ik heb een Renault megane classic (automaat) uit 1998
sinds kort brand er een lampje (vierkant met golven) geen idee hoe deze heet. (inspuiter stroring)
ik heb hem laten uitlezen. hij gaf aan 3D Zuurstofsensorfout intermitterend en 5D Geen motor toerental signaal
uit eindelijk zijn de Map sensor (slang is in orde) en de Lambda sonde Vervangen maar lampje blijft terug komen waardoor de auto in noodloop blijft gaan.
weet iemand wat dit zou kunnen zijn.
GR Mike
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=technimike]een lampje (vierkant met golven) geen idee hoe deze heet.[/quote]
Dat staat in je boekje...
ja als je een boekje hebt! maar het is een inspuit probleem ofzo en daarom is die ook uit gelezen
9 jaar
Geeft niet hoor...de meeste mensen vergeten om het boekje te vragen als ze een 2e hands auto kopen.
Wat was de foutcode?
Misschien kunnen we dan achterhalen wat de eventuele oorzaak kan zijn.
[quote=Hans4040]Geeft niet hoor...de meeste mensen vergeten om het boekje te vragen als ze een 2e hands auto kopen.
Wat was de foutcode?
Misschien kunnen we dan achterhalen wat de eventuele oorzaak kan zijn.[/quote]
[url=http://postimg.org/image/z1z7t7ycl/][img]http://s2.postimg.org/z1z7t7ycl/2015_07_...[/img][/url]
dit zijn de codes die die aangaf
9 jaar
ik heb een paar test ritjes gedaan om te achterhalen wat de auto precies doet
maar het blijkt dat na 5 min rijden in de noodloop.
als ik dan de auto opnieuw start dan is de melding weg en blijft en kan ik zonder problemen rijden
probleem is er dus blijkbaar alleen als de motor koud is.
iemand enig idee wat dit kan zijn.
9 jaar
Je krijgt waarschijnlijk weinig reacties omdat de afgebeelde foutcodes niet de Renault foutcodes zijn: die beginnen met DFxxx.
Er is zelfs kans dat de codes op het scherm je de verkeerde kant op sturen (te algemeen of zelfs met een foutieve tekst).
Met welke apparatuur lees je uit?
De beste indicatie krijg je door met Renault apparatuur te laten uitlezen en de DF-foutcodes hier te vermelden.
Kost misschien een paar tientjes, maar dat is goedkoop t.o.v. uren onderzoek en/of op goed geluk onderdelen vervangen.
En nee, ik werk niet bij een Renault dealer ....
9 jaar
Met welke apparatuur lees je uit?
ik heb geen idee heb het bij een garage laten uitlezen niet bij een Renault dealer
had eerlijk gezegd niet verwacht dat hij andere software had.
9 jaar
Elke fabrikant doet mee aan de EOBD-standaard, die het universeel uitlezen van foutcodes en parameters mogelijk maakt.
Als je een EOBD-stekker hebt (zodat je verbinding kunt maken met je auto) en je hebt d ebijbehorende software, kan je dus codes uitlezen e.d.
Diverse fabrikanten gaan (veel) verder dan de standaard codes en voorzien de auto van eigen, aanvullende codes. Het ligt aan de leverancier van de EODB-uitleesapparatuur of die codes voor jouw merk/type auto up to date worden gehouden.
De dealer is natuurlijk voorzien van alle uitleesapparatuur (hardware en up to date software) voor zijn merk. Een willekeurige garage koopt uitleesapparatuur die voldoet aan zijn eisen op dat moment (richting prijs of bepaalde merken). Het is dan de vraag of de code's kloppen voor jouw auto.
Als hier verder geen reacties komen die je op weg helpen, zou ik toch bij de Renault dealer laten uitlezen en een printje vragen van de aanwezige foutcodes. Schrijf meteen mee wat de monteur zegt over die codes (de uitleg/interpretatie). Kost wellicht enkele tientjes, maar het bespaart je verderop kosten.
9 jaar
Hein, dat is wel een heel erg optimistische uitleg van wat EOBD is.
Zeker gezien het feit dat de auto van 1998 is en waarschijnlijk de EOBD methode van uitlezen niet eens ondersteund.
En ja, auto's die dus EOBD wel ondersteunen hebben 2 manieren van uitlezen.
De ene is de wettelijke verplichte methode die in de EOBD standaarden beschreven staat.
De andere methode is de fabrieks methode, waar geen enkele wettelijke regel voor is. Kortom, daar mag alles.
En uitleesapparatuur zoals Launch, Bosch KTS, Actia multidiag en vele anderen kunnen dan de eigen aanvullende codes via de fabrieks eigen protocollen uitlezen. Maar dan verdienen ze de naam aftermarket uitleesapparatuur.
Een EOBD-uitleesapparaat is een apparaat dat uitleest via de wettelijke methode, die ook bij de APK verplicht is voor auto's vanaf 2006.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar