Renault Megane: Verwarning valt uit na uren rijden in de regen.

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5

Hallo, een paar keer per jaar valt mijn verwarming, na vele uren rijden in de regen, uit. De waterafvoer onder de ruitenwissers zijn schoon en werken naar behoren. De storing treed in eerste instantie op aan de passagier kant van de auto en even later valt het hele systeem uit. Daarna beslaan de ramen aan de binnenkant en moet er verder gereden worden met open ramen. Het corrigeren van de klimaat controlle heeft geen enkel resultaat. De blower blijft werken msar er komt geen lucht meer uit de uitstroom openingen. Na een nacht stilstaan werkt alles weer naar behoren. Ik heb de indruk dat ergens een afvoerkanaal in het systeem verstopt zit en dat er dan water in een filter gezogen wordt zodat dit filter geen lucht meer doorlaat. Ik heb hierover contact gehad met de dealer die aangaf dat de kachelmotor vervangen moest worden. Die moest wel besteld worden. Op mijn vraag hoe het dan kon dat na een nachtje stil staan alles weer naar behoren werkte, kreeg ik geen bevredigend antwoord.

dejeeper

Geplaatst door dejeeper , lid sinds 7 jaar geleden

9 Reacties

Heino4267, 6 jaar geleden

Draait je kachelmotor wel soepel? Als die door een gebrek aan smering (bv. door water wat er in loopt) vastloopt krijg je iets soortgelijks.

dejeeper, 6 jaar geleden

Hallo Heino,

Bedankt voor je reactie. De kachelmotor draait soepel en onder normale omstandigheden doet de klimaat controle het perfect.
Komt er geen koude/warme lucht meer uit het systeem dan hoor je de kachel draaien en ook bij een snellere stand hoor je duidelijk dat het vermogen
van de kachel toeneemt maar er komt absoluut geen lucht meer uit de uitstroom openingen.

Heino4267, 6 jaar geleden

Oftewel de kachelventilator blijft draaien, maar de luchtregelkleppen gaan in een ongewenste stand staan.

Heb je Climate Control of handbediend?

En komt er dan nergens meer luchtstroom uit (koud of warm)? Zit je interieurfilter niet verstopt?

dejeeper, 6 jaar geleden

Hallo Heino,

De kachelmotor blijft gewoon draaien. Of de luchtkleppen in een ongewenste stand staan dat weet ik niet.
Ik heb Climate Control.
Het kan zijn dat het interieurfilter verstopt zit maar dan alleen als wij langdurig in de regen rijden. De volgende dag werkt alles weer normaal.
Dus ik heb de indruk dat het filter vol loopt met water en dan niets meer doorlaat.
Vandaar mijn vraag of er soms ergens in of rond de kachel een water afvoer zit. De afvoeren onder de voorruit zijn in ieder geval niet verstopt.

Heino4267, 6 jaar geleden

Sowieso is het niet normaal dat het filter volloopt met water: er zitten één of meer afvoeren verstopt, waardoor het water zich ophoopt en je auto in loopt.
Actie 1 is dus wachten tot dat het lang regent en gaan kijken wat er dan vol water loopt.
Heb je sowieso al eens geprobeerd met een gieter of de beide afvoeren links en rechts voor de voorruit open zijn?

En ja, de filterbak loopt over in de ventilator als hij vol stroomt.

Je oorzaak zit m.i. tóch in verstopte parafaanafvoeren.

dejeeper, 6 jaar geleden

Hallo Heino,
Als het regent en wij moeten een erg lange rit maken dan controleer ik voor vertrek de parafaan afvoeren.
Ik leeg een gieter met water in de deze afvoeren en controleer of het water vlot wegloopt en ik controleer
of het water aan de onderkant van de auto weg loopt.
Die afvoeren werken dan naar behoren.
Ik wil graag weten of er nog ergens een afvoer zou kunnen zitten, b.v. voor de luchtinlaat onder de voorruit en of deze misschien verstopt kan zijn.
Nogmaals, de storing treed niet altijd op maar als deze storing optreed dan is het na minimaal 10 uur rijden in de regen.

dejeeper, 5 jaar geleden

Misschien is de storing verholpen. Vorige week van uit Zweden wederom naar Nederland gereden en naar een paar uur viel de verwarming weer uit. Het verschil met voorgaande keren was dat het de afgelopen week niet had geregend en ook onder weg geen druppel gezien. Na het uitvallen van de verwarming kwam er water bij de passagierskant op de vloer en heel vreemd besloeg de voorruit geregeld. Wat ook opviel na een korte stop was de enorme hoeveelheid water die onder de auto lag. Dit hadden wij niet eerder kunnen zien omdat in voorgaande gevallen de storing optrad bij zware regenbuien. Na de stop van 15 minuten werkte alles weer naar behoren. In Nederland naar de dealer in Emmeloord gegaan en deze heeft de censor aan de linkerkant van de kachel vervangen. Vermoedelijk gaf deze censor verkeerde informatie door waardoor het gehele systeem bevroor met als uiteindelijk resultaat het uitvallen van de verwarming.
Zijn inmiddels weer terug in Zweden en tot nu toe werkt het systeem naar behoren.
Ik wilde dit toch nog even terug melden.

sgm, 5 jaar geleden

Het bevriezen van de airco heb ik ook al eens gehad toen de airco ver leeg was. Daardoor werd de verdamper slechts gedeeltelijk gekoeld. Het deel waar de sensor zit niet, waardoor de verdamper bevroor. Met als gevolg sneeuw door de uitstroomopeningen, midden op een hete dag.
Mocht je dus problemen krijgen als het weer weer voor de airco is, dan is het raadzaam om de vulling van de airco te laten controleren.

kaleido 1 PRO, 5 jaar geleden

Ik zou zo wie zo de vullingsgraad van de airco laten controleren , met te weinig koudemiddel rond rijden levert schade op aan je compressor en dat laten repareren kost veel meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.