Onlangs vlak achtereen drie maal een backfire gehad op Laguna II 1.8 uit 2002 met Eurogas G3. Allen veroorzaakt door 'bokken' (optrekken in te hoge versnelling).
Backfire kon twee keer opgelost worden door plugje op luchtinlaat terug te plaatsen. 1x opgelost door voorbijganger; niet gezien wat er is gedaan; we denken losgeschoten luchtinlaat.
Uitlezen bij Renault garage van de computer gaf een storing op het smoorklephuis aan. Dealer geeft aan dat de bedrading vanaf het smoorklephuis (vanaf stekker links van luchtinlaatsysteem) storingssignalen kan ontvangen omdat deze vlak langs motor loopt. Deze stoorsignalen verwarren de computer van de gasinstallatie (Eurogas) waardoor ook backfire's kunnen ontstaan. Mij lijkt dat hiermee backfire's zonder duidelijke oorzaak voorkomen worden, niet door bokken.
Zij hadden bij andere gevallen al vaker een 'bypass' gemaakt door een nieuwe stekker met nieuwe bedrading via de achterzijde op enige centimers afstand van de moter te laten lopen naar de computer.
Reparatie gaat richting de 200 euro.
Is dit een zinvolle reparatie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb het zelfde mee gemaakt.
Met een paar nieuwe bougies van het merk NGK was het probleem opgelost.
Gas auto's blijken nog al gevoelig te zijn voor wat betreft de juiste bougie.
succes!
Stekkers en bedrading idd om laten leggen.
Deze geven nogal eens problemen.
Zijn nog verschillende topics op deze site over.
Kijk even bij renault.
18 jaar
de smoorklephuizen van renault zijn heel gevoelig voor vuil wij maakten bij gasauto's de smoorklephuizen altijd schoon en lazen het gas opnieuw in . ook moet je de computter na het schoonmaken opnieuw initialiseren . vooral de 16v motoren (k4m) op gas hebben hier nogal last van
Terugkoppeling:
Na enkele dagen begon de motor ook veel toeren te maken terwijl deze op benzine reed. Ik heb toen even de stekker op het smoorklephuis bewogen en het plugje er af en weer op gedaan. Daarna reed de wagen weer normaal, ook op gas.
We hebben de bedrading niet laten omleggen maar alleen de stekker laten schoonmaken, het smoorklephuis laten reinigen en de monteur ontdekte veel roetaanslag in het luchthuis en heeft daar een luchtfilter element a 13,97 vervangen. Het rijd nu allemaal weer ok.
Ik liet de wagen nadien een keer afslaan maar er volgde geen backfire (althans geen problemen).
Ik kijk het weer even aan. Bedankt voor jullie input.
Groet
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar