Renault Megane: waarschuwingslampje koelvloeistoffentemperatuur blijft branden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

L.S.,

Ik heb de laatste tijd een hoop problemen met mijn Megane Berline 1.6. (kilometerteller 140.000) Ik heb de bobines vervangen, bougies, waterpomp en distributieriem en nu brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistoffentemperatuur.
De monteur geeft aan dat na het plaatsen van de bobines dat het lampje vanzelf wel uitgaat na een tijd gereden hebben. Hij had een onduidelijk verhaal over roetstof etc??
Help, wat is er aan de hand. Ik heb in mijn instructieboekje gekeken en daar staat dat ik meteen naar de dealer moet. Wie moet ik geloven en wat kan het probleem zijn?
Alvast bedankt voor de hulp bij het oplossen van dit probleem.

MGMA

mgma

Geplaatst door mgma (50) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

ALS (grote ALS) dit het lampje van de koelvloeistof temperatuur is dan heeft dat niets met roetstof te maken en gaat het ook niet vanzelf uit.
Voor de veiligheid zou ik even een dealer opzoeken.

Is de koelvloeistof op peil? Heb je een koelvloeistof temperatuur meter in het dashboard? Wat geeft die aan?
Hoe ziet dit controlelampje er uit? Kleur, vorm, staat er iets in?

mgma (50), 13 jaar geleden

Wat een snelle reactie. Dank je, ik zal naar de koelvloeistof kijken. In het dashbord zie ik een teken en dat heb ik opgezocht. Er staat dat het waarschuwingslampje ook kan duiden op een ernstige storing in het inspuitsysteem. Het kan ook staan voor luchtverontreiniging.
Ik ruik wel de ruitenwisservloeistof als ik de auto rijd.
Trouwens het tekentje ziet eruit als een klein motorblokje met een tutje rechts, iets aan de bovenkant en aan de linkerkant.
Groetjes,
MGMA

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat is de MIL (Malfuntion Indicator Light). Vroeger was dat het foutlampje van de motor, nu kan ook een automatische bak dat lampje aanzetten.
Heeft niets met koelvloeistof niveau of temperatuur te maken, maar geeft een fout aan die de uitlaatgassen beinvloedt.
Uit laten lezen en je weet welke.

Gezien de vervangen onderdelen en de bla-bla-onzin over roetstof vrees ik dat de katalysator (ook) defect is.

mgma (50), 13 jaar geleden

Is dat een grote reparatie en wat is de functie van een katalysator?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Laat hem eerst maar uitlezen, misschien ben ik te pessimistisch.
Het advies in het instruktieboekje staat er niet voor niets in. Doorrijden met een elektronische storing kan de schade groter maken.

mgma (50), 13 jaar geleden

Ik zal het laten uitlezen bij de dealer. Bedankt voor het advies.

't garagistje (0) PRO, 13 jaar geleden

Als dit het rode motortje met stop erin is dan kan de motor te heet zijn.
Is het dezelfde maar in het oranje zonder stop erin dan is het het OBD lampje (luchtverointreiniging).
Indien deze (OBD) aan blijft na de herstelling dan moet de melding via diagnose apparatuur worden gewist. Komt ze terug na een proefrit moet er worden verder gekeken (kans dat katalysator beschadigd is zoals eerder vermeld)

Ik plaats even deze verduidelijking omdat het vaak voorkomt dat het oranje lampje brandt (ivm bobines). Maar in het instructieboekje staat eerst het rode vermeld (in zwart wit) en op de volgende pagina staat de uitleg van het oranje. Mensen lezen niet verder dan het rode en gaan er van uit dat de motor te heet is wat dan voor verwarring zorgt bij diagnose

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.