Renault Twingo: Weinig trekkracht

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 (C067) - 1149ccm 54pk

Sinds enige tijd loopt mijn Twingo stationair wat onregelmatig, hij heeft verminderde trekkracht en je moet hoog in de toeren rijden om vooruit te komen. De topsnelheid is ook flink verminderd. Heeft iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken. Ik heb geen meetapparatuur. Kortgeleden is de auto doorgemeten omdat ik een startprobleem had, er kwamen toen geen bijzonderheden naar voren, maar toen had ik nog geen problemen met rijden.

judjan

Geplaatst door judjan (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

loopt hij wel op 4 cilinders dat zou ik eerst eens controleren.

groetjes jan.

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo Jan,

Goeie vraag. Ik heb even gekeken, hij loopt maar op 2 cilinders. Zou het aan de bobine kunnen liggen? Kan ik deze zelf vervangen?

groetjes

Jan

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

ja het kan zeker aan de bobine liggen of aan de kabels.
ik weet niet of bij jou al het bobineblok een is met de kabels maar als er 2 niet mee doen is het de bobine of de aansturing daarvan.

groetjes jan.

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie. Het bobineblok zie je inderdaad zo liggen met de vier kabels erop. Ik ga morgen eens kijken of de kabels nog goed zijn en anders de bobine of bougies vervangen. Als je hier nog tips in hebt dan hoor ik het graag.

groet,

Jan

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo Jan,

De kabels die op de bobine zitten gaven goede vonken. Als ik de kabels van cilinder twee en drie er af haal dan merk ik geen verschil in het lopen van de motor. Als ik kabel 1 of 4 eraf haal dan stottert de motor heel erg en slaat hij af. Ik heb de bougies uit cilinder twee en drie gehaald en gekeken of die een vonk gaf, dat was bij de bougie van cilinder twee niet het geval. Ik heb alle bougies vervangen. De auto trekt nu beter op, ook in lage toeren in een hogere versnelling. Echter de motor klinkt nog vreemd, als een kleine tractor. Als ik de bougiekabels van cilinder twee of drie eraf haal dan hoor ik nog steeds geen verschil. Wel als ik kabel 1 of 4 eraf haal. Misschien liep hij toch wel op 4 cilinders en kan ik het op deze manier niet controleren. Ik kan me niet voorstellen dat de motor nog steeds op 2 cilinders loopt, dan zou hij toch heel slecht moeten rijden. Heb jij een idee? groetjes Jan

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

nou zo als je gecontroleerd het is best goed hoor.
ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of alle bougies wel vonken.
als je dan nog het gevoel hebt dat hij niet goed loopt dan kun je alleen nog kijken of er geen vacuumslang lek is.
anders zou je toch eerst compressie moeten meten.

groetjes jan.

judjan (0), 9 jaar geleden

Nee, stom maar ik heb de bougies niet meer gecontroleerd, zal ik morgen doen. We hebben net wat langer in de auto gereden, maar hij rijdt nog net zo beroerd als voor de nieuwe bougies. Morgen even kijken of de kabels nog goed zijn, anders verder zoeken. Misschien niet slim van me maar hoe controleer ik de vacuumslang of kan ik dat ergens opzoeken. Ik heb op internet al gezocht naar een werkplaatshandboek, maar die kun je alleen vanaf buitenlandse sites tegen betaling downloaden, ik weet niet of dat betrouwbaar is. Weet jij hoe ik aan zo'n handboek kan komen?

groet,

Jan

kaleido 1 (1785) PRO, 9 jaar geleden

Standaard vonken bij deze motoren cilinder 1-4 tegelijk en 2-3 tegelijk.
Als je de stekkertjes van de injectoren er af haalt ,maakt dit dan nog verschil ?
Ik vermoed toch dat de bobine of zijn aansturing niet in orde is.
Je zou ook eens kunnen kijken of je geen valse lucht trekt bij het inlaatspruitstuk waar de injectoren zitten.
Op je gasklephuis zitten een aantal vacuumslangetjes , er loopt een dun slangetje aan de achterkant , deze loopt naar een vacuumklepje.

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo Kaleido 1, als ik de stekkertjes 2 en 3 van de bobine haal dan merk ik geen verschil in het lopen van de motor. Als je de stekkertjes dicht bij de bobine houdt springen er wel vonken over. Als ik de stekkertjes van 1 en 4 afhaal dan merk je het direct.

Zal ik de bobine vervangen? Ik zal op zoek gaan naar de vacuumslangetjes.

kaleido 1 (1785) PRO, 9 jaar geleden

Hoe ziet de vonk er uit , een knallende vonk of een oranje zo zo vonkje ?
Bobines gaan wel vaker kapot bij dit type.

