Mijn airco/verwarming krijgt de laatste tijd de volgende kuren.
Hij koelt alleen als de temperatuur op 16 graden staat en begint direct erg te verwarmen als ik deze op 16,5 graden zet.
En danwel zo te verwarmen dat het zweet over je rug loopt.
Het maakt niet uit of de ECC op automaat staat of handmatig.
Het maakt niet uit of de airco ingeschakeld staat.
Wel heb ik veel ijsvorming op de airco buizen onder de motorkap als de airco aan staat.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rijp (ijs) op de leidingen/verdamper ontstaat wanneer de verdampingsdruk/temperatuur lager komt te liggen dan de zuigdruk.
Als de zuigdruk lager dan 2 bar komt te liggen bij compressors met een variabel slagvolume, is het systeem nagenoeg leeg.
Verklaard dat ook de eerst genoemde symptomen?
16 jaar
Probeer eens een nieuwe verdamper sonde.
Heb al vaker mee gemaakt bij dit type auto's
waarschijnlijk een probleem met een temp. sensor. de buitentemperatuur kun je zien in je radiodisplay. Klopt deze? zo ja, zit het probleem waarschijnlijk in de binnentemp sensor bij de binnensoiegel.
ECC heeft geen verdamper sonde (anti rijp sensor)
[quote=TheoStek]ECC heeft geen verdamper sonde (anti rijp sensor)[/quote]
Ooh ja wel
[quote=TheoStek]ECC heeft geen verdamper sonde (anti rijp sensor)[/quote]
Volgens mij ook.
In Dialogys heet dit volgens mij een luchtsensor (77 01 048 762) en kost 15 euro's
16 jaar
Hij zit in kachelhuis links.
[quote=sjaak r]Hij zit in kachelhuis links.[/quote]
Maar kan deze ook voor de flinke hoeveelheid ijsafzetting onder de motorkap zorgen?
16 jaar
Sorry! ik heb het over een "anti rijp sensor", en niet over temperatuur sensoren.
De temperatuur voeler zit in het luchtaanzuigkanaal.
Deze heeft de functie om een tweede meting van de werkelijke buiten temperatuur te meten, afhankelijk van de temperatuur die deze sensor opneemt, wordt door het regelapparaat de temperatuurklep en de aanjager aangestuurd.
Moest deze sensor defect zijn, dan neemt de buitentemperatuursensor het over.
Het regelapparaat zal altijd de kleinste waarde nemen van beide sensoren.
[quote=hgrooten][quote=sjaak r]Hij zit in kachelhuis links.[/quote]
Maar kan deze ook voor de flinke hoeveelheid ijsafzetting onder de motorkap zorgen?[/quote]
Nee die kan niet voor ijs afzetting zorgen op de leidingen, als dit gebeurt bevriest ook de verdamper!!
Als er een anti rijpsensor gemonteerd zou zijn ? Dan moet de antirijp sensor de compressor uitschakelen.
[quote=TheoStek]Rijp (ijs) op de leidingen/verdamper ontstaat wanneer de verdampingsdruk/temperatuur lager komt te liggen dan de zuigdruk.
Als de zuigdruk lager dan 2 bar komt te liggen bij compressors met een variabel slagvolume, is het systeem nagenoeg leeg.[/quote]
Om deze toe te lichten.
Compressors met een variabel slagvolume zorgen voor een konstante zuigdruk/verdampingstemperatuur, het regelventiel in de compressor zorgt ervoor dat de zuigdruk nóóit lager dan 2 bar kan komen te liggen.
(antirijpsensor is dan niet meer nodig)
Als leidingen bevriezen zit er niet genoeg koudemiddel in, zit er wel genoeg koudemiddel in dan is het regelventiel van de compressor defect. (compressor vervangen)
Als bijvoorbeeld de verdampingsdruk 1,8 bar is vertegenwoordigt het koudemiddel bij deze druk een verdampingstemperatuur van - 1°C.
Dit wil dus zeggen dat de aangezogen buitenlucht meteen bevriest.
dan dit nog even toe lichten.
Het plots verwarmen dat het zweet de rug afloopt, kan te maken hebben dat de temperatuursensor in het kachelhuis defect is, bij geen signaal wordt een vervangingswaarde genomen van +24°C.
Installatie blijft gewoon door werken ook al krijgt ie geen signaal meer.
Renault noemt de sensor die de temperatuur aan de uitgang van de verdamper meet de verdampersonde.
Deze zit dus links in kachelhuis en is heel eenvoudig te vervangen.
Probeer dit nu eens, zeg niet dat het de oplossing is maar het is bij mij al wel een paar keer de oplossing geweest.
Kost 5 min tijd om over te zetten van een ander.
kleine moeite lijkt me
[quote=sjaak r]Renault noemt de sensor die de temperatuur aan de uitgang van de verdamper meet de verdampersonde.
Deze zit dus links in kachelhuis en is heel eenvoudig te vervangen.
Probeer dit nu eens, zeg niet dat het de oplossing is maar het is bij mij al wel een paar keer de oplossing geweest.
Kost 5 min tijd om over te zetten van een ander.
kleine moeite lijkt me[/quote]
Ik zal er een bestellen, en de airco tevens laten controleren en/of bijvullen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar