Hallo!
Na wat rondneuzen op het forum zag ik al snel dat ik niet de enige ben die te maken heeft met een stationair slecht lopende 1.6 16v motor. Mijn Mégane is een coupé van februari 2000. Om het te verhelpen heb ik al vervangen het benzinefilter, bougies en stappenmotor. Ook het luchtfilter is vervangen. Of ik nu Euro 95, 98 of V-Power tank, het heeft tot nu toe allemaal nog nix geholpen; stationair blijft het vervelend met als gevolg een 'schuddend' gevoel in de auto. Injectorreiniger heeft ook geen bevredigend resultaat opgeleverd... Ook de gasklep is gereinigd. Nu heb ik inmiddels begrepen dat de bobines van Renault nogal eens na verloop van tijd half werken of in geheel kapot zijn. Na een nuttige tip (waarvoor mijn dank) van iemand op dit forum om uit te zoeken welke bobine niet goed zou kunnen functioneren ben ikzelf tot de conclussie gekomen dat ze alle 4 goed werken. Alle 4 geven een zeer duidelijk vonkgeluid na het om beurten lichten van de bobinepen, ook bij onderling omwisselen. Merk van mijn type Bobinepennen is Denso, voor wat ik begreep de minst storingsgevoelige bobinepennen die er voor deze motor zijn. Wat kan op dit moment nog een reden zijn van het stationair onregelmatig lopen? Bvd voor een reactie!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Opbrengst v.d injectoren niet allemaal gelijk,waardoor de motor
onregelmatig gaat draaien.
Ik zou toch maar eens naar de bobines/ontsteking kijken. Een mooie vonk zegt mij niet zoveel. Wat ik wel weet is dat dit blok veel problemen heeft met de ontsteking. Mijn ouders hadden hetzelfde probleem met hun Scenic (Vanaf 2004 is het 1.6 16V veranderd, aangepast) en daar bleek dus 1 bobine net niet helemaal happy. Onregelmatig lopen, slecht starten enz.
Een monteur bij de garage opperde een andere programmering met een wat "vettere" stationairloop. Blijkbaar kan je dus via Renault een andere motomanagement laten programmeren.
Succes!
18 jaar
om te controleren of de bobines goed werken kun je ook de 2 polige stekkers 1 voor 1 lostrekken, die welke je los kunt trekken zonder dat de motor noemenswaardig reageerd is kapot.
mijn ervaring is dat ze meestal per 2 kapot gaan cq minder goed functioneren, bv 1 en 4, of 2 en 3. blijkbaar beinvloeden ze elkaar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar