Renault Megane: Vreemde schade aan de multiriem

Bouwjaar: 1996

Megane HB 1996 Turbo Diesel 277000 Km.
Hallo, Ik zag toevallig bij het vullen van de ruitensproeier dat er een rafelig stuk aan de multiriem zat. Ik heb de riem eraf gehaald en over een lengte van 60 cm was er een zo'n 3mm in de breedte gewoon weg, met rafelige randen. Ook zat de riem een tandje naast de poelie, de riem stak dus te ver uit naar het spatbord toe. Dit lijkt mij geen gewone slijtage, meer dat er iets tussen de riem ie gekomen. Ik heb direct een nieuwe riem op gezet, ik wil geen stukken riem in de distributieriem. Hij loopt nu weer netjes op de poelies. Wel klappert hij weer bij lage toeren, was daarvoor niet, maar mischien moet ik hem nog even nastellen na een paar honderd kilometer.
Graag jullie advies, moet ik ook de spanner vervangen ? En, is dat alleen de spanner veer of ook de rol die eraanzit.
Ook lees ik vaak iets over een vrijlooppoelie op de dynamo, die ook geen autoleven meegaat. Heeft mijn auto ook zo'n vrijlooppoelie ? Is het verstandig die ook te vervangen ? Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Bedankt.

RolandK10257

Geplaatst door RolandK10257 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

RolandK10257 (0), 18 jaar geleden

Toch besloten om de spanner te vervangen, deze is alleen kompleet met de spanrol en veer te koop. Ik heb geen gebruikte gekocht omdat die waarschijnlijk ook al de nodig KM's er heeft zitten. Het onderdeel kost maar liefst 177 euro bij de renault dealer. Deze besteld en vandaag gemonteerd. Het klapperen is nu over, je ziet ook dat de arm waar de steunrol aanvast zit de beweging van de riem mooi opvangt. De oude deed dat niet (meer). Het draaipunt van die arm zit ook vast bij de oude (punt bij de inbusbout). Dat was dus het probleem. Het is niet zeker of de schade aan de multiriem hier een gevolg van is maar het is nu in ieder geval weer in orde.
Hier staan twee foto's van het oude en het nieuwe onderdeel :
http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...
http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Wil je het helemaal goed doen dan moet je de vaste dynamo-poelie vervangen door een vrijlooppoelie. Die zit er bij jou nog niet op.

RolandK10257 (0), 18 jaar geleden

Is zo'n vrijlooppoelie een renault onderdeel of is dat iets wat bij de automaterialenzaak verkocht wordt ? En, is dat eenvoudig te vervangen ? Bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.