Formumleden
ik ga mijn distirbutieriem,rollen en waterpomp vervangen van de k4m motor. Ik heb de blokkeerset van midlock (2250-ren) aangeschaft en de handleiding van AMT in mijn bezit.
De handleiding meld dat het vliegwiel geblokkeerd dient te worden om de krukaspoelie te verwijderen (dit mag niet met de krukasblokeerpen). De handleiding gaat uit van een uitgebouwde motor. Dat wilde ik maar niet doen ;)
Mijn vraag: hoe kan ik het vliegwiel blokeren ? Moet dan het koppelingshuis los ? ik hoop dat er een makkelijkere manier is.
ik wacht jullie reaktie af..
groet
Edwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb geen ervaring of dat de blokkeerpen hem op de plaats houd met het loshalen van de krukasbout.
Wat ik altijd gebruik is de luchtslagsleutel en daarna eventueel blokkeren om de riem te plaatsen.
Met het vast zetten, eerst met de gewone moment sleutel , dan de hoek aftekenen en vervolgens naar dat punt gaan met de slagsleutel
Dus als ik het goed begrijp:
cylinder 1 in BDP.
blokeren nokkenassen met de midlock plaat.
krukas blokeren met de blokeerpen.
multiriem eraf
multiriem poelie eraf.
krukas poelie met luchtsleutel verwijderen.
is dit correct ?
groet
Edwin
13 jaar
volg orde is niet helemaal goed, want zoals je het nu schrijft moet de blokkeerpen de krukas vast houden.
Nee, eerst de krukasbout los met de luchtsleutel.
Vervolgens ga je het rijtje langs.
13 jaar
doppen bij nokkenas eruit halen dan zie je dat de ene kant kleiner is dan de andere kant deze goed zetten en borgen met borg matriaal daarna krukas blokeren met gereedschap dan pas de poelie los halen doe je de poelie eerst dan wens ik je veel plezier deze is namenlijk spie loos.
dat hij spieloos was , was mij niet bekend en dan heeft " 1971"gelijk.
13 jaar
dit is optijd zet gereedschap en geen blokkeergereedschap,de paspen erin dan draai je rustig de krukwang totdat die tegen de pen aanvalt.de rubberen doppen achterkant cilinderkop verwijderen daar moet de pasbeugel in de gleuven vallen,niet wringen maar vallen,de gleuven zitten uit 't midden en moeten naar beneden staan,dan teken je de starterkrans af om zeker te zijn,en sla je een bijtel of grote schroevendraaier tussen tandkrans en versnellingsbak,dit is blokkeren dan met luchtsleutel de bout lossen,en altijd even chekken of het gene wat je afgetekend hebt nog klopt.
13 jaar
zal zoals robby10030 het niet helemaal doen niet iets tussen je starterkrans zetten slaanals de tanden beschadigen ben je veder van huis.
gewoon doen zoals ik het zei.
op de juiste manier blokeren en dan pas allles verwijderen
als je klaar bent alles in omgekeerde volgorde weer inbouwen.
op het laatst kijken of je de starteerkrans nog tegen de paspen aan kan zetten deze loopt soms iets terug waardoor hij niet meer optijd staat. dan de krukaspoelie vastzetten.
wees goed op je hoede als je 1 ding verkeerd doet loopt hij niet meer hij is dan van tijd.
wees gewaarschuwd
meerdere keren gedaan en word zo ook bij auto data beschreven,geen tanden eraf slaan ,,ertussen slaan.,en tanden beetje bekrassen aan de achterkant is geen probleem startmotor slaat voor in.
13 jaar
Edwin ik heb hier nog een verhaal gevonden http://www.contitech.de/pages/produkte/a...
13 jaar
Dank je wel Jan, deze handleiding heb ik ook gevonden.
MAAR: op de foto (blokeerpen krukas plaatsen) zie je een aantal tanden van het vliegwiel (de motor is in de handleiding uitgebouwd)
Waar stop ik een schroevendraaier of beitel om het vliegwiel te blokeren? bij mij zie ik het vliegwiel niet omdat daar het koppelingshuis nog overheen zit.
Moet ik de startmotor verwijderen ?
groetjes
en alvast bedankt
Edwin
13 jaar
Ik heb helaas gen ervaring met een spieloze poelie op de krukas.
Volgens mij , als je alles goed merk kan er niet veel fout gaan.
Het blokkeer verhaal komt bij mij ook niet helemaal goed over, waar wel ruimte is, is de plaats waar de BDP sensor zit.
Daar zou je een schroevendraaier op de tandkrans kunnen zetten en dan een tweede persoon de krukasbout los laten halen.
Misschien iemand anders een ander idee????
Want zomaar een schroeven draaier tussen de tandkrans en de bak te slaan lijkt mij toch geen goed idee.
13 jaar
Had ook al naar de plek van de BDP sensor gekeken, of de startmotor eraf .....
Wat ik ook had bedacht: bak in 1e versnelling zetten en de rem intrappen en dan de poelie eraf.... maar daar zit toch speling op volgens mij.
13 jaar
Dat in de versnelling zetten en remmen ,dat moet je zeker niet doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Misschien kun je een blokkeer houder maken in de vorm van de BDP sensor, die dan in het tandwiel valt en vast kan zetten met de boutjes van de BDP sensor?
Het is maar een idee.
13 jaar
(Renaultmonteurtje, hoe doen jullie dit ???
13 jaar
onder de motor kijk je tegen de bak aan daar zie je je tandkrans,misschien dat je even dat stalen afdekplaatje weg moet pakken,daartussen zet je een schroevendraaier of bijtel.
13 jaar
Het is jammer dat de renaultmonteur geen reactie geeft, maar misschien heb je nu wel genoeg tips gekregen om de klus te klaren.
Wat zeker is, als je alles goed merk , dan kan het echt niet fout gaan.
Suces Jan Teunissen.
13 jaar
ik gebruik altijd om het vliegwiel te blokkeren gereedschap van laser nummer z3775 werkt perfect
Heren
Allen bedankt voor de input, het is gelukt. Was er wel 6 uur mee bezig waarvan de laatste twee uur met hulp (maar ik ben dan ook een amateur ;) )
Hulde voor de professional die dit in 4 uur kan klaren !
Het blokkeren van het vliegwiel lukt idd prima met een beitel,maar het duurde even voor ik de distributieriem in het zicht had. Het motor blok moet wel diverse malen op en neer om alle bouten te kunnen verwijderen.
Nogmaals dank!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar