close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: Vermogenverlies

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 Break

Ik merkte vanmiddag dat ik vermogens verlies had, ik kan het gaspedaal helemaal intrappen ( in z'n 5e versnelling ) en dan gaat mijn Megane Break 1.4 niet harder dan ± 110 Km/u.

Ben gestopt en heb de wegenwacht geraadpleegd, deze vermoed dat dit komt omdat de katalysator / uitlaat waarschijnlijk verstop zit.
De motor loopt verder als een zonnetje, maar de uitlaat maakt wel meer lawaai.

Heeft iemand die wel eens meegemaakt ? en wat kan er aan gedaan worden ?

Gr,
Ben

Geplaatst door

Ben1041 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de katalysator verstopt zit dan is vervangen de enige mogelijkheid. Maar dat is wel een dure optie.
Verstoppen komt niet uit zich zelf, daar moet een oorzaak voor zijn.
Die oorzaak moet eerst opgelost worden voor vervanging anders gaat de nieuwe kat ook weer kapot.

Als de uitlaat meer geluid maakt, is het mogelijk dat deze lekt.
Is dat in de buurt van een lambdasonde dan wordt de inspuiting ontregeld.
Dus eerst (laten) kijken of de uitlaat lekt en waar.

oldford 0
badge

14 jaar

Beste oldford ,

Hoe kan zo'n katalysator kapot gaan ? raakt deze dan verstopt ?
En die lambdasonde die ontregeld dan het vermogen van de wagen ?
Maar als ik de wagen start dan loopt de motor keurig, hoe kan dat dan ?

Zoals je ziet heb ik er ook niet zoveel verstand van.

Ben1041 0

14 jaar

Binnenwerk van de katalysator kan smelten en daardoor verstoppen. Dat gebeurt als er brandstof niet in de motor verbrandt maar in de katalysator.
De lambdasonde regelt het mengsel dat de motor krijgt (niet direct het vermogen).
Als de lambdasonde een verkeerd signaal geeft krijg je uiteindelijk een verkeerd lucht/benzine mengsel en daaardoor vermogens verlies.

Je vraagt: "Maar als ik de wagen start dan loopt de motor keurig, hoe kan dat dan?"
Dat kan komen omdat de lambdaregeling pas na enige tijd actief wordt na het starten.
Warm is dat al vrij snel, koud duurt dat iets langer.

Kontroleer eerst maar eens of de uitlaat wel of niet lekt en waar dat lek zit. Of laat de dealer een diagnose maken van wat er aan de hand is.

oldford 0
badge

14 jaar

Opgelost,
de katalysator is vervangen, deze was dus toch defect.

Bedankt voor de reacties.

Ben1041 0

14 jaar

En ga je binnenkort weer de katalysator vervangen?

Heino4267 660

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.