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo, het is meer een oranje zo zo vonkje dat een echte knal. Denk je dat een bobine van de sloop goed genoeg is of zal ik wat meer geld uitgeven voor een nieuwe? Het lijkt erop dat ik zelf de bobine zonder al teveel moeite kan vervangen, is dat ook zo? Of moet er het een ander ingesteld worden?

kaleido 1 (1785) PRO, 9 jaar geleden

Kun je zo wisselen , let wel op de kabel aansluiting .
Bij een nieuwe weet je zeker dat hij goed is , prijs weet ik zo niet , als hij niet te duur is zou i8k voor nieuw gaan.

judjan (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord. Ik twijfel of het de bobine is. Ik heb net de vonk gecontroleerd van de bougie, die ziet er toch wel goed uit. Als ik de bougiekabel van cilinder 2 en 3 eraf haal dan merk ik geen verschil in draaien van de motor. Toch lijkt het me sterk dat er maar twee cilinders werken, dan zou hij toch veel meer herrie moeten maken en slechter lopen. Kan het ook aan de benzine injectie liggen? Dat de cilinder een te arm mengsel krijgt?

kaleido 1 (1785) PRO, 9 jaar geleden

Nee , zoals ik al schreef , vonk gaat per 2 , 1-4 en 2-3 , als het mengsel niet goed is , moeten de bougies dit laten zien , een arm mengsel geeft een witte bougie.
Kleppenstellen moet je trouwens ook bij deze motoren .
Een vonk buiten de cilinder wil nog niet zeggen dat ze in de cilinder ook vonken , door de compressie , hogere druk kan het zijn dat de vonk niet overspringt.
Als je kleppen wilt stellen moet het inlaatspruitstuk er af , kun je meteen de brandstofgalerij er uit trekken en controleren of de injectoren werken.

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo, heel erg bedankt voor je antwoord. De bougies die ik eruit gehaald heb waren niet wit, wel erg versleten. Ik ga de bobine vervangen en zal je op de hoogte houden.

groet,

Jan

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo, ik heb de bobine vervangen, de bougiekabels, de bougies en het luchtfilter. En de auto rijdt beter, nog niet helemaal zoals het moet maar hij rijdt sneller door in de versnellingen en ook in zijn vijf trekt hij beter door. De topsnelheid is van 100 naar 135 gegaan. Ik heb een toerentalsensor besteld en een temperatuursensor en hopelijk helpt dat ook. De auto is 15 jaar oud en vervangen kan sowieso geen kwaad.

Echter tijdens het rijden schoten de nieuwe bougiekabels los van de bougies. Het zijn Bosch kabels, die zijn korter dan de originele van Beru en ik kan ze niet goed aandrukken. Heeft iemand ook deze ervaring en een idee hoe ik ze beter kan vastklikken?

kaleido 1 (1785) PRO, 9 jaar geleden

Juiste lengte kabels kopen.

judjan (0), 9 jaar geleden

Hoi, het zijn kabels met de juiste lengte, was een bougiekabelset voor mijn model auto en motor. Verschil met de originele is wel dat de dop die op de bougie zit iets korter is. Hierdoor kun je er moeilijker kracht opzetten, het is allemaal smal bij een Twingo. Ik heb de leverancier gebeld en die zegt gewoon goed vast drukken. Ik zal zo nog eens gaan kijken met een losse bougie of ze wel goed passen.

judjan (0), 9 jaar geleden

Even de standvan zaken. Ik heb de bobine, bougiekabels, bougies, luchtfilter en BDP sensor vervangen door nieuwe exemplaren. De auto rijdt nu een stuk beter. Stationair draait hij bijna normaal. Bij het optrekken houdt hij halverwege een beetje in, na een paar tellen trekt hij door. Lage snelheid in een hogere versnelling gaat nog nietlekker, dan rijdt hij hortend en stotend.

Zelf denk ik dat de benzine injectie schoongemaakt moet worden. Iemand een ander idee wat er nu nog aan de hand kan zijn?

kaleido 1 (1785) PRO, 9 jaar geleden

Injectorreiniger in een kwart tank en rijden , flink stuk op toeren.

judjan (0), 9 jaar geleden

hoi, bedankt voor de tip, ik zal het proberen. Wat betreft de temperatuursensor, daarhad ik over gelezen dat het weleens problemen gaf waardoor de auto wat rauw ging rijden.

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo, ik heb in een kwart tank een flesje wynns injectiereiniger gegooid en inmiddels bijna 200 km met hoog toerental gereden. Probleem is nu nog dat bij een laag toerental de auto gaat schokken en niet optrekt. Wel in zijn eerste versnelling trekt hij goed op, als ik het toerental hoog houd dan rijdt hij pittig door, in zijn drie haal ik makkelijk de 100, in 4 zo'n 120 en in zijn 5 trekt hij niet meer door. Als het toerental terugloopt doordat ik gas minder dan begint hij te horten en stoten en trekt hij niet meer door. Dan moet ik terug naar een lagere versnelling zodat hij weer hoog in zijn toeren komt.

