Ik heb een probleem dat mijn megane RN 1.6 E met EURO gas g3 installatie niet meer overschakelt op LPG.
De LPG wordt gewoon aangezogen dus niet ingespoten als alles goed werkt tenminste.
Hij loopt op benzine prima.
De zekering van de gasinstallatie is goed.
Het (beruchte) vacuumslangetje is ook goed.
Op de contacten van de schakelaar GAS/BENZINE meet ik een elektrische spanning van ca. 14 V bij draaiende motor.
Het stationair toerental (op benzine) is misschien een beetje te hoog ca. 700-800 omw/min.
Er is geen spanning op de gasklep van de verdamper.
Wat ik verder niet kan controleren is het signaal afkomstig van van de lambdasonde.
Is er een eenvoudige truc om deze sonde op zijn goede werking te controleren?
Ik heb ook geen gegevens (schema) van de aansluitsteker (connector) op de ECU. Kan iemand mij hier iets over vertellen?
Rest nog volgens mij het beveiligingscircuit in geval de motor afslaat. Hoe kan ik dit eenvoudig controleren?
Verder heb ik uiteraard alle stekerverbindingen nagekeken (los en vasgemaakt) i.v.m. slechte contacten.
Het is toch erg onhandig als je niet over een goed schema beschikt.
Misschien heb ik nog iets over het hoofd gezien, wie kan mij een gouden tip geven?
Alvast erg bedankt.
Luud Fleskens Tel :040-2047018
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hopelijk voor je is het op te lossen door het systeem opnieuw in te leren. Ga hiervoor naar een dealer van Eurogas. Je kan ze vinden op http://www.eurogas.nl/html/brabant.htm
Beste mensen, het probleem is opgelost. Bij het LPG-inbouwcentrum is vastgesteld dat de gascomputer defect is.
Kosten Ca. 400 Euro kreeg ik te horen. Voordat ik hiermee accoord ging heb ik toen zelf thuis de computer opengemaakt en vrijwel onmiddellijk vastgestelt dat een soldeerplek bij een pootje van een relais er nog al vreemd uitzag. Onder de loupe was duidelijk te zien dat het pootje was weggeerodeerd.
Ik heb het relais er voorzichtig uitgesoldeerd. En vervangen door een nieuw relais dat ik alleen bij een elektronicawinkel kon kopen. Voor kosten 3 euro rijdt de auto weer als vanouds.
In mijn optiek betreft het hier een zwak punt in het ontwerp van de computer. Ik vermoed dat dit realais de gasklep open moet sturen en dat het ontwerp niet goed berekend is voor de stroom die geschakeld moet worden. Op de printplaat heb ik daarom een extra draadje gesoldeerd om de stroomdichtheid op de soldeerlas te verminderen.
18 jaar
Kijk dat is snel verdient groetjes John.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar