De mat aan passagierszijde (voor) was kletsnat en dacht dat de afdichting van deur het probleem zou zijn. Achter is alles droog. En ook bij voeteneinde vóór is het droog, daarom dacht ik aan de deur. Ik alles demonteren en het draingat schoongemaakt (zat vol met blub). Vervolgens begeeft het raammechanisme het (kabel geknapt), dus maar weer een nieuw besteld. Met dit weer droogt de vloer heel slecht en dacht na het ritje van vandaag om ook even onder mijn rubbermat aan bestuurszijde te voelen. Ook daar is het vochtig! Niet zo nat als rechts, maar toch....
De paravan watert netjes af naar onderen, zowel links als rechts.
Blijft vermoedelijk over: airco drain ofzo....ik heb ook een elektrisch dakraam. Waar eindigt de afvoer daarvan?
Wat zou ik nog even kunnen controleren, schoonmaken en vooral waar zit dat dan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De afwatering gaat als het goed is vanaf iedere hoek van het raam met een slang (vier in totaal) via de voorste 2 en achterste 2 raamstijlen naar beneden. Bij onze Modus was dus een van die slangen los geschoten dus het water liep direct de auto in.
Zelfde meegemaakt, bij mij waren het niet de deurdraingaten, maar de drains achter de voorspatborden (zie filmpje voor voorbeeld). Aan beide kanten was het bij mij dicht met troep. Ik heb overigens de kunststof klepjes niet meer teruggemonteerd, omdat juist dit het verstoppen versnelt. Succes.
https://www.youtube.com/watch?v=T2--7Hlc...
6 jaar
Bedankt Werner,
Video helpt. Ik zag vd week toch een spoor water lopen vanaf onderzijde deur. Wacht nu op raammechanisme. Daarna deur dicht butakitten en hopen dat het dan voorbij is.
6 jaar
Ben benieuwd of er al wat voortgang te melden is.
6 jaar
Wel iets: raammechanisme gisteren ontvangen en meteen erin. Dat werkt nu weer. Bij het kapotte mechanisme eruit halen vielen me al druppels aan de motor op. Vervolgens was de linker geleider vh mechanisme ook bovenin vochtig en dat komt omdat het raam aldaar ook vochtig was. Dus de raamlikkers doen hun werk niet goed (meer). Of het moet van nog ergens anders komen. Ik kan vrijwel zeker vaststellen dat mijn lekkage dus van daar vandaan komt. Het drupt dan vervolgens tussen deurpaneel en deurframe (het is dus niet zo dat de deur onderin overloopt). De moer vh raammechanisme aldaar was ook al aangeslagen. Het is een duidelijk probleemhoekje. Zolang die dubbelzijdige tochstrip zijn werk doet, komt het water er niet langs en loopt dan idealiter door het gat wat Renault daar heeft voorgeboord in het frame en dan zo de deur in, waar het vervolgens afwatert. Dat voorgeboorde gat doet zijn werk niet. Ik heb er nog eentje nu bij geboord en wel daar waar het plaatwerk een bochtje maakt. Ik hoop dat druppelend water door capilaire werking dan erdoorheen gaat. Door de continue watertoevoer verliest die dubbelzijdige plaktape zijn werking op den duur en vervolgens loopt het dus het paneel uit.
Tot zover mijn eigen conclusies. Nu is precies in die bocht vh deurpaneel een drukker eruit gerukt (je moet toch wat als je het paneel eraf trekt) en ik ben hard op zoek naar een nieuwe. Bij de dealer in Nuenen geen succes. Straks rij ik naar Eindhoven. Ik hoop dat ze daar er één op voorraad hebben. Er zijn 8 drukkertjes. 7 groen bij mij en één afwijkend wit. En die zit in de probleemhoek. Niet voor niets een afwijkende, want die zal wel iets harder trekken. Dus ik wil hem niet vervangen door bv. een bovenste groene. Misschien moet ik wel als ik ze niet kan vinden. Daarna butakit ik de zooi dicht en hoop het nooit meer open te hoeven maken.
Interessant is nu wel dat ik het druppelen goed kan zien gebeuren. Deurpaneel eraf en met dit natte weer is de boel nu zeiknat daar in de hoek van de deur. Omdat het deurpaneel er niet opzit, loopt het niet de auto meer in, maar watert onderin af.
6 jaar
Hèhè, lekker een goed omschreven en uitgebreide update, dat leest prettig. Lijkt me dat je goed bezig bent. Mazzel dat je het issue hebt kunnen vinden, normaliter is een lekkage niet heel eenvoudig op te sporen.
