close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault CLIO: Vind niet gelijk ze toerental en de auto trilt erg

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4J C7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 72

Goeiedag, ik heb een renault clio 2 van 2002 1.4 16v 98pk. Ik kreeg opeens de foutmelding: P0420 catalyst system efficiency below threshold bank 1.
De garage zei dat de katalysator leeg was.. deze laten vervangen tot nu toe is de storing nog niet terug gekomen maar de auto loopt ook niet “altijd” lekker stationair. Als ik hem in de vrij zet en gas geef zakt die eerst na 1000 toeren en dan rustig na de 500-800 toeren bij koude en warme moter ook strilt de pook best veel is dit normaal?

Mvg Romano

Geplaatst door

Romanolh (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Auto zeker net gekocht? Want die kataklysator is niet voor niets leeggehaald.

Waarschijnlijk is die katalysator defect geraakt als gevolg van een storing en maar leeg gehaald.
Mogelijk zit die storing er nog steeds in en zal die de vervangende katalysator ool weer om zeep helpen.

Vertel eens wat meer over dat trillen. Loopt de motor soms inregelmatig? Hoor je plofjes in de uitlaat?

De vervangende katalysator is dat een originele of een goedkopere aftermarket?

oldford 0
badge

5 jaar

Het is een aftermarkt dus geen orginele ik heb deze zelf vervangen en de oude orginele kat heb ik nog deze ziet trouwens prima uit! Niks verkeerds aan op te merken toch ma de nieuwe maar niet orginele kat eronder gezet voor de zekerheid toch even proberen storing p0420 nog niet terug gekomen. Auto is van mijn vriendin deze heeft ze gekregen van haar vader altijd onderhoud gehad en nooit problemen totdat me vriendin er half jaartje in reed zegma.. het trillen is als je stil staat dan voel je de auto onregelmatig trillen en de pook krijgt dan ook schokjes zegma. Als je stil staat en dan in de vrij geef je gas en vind die niet netjes ze toeren hij gaat na 1000 en zakt dan langzaam pas na die 600-800 toeren

Ik weet niet of u dat verstaat of die onregelmatig loopt en nee geen plofjes uit de uitlaat..

Romanolh 0

5 jaar

Onregelmatig lopen is precies wat u beschrijft.
Het is dan aan te raden om de auto uit te lezen bij dealer het liefst, omdat deze dieper in de systemen kan kijken dan universeel.

voyager 0

5 jaar

Heb ik gedaan hun zien geen storingen zeg zeggen dat ze pas wat kunnen doen als er een stoeing optreed..

Romanolh 0

5 jaar

Tja, dan maar bij het begin beginnen.
Compressie en/of lekverlies meten, 4-gas meting doen, eventueel achterstallig onderhoud doen, etc.

Hoe lang zitten de bougies er al in (in kilometers)?

N.B.: Ik hoop voor je dat je aftermarket katalysator het enige jaren uithoudt, maar de ervaring leert dat de meeste het al na een maand of 6 tot 8 opgeven (zelfs zonder storing in de motor). Daar staan vele voorbeelden van hier op het forum.

Zo lang de motor niet goed loopt zou ik de oude kat weer terug zetten, anders is deze nieuwe ook zo weer defect.

oldford 0
badge

5 jaar

Bobine en kabels zijn een zwak punt , spuit je kabels eens nat met een plantenspuit , doe dit als het donker is , als ze slecht zijn zie je de vonk overslaan .
Gasklephuis vervuild , loopt hij ook niet fijn stationair van.

Heb vorigeweek 4 nieuwe penbobines en 4 nieuwe bougies geplaats ik zou zodra ik kan de kabels nakijken! Messchien inderdaad het gaskleppenhuis.. weet alleen niet hoeveel dit mij ongeveer gaat kosten bij een garge om die schoon te maken en hoelang ik de auto kwijt ben heb hem elkedag nodig helaas

Romanolh 0

5 jaar

Het niet goed stabiel stationair lopen heeft waarschijnlijk een andere oorzaak als het trillen van de motor: het trillen van de motor kan aan de ontsteking liggen (lees: een of meerdere slechte bougiekabels) en dat niet stabiel stationair lopen ligt vaak aan een luchtlek in je inlaattraject.

Heino4267 660

5 jaar

Hoe vind ik zo’n lek in het inlaattraject

Romanolh 0

5 jaar

door de motor stationair te laten lopen en dan doelgericht op diverse plekken remmenreiniger te spuiten rond je inlaattraject. Als het toerental stijgt, heb je je lek gevonden.

Heino4267 660

5 jaar

Heino4267 sorry dingen vervangen etc kan ik allemmL maar problemen opsporen... waar moet ik spuiten? Wat bedoelt u met het inlaattraject en de auto vind ze toeren ook slecht als ik een beetje gas geef stationair zakt die niet netjes terug eerst na de 1000 en dan beetje bij beetje na die 600-800

Romanolh 0

5 jaar

Inlaattraject is alles wat met je inlaatspruitstuk te maken heeft.

Ik ga deze zaterdag eens kijken wat ik kan vinden hou jullie op de hoogte

Romanolh 0

5 jaar

Update: ik heb met remmenreiniger rond het inlaat traject gespoten maar het toertental stijgt niet..
ook vandaag starte we de auto hij ging niet zomoeizaam aan als normaal ma dit is verschillend. Maar naar de eerst straat uit te zijn en te moeten remmen voor een auto van rechts wil die omdat ik de koppeling in trap voor na ze 1 uitvallen en zakt te toeren na z’n 0 doordat ik snel gas bij geeft blijft de auto aan maar dit is zeer irritant...

Romanolh 0

5 jaar

Beste Romano,

Na enkele dagen te hebben meegedacht heb ik het gevoel dat dit tot niets goeds gaat leiden: je auto rijdt zo niet veilig en je rijdt ermee door.
Is het niet tijd dat je met je auto een goede (Renault-)garage opzoekt, de foutcodes goed laat uitlezen (foto van maken!) en je auto laat repareren? Op deze manier verongeluk je met je auto voordat hij gerepareerd is en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Heino4267 660

5 jaar

Ik ben niet echt van plan om met een auto van 2002 na een garage te gaan en daar veel geld neer te moeten legge voordat zei denken het probleem te hebben gevonden.
Ik vind 75 euro voor even uit te lezen best veel geld zonder dat ze het weten zoals de vorige keer dan komen ze met ja moeten kijken wat aan de hand is dat vervangen zo niet dan dat etc etc..

Romanolh 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.