Renault Laguna: Vervangen krukas poelie Laguna 1.9 dci

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Is de krukas poelie eenvoudig te verwijderen, of moet je het vliegwiel blokeren, andere dingen vast zetten? Ik kan veel vinden over de 1.6-2.0 liter motoren maar weinig over de 1.9 dci. Alvast bedankt.

ejnn

Geplaatst door ejnn (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

ben bang dat dit wel heel moeilijk gaat
weet alleen niet waarom hij er af zou moeten, maar toch

als deze geklemt zit dan zou het zelf zo kunnen zijn dat je met een poulie trekker en een gasbrander bezig bent
durf dit niet zeker te zeggen maar vast zitten dan zit hij zeker

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb nu geen autodata bij de hand, maar volgens mij zit er wel een spie in de krukas dus dan zou de poelie er zo afkunnen.
als je me morgen even belt dan kan ik voor je kijken in de auto data, dan weet je het zeker.
040-2551414
Groet Bart

alfons262 (0) PRO, 15 jaar geleden

kan er zonder problemen zo afgehaald worden!geen enkel probleem.

ejnn (0), 15 jaar geleden

ik ben er achter gekomen dat het niet de krukas poelie is. Ik zit met een zeer raar geluid, een blaas geluid wat je hoort als je hart in een buis blaast. Volgende omschrijving;

Het geluid komt uit waarschijnlijk de motor of uit een onderdeel van de motor. Nu heb ik het geluid kunnen isoleren; Als ik rijd, boven de 30 km per uur is het aanwezig, onder de 30 is het weg.
Als ik de versnellingsbak in neutraal zet of de koppeling intrap, en het toerental laat oplopen tot 2200 toeren is het ligt aanwezig, maar kom ik onder de 30km/h is het opeens weg. Het geluid is wel zo zacht (maar wel mega irritant) dat als je de ramen opent niet meer hoorbaar is.

Wat zou dit kunnen zijn?

alfons262 (0) PRO, 15 jaar geleden

turboslang of intercooler lek.aanlopende turboschoep,het kan allemaal.spuit de turboslangen en intercooler eens licht in met remmenreiniger,reageert het motortoerental dan heb je luchtlekkage.

ejnn (0), 15 jaar geleden

Turbo kan helaas niet, ik heb de turbo gewisseld, deze bleek kompleet in orde te zijn, geen schade aan de schoepen en op de as zat bijna geen speling, volgens mij normaal voor een gebruikte turbo.
Ik heb deze gewisseld voor een nieuwe turbo.
Zit er geen overdruk op de leiding? De intercooler is volgens mij slecht te bespuiten, want het is de 2 plaat (middelste) van de 3, eerst volgens mij airco, dan intercooler en dan koeling. Hoe zou je dit moeten doen?

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=alfons262]turboslang of intercooler lek.aanlopende turboschoep,het kan allemaal.spuit de turboslangen en intercooler eens licht in met remmenreiniger,reageert het motortoerental dan heb je luchtlekkage.[/quote]
denk eens na, een interkoeler ( of slang ) met OVERDRUK, gaan behandelen met remmenreiniger, en dan verwachten dat het toerental omhooggaat.

ejnn (0), 15 jaar geleden

maar als ik het begrijp, moet ik het op een aansluiting zoeken of de intercooler zelf. Als ik voor de auto sta, links onder heb je een metalen leiding lopen vanaf de turbo en deze gaat over een kleine kunststof flexibele leiding die aangesloten is op de intercooler. Deze is kompleet doorweekt met vochtige smurrie, gebaseerd op olie en de olie loopt achter door op de tot bijna in het midden van de metalen leiding. Ik ga eens kijken wat er precies aan de hand is door hem is open te maken.

michiel_laguna (0) PRO, 15 jaar geleden

Met rem reiniger inspuiten als de motor stat. draait dan heb je geen overdruk maar onderdruk dus word het aangezogen, en kijk even naar de radiator als die ergens vet is dan is de interkoeler lek die zit tussen je radiator en condensor olie vanuit de turbo wordt daar doorheen geblazen.

ejnn (0), 15 jaar geleden

Ik heb de intercooler vervangen, hij zat links als rechts compleet onder de olie. Kijk even of het probleem is opgelost.

biged1971 (0) PRO, 15 jaar geleden

neem aan dat de intercooler een type was met extra banden erom heen???????/

er bestaat ook een software update voor dit probleem dus naar de dealer en de auto laten herprogrameren

ejnn (0), 15 jaar geleden

Dat was de intercooler met de extra banden erom heen. Welke update aan software is er?

