Goedendag allemaal.
Ik heb een probleem met de verstuiver van de 4de cilinder van mijn trafic dci 140.
Vorige week bleek er allemaal zwarte smurrie rond deze verstuiver te zitten (lekt dus),
naar de dealer en spullen besteld deze vertelde mij dat ik alleen het brandplaatje en de leiding hoefde te vernieuwen
en de boel goed schoon te maken.
Dit is dus gebeurd maar nu 1 week later en ongeveer 500 km lekt deze weer,
wat is er fout gegaan?????????
Bij de dealer hadden ze het wel over busjes rond de verstuiver die vervangen konden worden,
deze had ik ook besteld maar stond zwaar in backorder.
En de collega van de magazijn man zei dat hij die nog nooit besteld had,
dus daarom maar zonder busje de boel vernieuwd (heb ook niet echt een busje gezien met de/montage).
Ik heb het idee dat er meer afdichting of zo moet zitten,
want de verstuiver wordt maar met 2 kleine boutjes op zijn plek gehouden (in de cilinder gedrukt).
Ik kan ook geen afbeelding ervan op het internet vinden om te kijken hoe het er precies uit moet zien.
Dus als iemand een afbeelding of goed advies heeft dan heel graag.
Alvast hartelijk dank voor het lezen van mijn post.
vriendelijke groeten Twan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt zowel de busjes alswel een O- ring te vervangen. Beide dus..... die zie je zitten als je de verstuiver hebt gedemonteerd.
Heb helaas geen afbeelding voor je
dank voor de snelle reactie,
dan zijn die waarschijnlijk al helemaal weg gebrand,
want zie wel 1 leeg randje waar eventueel een o ring zou kunnen zitten,
en nog een rand waar een veerring inzit waar het plaatje(met 2 boutjes) de verstuiver mee in de cilinder drukt, maar geen busje.
13 jaar
Weggebrand lijkt me sterk. Daar is geen verbrandingsruimte. Maar verteerd door de olie en hogere temperaturen kan ik me heel goed voorstellen.
Advies; Vervang bij alle 4 de verstuivers deze busjes + O- ringen. Volgens mij kosten die busjes ongeveer 8,-/ stuk, en die O- ring, 0,40/ stuk.
heb inmiddels een afbeelding gevonden.
http://www.motoresdelmundo.com/upload/af...
en daar zit idd een busje en o ring op.
De busje waren volgens de dealer wel prijzig, maar dat maakt me op zich niet uit,
het moet goed gemaakt worden.
Daarom had ik deze in eerste instantie ook besteld, maar omdat ze zwaar in bo stonden en de magazijn man deze nog nooit besteld had
maar zo aan de slag gegaan.
Morgen maar weer eens langs de dealer.
Oja weet je toevallig ook waar ik de oliedruk sensor kan vinden want kan hem zo niet zien zitten dus denk dat hij ergens achter/onder of zo zit.
Maar waar?
dank voor je hulp.
13 jaar
Die o-ring houdt vuil en vocht tegen, deze dient niet om de compressie tegen te houden.
Je moet vlakken waar de nieuwe koperen ring geplaatst wordt zéér goed reinigen. De kleinste oneffenheid kan ertoe leiden dat er weer verlies optreedt. Ook het aantrekken van de bouten dient juist te gebeuren
ga ook met een schroefdraadtap door de schroefdraad van de bout v/d verstuiver
[quote='t garagistje]Die o-ring houdt vuil en vocht tegen, deze dient niet om de compressie tegen te houden.
Je moet vlakken waar de nieuwe koperen ring geplaatst wordt zéér goed reinigen. De kleinste oneffenheid kan ertoe leiden dat er weer verlies optreedt. Ook het aantrekken van de bouten dient juist te gebeuren[/quote]
Vlakken waren optisch goed schoon (maar blijkbaar toch nog een vuiltje ertussen gezeten.