Wat kan er aan de hand zijn?

kaleido 1 (1785) PRO, 9 jaar geleden

Klepspeling is ook niet geheel onbelangrijk , is lastig bij te komen , inlaatspruitstuk moet er helemaal af.
Heb je trouwens wel alle vacuumslangetjes gecontroleerd , ook die bij het gasklephuis zitten ?

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo, bedankt voor het meedenken, stel ik erg op prijs. Ik zal zaterdag alle vacuumslangetjes gaan nalopen. Kleppenstellen is een stap te ver voor mij. Ik heb ook een compressiemeter besteld en zal de cilindercompressies gaan meten. Ik hou je op de hoogte.

Zelf dacht ik aan de brandstofpomp, maar dat zal het niet zijn denk je?

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo, de compressie test van de cilinderse leverde het volgende op:

cilinder 1 : 12
cilinderr 2: 6
cilinder 3: 6
cilinder 4: 12

Niet goed dus, wat kan er aan de hand zijn en wat kan ik zelf doen? Het zou fijn zijn als ik weer wat op weg geholpen kan worden.

groetjes

Jan

kaleido 1 (1785) PRO, 9 jaar geleden

Kleppen stellen is nog steeds een optie , maar gezien dit compressie beeld , vermoed ik dat de koppakking tussen cilinder 2 en 3 doorgeslagen zou kunnen zijn
Het volgende zou ik doen , een lektest uitvoeren , druk zetten op cilinder 2 bv , en luisteren of je hem in 3 hoort lekken.
Cilinder 2 op ontsteking , dus zuiger bovenin , via je bougie gat met een passende afsluitende nippel luchtdruk zetten , 5 bar moet voldoende zijn.
Auto in de versnelling en voet op de rem , dus met 2 personen uit voeren.

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo, bedankt voor je instructie. Nu wordt het te moeilijk voor mij. Mijn vader was automonteur, maar die is helaas drie jaar geleden overleden. Een koppakking vernieuwen in de garage is een dure reparatie zag ik op internet. Ik weet niet of een auto van 15 jaar oud dit nog waard is.

Als ik er mee door blijf rijden wat gebeurt er dan, houdt de auto het nog een tijdje vol of is het nog een kwestie van een paar weken voordat hij het begeeft? Ik snap dat je geen helderziende bent en dat het uiteindelijk mijn keuze is, maar ik hecht waarde aan je advies.

kaleido 1 (1785) PRO, 9 jaar geleden

Er is vast een garage in de buurt te vinden , die voor een fatsoenlijk bedrag de lektest wil/kan uitvoeren , zodat je meer zekerheid hebt .
De koppakking zonder meer vervangen , zonder deze test zou ik niet doen , beter een paar tientjes uitgeven.
Koppakking vervangen van deze auto , valt qua kosten erg mee .

judjan (0), 9 jaar geleden

Ok, dat is een goede tip. Mijn garage wil zo'n lektest best wel uitvoeren denk, kan ik gelijk vragen wat een koppakking vervangen kost. Ik hou je op de hoogte, als je dat wilt tenminste. in ieder geval bedankt voor de goede hulp.

Hans4040 (330) PRO, 9 jaar geleden

[quote=judjan]Ik hou je op de hoogte, als je dat wilt tenminste.[/quote]
Graag; want dat voegt weer toe aan de database (zoekfunctie)

mvg.
Moderator Problemcar

judjan (0), 9 jaar geleden

Hallo, ik ben bij de garage geweest en zonder de lektest maar op basis van mijn verhaal gaf de garagehouder aan dat waarschijnlijk de koppakking kapot was. Hij adviseerde om het niet te laten repareren omdat na vernieuwing van de koppakking de interne druk in de motor weer zo hoog of goed wordt dat de auto veel olie gaat verbruiken. Hij had het over 1 liter per 2000 km. Ik ben niet deskundig en weet dit niet. Wie heeft hier ervaring mee en hoe groot is het risico dat dit echt gaat gebeuren? Ik heb een andere garage gevonden die de koppakking wil vervangen, materiaal en arbeidsloon voor 343 euro, mocht de cilinderkop gevlakt moeten worden dan komt er 80 euro bij. Hij denkt dat de cilinderveren nog goed zijn. Dit lijkt me een reeele prijs als ik weer minstens een jaar met mijn Twingo kan rijden. Ik stel jullie advies zeer op prijs. Ik ben bang dat mijn autootje er binnenkort helemaal mee ophoudt.

groet

Jan

kaleido 1 (1785) PRO, 9 jaar geleden

Eerste verhaal , hadden er waarschijnlijk geen zin in .
Tweede prima , gewoon laten maken , en je zou nog even op www.garage.nl kunnen kijken en de prijs vergelijken.
Hoe zit het trouwens met de interval voor de distributieriem , anders een optie om ook mee te nemen moet namelijk toch los , een combinatie van deze 2 is in totaal goedkoper.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.