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

eeh
misschien met een sopje spuiten???

michiel_laguna (0) PRO, 15 jaar geleden

een ballonetje, gedacht aan een druklager? maakt ook een zelfde geluid en ook pas bij een hoger toerental en ook moeilijk te vinden als je er niet aan denkt

ejnn (0), 15 jaar geleden

Vraag, misschien wel een hele domme,

Waarvoor dient de intercooler?? Je zuigt lucht aan over een luchtfilter, laat dit door een turbo lopen (zal hier iets op warmen) en je laat het door een rooster lopen om het weer iets te laten afkoelen. Daarna wordt het de motor weer ingeperst en daar wordt het onder warmte en druk verbrand.

Ik heb de volgende link gevonden; http://nl.wikipedia.org/wiki/Intercooler

Gewoon een theoretische vraag, wat zou het gevolg zijn als je de intercooler er tussen uit haalt. Volgens mij zou de prestatie niet echt zakken.

michiel_laguna (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je lucht samenperst (wat een turbo doet) wordt het warm, warme lucht heeft een lagere luchtdichtheid dan koudelucht (monuculen hebben meer ruimte nodig omdat ze harder trillen als het warm is) als je de lucht afkoelt (in een intercooler) heb je een hogere luchtdichtheid, meer lucht in je cilinder, kan er meer brandstof bij, hardere knal, harder vooruit.

ejnn (0), 15 jaar geleden

dat snap ik, dat staat ook op Wikipedia, maar hoeveel scheelt het, dat is eigenlijk mijn vraag, is het 5%, 10 of misschien wel 25% minder vermogen?

michiel_laguna (0) PRO, 15 jaar geleden

Om eerlijk te wezen ik heb geen idee hoeveel, waarschijnlijk genoeg, want 5% vermogens winst lijkt me niet de moeite van de extra kosten voor de fabrikant waard. maar laten we ons op het probleem storten want we dwalen af of is dat inmiddels opgelost?

ejnn (0), 15 jaar geleden

het is opgelost, echter ik vond het maar een rare constructie, de intercooler. Je haalt buitenlucht na binnen, perst het samen en koelt het meteen weer. Ik was gewoon persoonlijk geïnteresseerd waarom dit onderdeel er tussen zit. Daarom mij prive vraag, misschien weet iemand hier een antwoord op. Je zet de intercooler wel achter een warmtewisselaar van de airco, welke warmte uit straalt.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Een intercooler scheeltr gewoon een hoop vermogen, wat zelfs tot 25% kan oplopen. De achterliggende gedachte is inderdaad wat michiel aangeeft, maar er speelt nog een rol extra. De turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, en kan een behoorlijke hitte onwikkelen, die weer wordt afgegeven aan de inlaatlucht. Dit effect maakt het nut van een turbo al weer bijna ongedaan, dus het gebruik van een intercooler is zeker aan te raden.

De plaatsing van de intercooler is er een van consessies, er zitten er 3 achter de grille, die elk hun warmte kwijt willen. Dat de airco als eerste wordt geplaatst, is het feit, dat deze niet overdreven veel warmte kwijt kan als ie achter een andere gemonteerd zit, daarna komt de intercooler, die iets meer warmte wil afgeven, en daarna de gewone radiateur, die een dikke 90 graden kan worden. In omgekeerde volgorde, zou het effect van de airco en intercooler door de warmte van het koelwater ongedaan worden gemaakt.

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd.

Groeten Marcel

ejnn (0), 15 jaar geleden

nou daar gaat mij het om, als het bv 5 % is, sloop ik hem er tussen heen, das volgens mij niet echt moeilijk. Maar als bv een intercooler een vermogen geeft van circa 25% (wat mij veel lijkt) laat ik hem mooi zitten,

Bedankt Marcel voor het antwoord

Toverstaf11661 (0), 15 jaar geleden

Ik heb zelf een Megane dTi (type 1), deze kon je in het laatste jaar niet meer met intercooler krijgen omdat hij met intercooler meer vermogen gaf dan de toen splinternieuwe dCi motoren.... en dat kon niet namens het verkoopteam.

Met intercooler geeft deze motor 100pk, zonder intercooler 80pk. Totaal dus 25% vermogenstoename.

Weet iemand overigens of je zonder softwareaanpassingen alsnog een intercooler op deze dTi kan schroeven?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.