Wat betreft het aantrekken (aanhaalmomenten), daar heb ik nu een beschrijving van gevonden (had de eerste keer het dus niet zo gedaan)
Fit a new washer on each injector nozzle.
Fit the injector with its bracket and locking spring ring.
Oil the threads of the nuts.
Tighten nut (4) to torque (0.6 daNm), then tighten nut
(5) to torque (0.6 daNm) (starting with the timing
end and finishing at the flywheel end).
Angle tighten nut (5) only by 360° ± 30° (flywheel end
nut).
Maar daNm meen dat op mijn sleutel alleen nm staat en nog iets met kg, zal het morgen ff nakijken.
Schroefdraad van de 2 boutjes had ik ff tapje doorheen gehaald en die kon ik helemaal met de hand erin draaien(zonder speling op de tap) dus die zijn netjes schoon en heel.
13 jaar
daNM moet je meen ik x10 doen voor NM
Heeft je dealer je niet verteld dat je ook de bevestigings tapeinden van de verstuivers moet vervangen? die vervormen nogal bij het vastzetten. Je zult merken dat die 6nm +360 gr. best wel veel is voor zo'n tapeindje...
Wat ook voorkomt bij de Bosch verstuivers is dat het afdichtvlak niet 100 % vlak is. Je kunt dan ringen vervangen tot in de eeuwigheid, maar hij blijft lekken. Een goede dieselspecialist kan dat voor je oplossen door er een nieuw "neusje" op te zetten.
Succes.
Dankje voor de reacties.
Nee dat van de draadeindjes (bij mij zijn het boutjes) is mij niet verteld.
Het magazijn van de dealer was dicht op zaterdag morgen, maar ik denk dat ik naar een andere dealer ga (20 km verderop) is wel van dezelfde organisatie.
Maar daar zitten denk ik toch mensen met wat meer ervaring (oudere mensen).
Want ik had bij de magazijnman duidelijk aangegeven ALLES nodig te hebben om 4 verstuivers eruit te halen en weer erin te zetten (kosten maakt niet uit, moet gewoon goed zijn).
Zou alles bij elkaar 330+ euro zijn, maar dat had ik er dus voor over.
Maar de helft had hij nietbesteld of back order en zei dat zijn collega had gezegd dat dit allemaal niet nodig was.
Boutjes/draadeinden is niet over gesproken.
Maar alleen was er een lek bij de 4de cilinder, dus de andere 3 kurkdroog/schoon, dus alleen de 4de cilinder de verstuiver los gehad.
Heb nu dus de leidingen van cil 1,2,3 en drie nog liggen.
Maar morgen ga ik bestellen,
de draadeindjes/boutjes (compleet)
hulsje en o ring
leiding 4de cilinder (alweer zit er net nieuw op)
brandplaatje heb ik nog 2 liggen (nieuwe)
En dan dat schuim wat bovenop ligt voor geluidisolatie.
dan dacht ik het toch wel te hebben.
ps
en die 6Nm + 360 graden is toch alleen boutje/draadeind aan vliegwiel zijde(die je als tweede vast draait), die aan distrubutiezijde is alleen 6Nm (deze eerst vastzetten)
13 jaar
Klopt helemaal. Eerst de nieuwe tapeinden monteren met 2nm, dan de moer aan distributiezijde met 6nm aandraaien, daarna de moer aan vliegwielzijde met 6nm aandraaien en vervolgens alleen de distributiezijde 360 gr. vastdraaien.
mijn momentsleutel begint bij 4 Nm dus ik heb beide draadeinden op 4 Nm erin gezet (wilde ze beide wel evenvast hebben zitten).
En daarna volgens de beschrijving, dus ben benieuwd, allemaal vriendelijk bedankt voor de reacties.
Oliedruksensor heb ik inmiddels ook gevonden, en daar kan je niet zomaar bij.
Dat is balen want er zijn 2 types in voor mijn motor.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Trafic of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar