Renault Megane: vraag distributieriem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v automaat

Beste forumleden,

Ik heb een Mégane 1.6 16v uit 99 gekocht met LPG installatie.

De distributieriem is vervangen in 2008 bij km stand 58 000.

Er staat nu 62 000 op dus in 5jaar tijd ongeveer 4000 km mee gereden.

Nu had ik gelezen dat de riem na 120 000 of 5 jaar moet worden vervangen.
Echter is er nog maar 4000km mee gereden..

Denken jullie dat ik er voorlopig nog wel mee kan rijden? Of moet de rien wel echt vervangen worden?

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Groet,

Marcel

marcel_1234

Geplaatst door marcel_1234 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (980) PRO, 10 jaar geleden

Ze schrijven dit niet voor niets voor , riem vervangen compleet met alle rollers en spanners en waterpomp kost meer dan deze auto waard is.
4000 km in 5 jaar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk , tenzij echt aantoonbaar.
Een riem verouderd ook al is er maar 4000 km mee gereden , je zou de riem kunnen laten controleren op zijn uiterlijke staat , maar dit zegt nog steeds niks.
Je kunt het gokken en dom doorrijden tot hij knapt , rij je volgens mij niet echt gerust in de rondte.
De keus is aan jou.
Resent bij mijn eigen auto zo een zelfde situatie gehad . 48000 in 5 jaar , zaten toch droogte scheurtjes in de riem.

Heino4267 (110), 10 jaar geleden

Bij een garage kan je de NAP-gegevens (Nationale Auto Pas) opvragen. (Voor zover ik weet kost dat niets zolang ze alleen kijken en niets printen.)
Je kunt dan kijken wat er in die vijf jaar mee is gereden.

Eigenlijk is dat niet van belang: vervangen!
Of je rijdt (gezien de dagwaarde) door totdat hij knapt en zet hem dan op de sloop.

marcel_1234 (0), 10 jaar geleden

Dank jullie voor de reacties.

Auto is het zeker wel waard, heeft altijd binnen gestaan, rijdt uitstekend (ook op LPG) alleen afgelopen jaren is de vorige eigenaar steeds zieker geworden en daardoor weinig gereden. Heb een NAP en onderhoudsboekjes erbij.

staat nog weinig KM's op dus ga de vervanging wel doen. De man van de garage zegt dat die riem nog in perfecte staat is, omdat de auto altijd binnen heeft gestaan. hij zei dat het een dikke riem is en hij adviseert mij om deze op zn vroegst over 2 jaar pas te vervangen?

En dan nog een vraag aan jullie: spanrollen, waterpomp en multiriem (die vaak ook worden vervangen bij de distributieriem) die zijn dan denk ik nog wel in prima staat?

of veroudert dat ook heel erg?

Bedankt!

timhoeks2 (0) PRO, 10 jaar geleden

toch zeker bij de waterpomp is er bij lange stilstand kans op schade of lekkage. en vraag aan de garage houder of hij er voor instaat dat er in die 2 jaar niks gebeurd, dan zit je pas echt veilig.

Heino4267 (110), 10 jaar geleden

Dat laatste was idd ook mijn reactie...

Jan Boom (0), 10 jaar geleden

Waarom moet iemand die een goed advies probeert te geven aan zijn klant nu plotseling borg staan dat er niets gebeurt.Ik heb in het verleden veel riemen gezien die ook vernieuwd werden omdat het zogenaamd " de tijd"was ( maar niet de kilometers) waarvan ik dacht"waarom wordt deze riem eigenlijk vervangen". Marcel en de garagehouder weten ook wel hoe de Renault voorschriften zijn, dus dat er een klein risico wordt genomen als de riem niet word vervangen is deudelijk.Maar daar staat tegenover dat er ook een groot bedrag wordt bespaard.In dit geval lijkt het mij een goed advies.Peugeot werkt alleen met kilometers en niet met tijd en dat zijn vaak dezelfde merken riem.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Jan Boom]Peugeot werkt alleen met kilometers en niet met tijd en dat zijn vaak dezelfde merken riem.[/quote]
Ook Peugeot werkt met km of tijdsintervallen.
Ook zijn het vaak niet dezelfde riemen al laat de buitenzijde van een riem anders doen overkomen.

De levensduur van een riem is afhankelijk van de looping van het traject en het vermogen van het voertuig.
Een riem wordt dan ook specifiek ontworpen voor een specifiek type motor.

Het dan ook absoluut niet zo dat alle riemen gelijke eigenschappen bezitten.

Wel is het zo dat een fabrikant een ruime veiligheidsmarge hanteert om enige vorm van aansprakelijkheid in te dekken.
De intervallen die door de fabrikant zijn opgegeven zijn berekent op de maximale belasting van het voertuig.

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.