De raamlikkers dus, ik zal ze bij onze Laguna inspecteren en in de gaten houden. Tot nog toe geen probleem geconstateerd.
Staat nu wel vast dat het niet de dak-afwatering is zoals te zien op 't filmpje. Succes in ieder geval, ook met de drukkers!
6 jaar
Het water hoort in enige mate door de deur te lopen dat is normaal. Die deur drukkers heb ik nog thuis liggen. En bij mij waren ze allemaal wit.
6 jaar
Achter het deurpaneel zit normaal een plastic , metalen , kunststof , afdekking die het water tegen houd zodat het niet tussen de deur en paneel in de auto kan lekken , zit deze er nog wel ?
kaleido: reageer dan niet! (Of lees eerst eens goed).
safrane: ik hou me aanbevolen mocht er eentje straks sneuvelen. In het deurframe zijn ze wit. In het deurpaneel 7 groen en 1 wit. Deze witte is ook niet deelbaar! Die ruk je er dus altijd uit, met als gevolg dat het hardplastic-houdertje in het deurpaneel enigzins uitlebbert. En juist deze is belangrijk in de hoek. Nieuwe zijn niet los te bestellen! Niet bij de dealer tenminste. Ben er nu bij 2 geweest. In Eindhoven was de magazijnmedewerker erg competent. Wist wel wat van die drukkers af van verschillende types Renault.
Ik heb nu een stuk folie geplaatst. Water kan nu niet eens meer doorspetteren/druppelen naar deurpaneel. Dan maakt het niet goed kunnen afdichten van het paneel niet meer uit.
6 jaar
uuuuhhh, turborobbie, fijne reactie van jou voor een relevante vraag van een langdurig en gewaardeerd forumlid (kaleido 1) dat jou poogt te helpen!
Ik heb al je bijdragen hierboven nagelezen (alle drie op dit forum) en daar staat NIETS in over de staat van de afdekking die het deurboard beschermt tegen vocht. (Dat is meestal dik plastic of zo. )
6 jaar
Bedankt Heino4267 , maar gezien de reactie , heb ik het waarschijnlijk niet bij het rechte eind , en heeft een laguna van 2006 geen plastic afdichting achter de deurpanelen , wat dan de uitzondering op de regel zal zijn.
Hij heeft nu wel folie geplakt om zo de lekkage te voorkomen .
Het is opgelost en dat is het voornaamste.
Het folieplakken helpt inderdaad, Paneel er nog even afgelaten en het water zit nu tegen binnenzijde folie aan en watert af in de onderzijde deur. Kan nu dus met gerust hart paneel terugplaatsen zonder te kitten. Scheelt weer wat.
En voor de gemoedsrust....het betreft een Laguna II fase II uit 2007. Tikfoutje blijkbaar bij invoeren gegevens. Alhoewel je niet kunt aangeven dat het een II betreft. Dus nu snap ik die folieopmerking tenminste, want dat zat bij de I erin.
Hier nog een fotootje. Bij de Action dik plastic, dubbelzijdige tape (zit aan de achterzijde) en gewoon zwart afplaktape gehaal a 4,39 bij elkaar..... Het pro-hart zal wel sneller kloppen bij zien van het fotootje.
6 jaar
Ik ken garages die zo werken....ha ha
Ach 2006 ... het is geen nieuwe.
Alles wat het leven verlengt is meegenomen en zo verschrikkelijk ziet het er nou ook weer niet uit.
Prima uitvoering als zo het vocht weg blijft.
6 jaar
Ben niet boos , belangrijkste is dat het opgelost is .
@safrane: Heb je nog altijd wat drukkers? Ik kan er wel een paar gebruiken. Nu lekt links weer door. Grrrr. Zelfde plastic folie oplossing toegepast, maar er ontbreken 3 drukkers in het paneel.
6 jaar
Ja maar je hebt een lag 2 fase 2 volgens mij en ik heb drukkers voor de lag 3. Volgens mij zijn die anders
6 jaar
Inderdaan, lag 2 fase 2.
ik heb ze nu via amazon bij msi Ierland (!!) besteld. oem 7701049008. Daar zitten er 6 of 7 van in het paneel. In de hoek een totaal andere 7703077476T2. Heb ik MSI even gebeld en gevraagd of ze deze ook hebben. Jawel en ze sturen er 2 los erbij mee (gratis). Top!!
6 jaar
Van het weekend ook even uiteinde doorvoer bekeken bij het wielen wisselen. Ik denk dat hier ook een bron van ellende zat :-). Beide uiteinden verstopt!
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar