De auto trekt niet goed door. In het stadsverkeer lijkt hij zelfs lui te worden (in de zomer, met airco weliswaar). Algemene indruk, een luie wagen die alleen wil als je plankgas rijdt, maar dan schieten alle parameters omhoog: geluid, geronk, verbruik, uitlaatgassen.

Mijn vrees is nu dat de turbo eruit vliegt, of is het toch de intercooler, vervuilde EGR-klep, verstopte uitlaat, turbosensor?

Daar komt bij: rond 2000 trp een trilling in de stoelen en bij de voeten. Lijkt onafhankelijk van de snelheid of versnelling, een langzaam herhalend ritme, een sinusoïde, zeg maar.

De auto krijgt een onderhoudsbeurt bij een echte Renault dealer, maar door de slechte, wazige service van mijn vorige monteur krijg ik er echt een naar gevoel van. Wat staat mij te wachten met die Laguna?

Geplaatst door

Wok (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Proficiat, welkom bij de club van ellende laguna's. Ik heb een 2003, doet precies hetzelfde. Sinustrilling in 5 en 6 bij licht gasgeven, is erger als het warmer is.
Bij mij Turbo vervangen, hielp niet, Intercooler, uitlaat, katalysator,EGR, niks nakka noppes.

Ben nu erg nieuwsgierig wat je gaat doen, en of er een slimme Renault monteur te vinden is in Nederland, maar ik vrees het ergste, ben nu 2 1/2 jaar verder en nog steeds hetzelfde.

lemmer 0

19 jaar

Ik denk toch wel aan de turbo. Die sinustrilling herken ik ook. Vooral rond de 2000 toeren. Antwoord Renault: Nee, meneertje, iedere diesel heeft wel een trilling.

De trilling die ik had resoneerde dan vanuit achteren naar voren, alsof het in de uitlaat zat.
Toen ik vervolgens eens lekker 180 km/u reed blaasde de turbo zichzelf op. Na montage nieuwe turbo was de trilling weg, om na 4 maanden terug te keren, waarna nog eens 180/u wederom de turbo opblies. Sindsdien rij ik niet meer harder dan 170 (rij af en toe door Duitsland).
Normaal rij ik ook tussen de 120 en 140.

Een Renault turbo fluit op zich uit zich zelf wel, maar ze kunnen de luchtinlaat eraf halen en de speling op de as controleren. Wat ik vermoed is dat die as speling heeft en die resonantie doorgeeft aan de uitlaat.
Enne, roken, dat doet de mijne ook als ik fors optrek.

Speerpunt 0

19 jaar

Nou, de grote beurt is geweest. Let op!
Naast de standaard grote beurt (eigenlijk was een kleine beurt voldoende geweest volgens het boekje, maar ik vertrouw die wagen niet, dus...) zijn de achterbanden vervangen (schuin afgesleten, "komt door de schuine stand van de achterwielen"), de fuseekogel Li voor en voor de rest niets. Kosten 880,- Euro's!!

Maar zijn de problemen verholpen? Nou, forget it!! Ik stap in en meteen hoor je "Markeringslichten defect" (dit was overigens al, maar ja, je denkt dat ze dat met de standaard check wel tegenkomen; nee dus). Ik rij verder en ja hoor, daar is ie fluittoon weer. Rij ik verder, trekt de atuto fors naar re bij een rem-actie. Effe schrikken, maar het was later niet meer merkbaar (zal wel iets vast hebben gezeten). Toch ga je nu even twijfelen of ze jou auto wel bij de hand hebben gehad. Klopt: achterruitenwissersproeier doet het nog steeds niet, mistlamp re vo nog steeds stuk. En wat nog? Voordat ik thuis ben krijg ik te horen dat het bandenspanningscontrolesysteem defect is. Geen bandenspanning van de voorste wielen (deze zijn vernieuwd en de ventielen waren opnieuw ingelezen). Moet niet gekker worden. Als je dan de volgende dag terugbelt, is het ontnuchterend om te horen dat het heel goed mogelijk is dat niet alles gerepareerd is. "Dat is niet vanzelfsprekend. Sommige mensen betalen niet als we geen melding van de reparatien maken". Dat begrijp ik nog, maar als je wel belt voor het vervangen van de banden en de fuseekogel, dan kun je toch ook de sproeier en de mistlamp melden? Of ben ik nou gek? Daarbij komt ook nog eens dat ik vooraf vroeg om een controle van de turbo en de EGR-klep. Een echt probleemkindje, toch? Dat begrepen ze bij de garage wel, maar als de auto dan in onderhoud is, checken ze het niet en na aandringen (echt aandringen) doen ze het dan toch, maar op mijn verantwoordelijkheid?!? Bv., als die EGR-klep afbreekt omdat zij hem controleren, dan is het mijn schuld. Tsja, als ie afbreekt, dan moet ie sowieso vervangen worden omdat hij niet goed functioneert, toch? In ieder geval kon ik de volgende zaterdag komen, maar er was geen garantie dat ik geholpen kon worden. Gewoon achteraansluiten in de wachtende rij. Verdomme, en je hebt net betaald.

Al met al, de auto blijft een mysterie. Nog steeds trilt de auto van achteruit door de stoelen naar voren. De fluittoon blijft bestaan, De turbodruk is twijfelachtig. De ene keer trekt hij goed, de andere keer moet je hem duwen.

Ik wil gewoon dat de auto eens goed gecontroleerd wordt op zijn bekende problemen (Renault en dus de dealer weet precies wat er bij elke auto mankeert; lees serienummer). Gewoon laat die computer eens goed werken en test alles met die doos.

Zonde, zonde, zonde. Wat kun je klaarblijkelijk van een potentieel mooie, klasse auto een trekker maken.

Gr.

Al met al, de wagen blijft een mysterie

Wok 0

19 jaar

Hey martin, de auto's die men maakt zijn prima maar de dealer maakt het merk kapot

Renault die prima auto's maakt? Vroeger misschien, maar de afgelopen paar jaar echt niet. Nooit meer een renault voor mij!

Speerpunt 0

19 jaar

Een fatsoenlijke Renaultdealer????

Geloof me, die zijn er niet....

Viva la France !!

Rob19759987 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.