Renault Megane: Vermogenverlies

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 Break

Ik merkte vanmiddag dat ik vermogens verlies had, ik kan het gaspedaal helemaal intrappen ( in z'n 5e versnelling ) en dan gaat mijn Megane Break 1.4 niet harder dan ± 110 Km/u.

Ben gestopt en heb de wegenwacht geraadpleegd, deze vermoed dat dit komt omdat de katalysator / uitlaat waarschijnlijk verstop zit.
De motor loopt verder als een zonnetje, maar de uitlaat maakt wel meer lawaai.

Heeft iemand die wel eens meegemaakt ? en wat kan er aan gedaan worden ?

Gr,
Ben

Ben1041

Geplaatst door Ben1041 , lid sinds 17 jaar geleden

5 Reacties

oldford PRO, 10 jaar geleden

Als de katalysator verstopt zit dan is vervangen de enige mogelijkheid. Maar dat is wel een dure optie.
Verstoppen komt niet uit zich zelf, daar moet een oorzaak voor zijn.
Die oorzaak moet eerst opgelost worden voor vervanging anders gaat de nieuwe kat ook weer kapot.

Als de uitlaat meer geluid maakt, is het mogelijk dat deze lekt.
Is dat in de buurt van een lambdasonde dan wordt de inspuiting ontregeld.
Dus eerst (laten) kijken of de uitlaat lekt en waar.

Ben1041, 10 jaar geleden

Beste oldford ,

Hoe kan zo'n katalysator kapot gaan ? raakt deze dan verstopt ?
En die lambdasonde die ontregeld dan het vermogen van de wagen ?
Maar als ik de wagen start dan loopt de motor keurig, hoe kan dat dan ?

Zoals je ziet heb ik er ook niet zoveel verstand van.

oldford PRO, 10 jaar geleden

Binnenwerk van de katalysator kan smelten en daardoor verstoppen. Dat gebeurt als er brandstof niet in de motor verbrandt maar in de katalysator.
De lambdasonde regelt het mengsel dat de motor krijgt (niet direct het vermogen).
Als de lambdasonde een verkeerd signaal geeft krijg je uiteindelijk een verkeerd lucht/benzine mengsel en daaardoor vermogens verlies.

Je vraagt: "Maar als ik de wagen start dan loopt de motor keurig, hoe kan dat dan?"
Dat kan komen omdat de lambdaregeling pas na enige tijd actief wordt na het starten.
Warm is dat al vrij snel, koud duurt dat iets langer.

Kontroleer eerst maar eens of de uitlaat wel of niet lekt en waar dat lek zit. Of laat de dealer een diagnose maken van wat er aan de hand is.

Ben1041, 10 jaar geleden

Opgelost,
de katalysator is vervangen, deze was dus toch defect.

Bedankt voor de reacties.

Heino4267, 10 jaar geleden

En ga je binnenkort weer de katalysator vervangen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.