Renault 19: wiellager

Bouwjaar: 1993

Hoe kan ik het wiellager van een 3 deurs renault 19 uit 1993 vervangen deze maakt namelijk veel herrie en wordt afgekeurd bij de apk.

Quentin

qengelberts

Geplaatst door qengelberts (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 19? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Beunhaas (525) PRO, 19 jaar geleden

11.2.1 Voorwiellagers vervangen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Centrale wielnaafmoer 250 (25,0)
Wielbouten 80 (8,0)
Onderste veerpootbevestigingsbouten 110 (11,0)
Spoorstangkogelmoer 35 (3,5)
Fuseekogelmoer 55 (5,5)
Remklauwbouten 100 (10,0)


Speciaal gereedschap Renault en universeel


Wielnaafblokkeergereedschap Rou.604.01
Slagtrekker T.Av.1050 en M.S.580
Torx T30-sleutel bij voorbeeld Facom 89.30
Lagertrekker bij voorbeeld Wilmonda Toy
Beschermdop Rou.15.01
Kogeltrekker T.Av 476


Voorwiellager uitbouwen
Let op! Het lager mag niet opnieuw worden gebruikt.


- Verwijder het voorwiel.
- Verwijder de remschijf, zie paragraaf 13.2.4.
- Draai de centrale wielnaafmoer los, blokkeer daarbij de wielnaaf met speciaal gereedschap, zie figuur 11.2.


Figuur 11.2: Wielnaafblokkeergereedschap

- Verwijder de wielnaaf met een slagtrekker, zie figuur 13.3.

Figuur 11.3: Slagtrekker

- Pers met behulp van een trekker de binnenste loopring uit de wielnaaf, zie figuur 11.4.

Figuur 11.4: Binnenste loopring (en wiellager bij in lengterichting geplaatste motoren) uitpersen




- Maak de spoorstangkogel los van de fusee.
- Verwijder de bevestigingsbouten (1), de moer en de borgspie (2) van de fusee en de borgveer aangegeven in figuur 11.5.


Figuur 11.5: Fusee losmaken


1 Onderste schokdemperbevestigingsbouten
2 Onderste fuseekogelmoer met borgspie


- Pers het wiellager met behulp van één van de binnenste lagerschalen uit de fusee.

Voorwiellager inbouwen


- Verwijder de twee kunststof beschermkappen van het nieuwe lager.
- Pers het lager samen met de kunststof bus met behulp van een pijp (buitendiameter 71 mm; binnendiameter van 66 mm, sommige modellen 45 of 59 mm) geplaatst op de buitenste loopring in de fusee, zie figuur 11.6.


Figuur 11.6: Wiellager in fusee persen



- Verwijder de kunststof bus die zich in het lager bevindt.
- Monteer een nieuwe borgveer.
- Smeer de lip van elke keerring in met ELF Multi-vet.
- Leg de drukring (1) op de naaf en pers met behulp van een pijp (buitendiameter 48 mm; binnendiameter 43 mm, sommige modellen 45 of 39 mm) op de binnenste loopring het lager op de naaf, zie figuur 11.7.


Figuur 11.7: Wiellager op naaf persen
1 Drukring

Het inbouwen gebeurt verder in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Zet alle bouten en moeren met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.


11.3.1 Achterwiellagers vervangen

De achterwiellagers vormen één geheel met de remtrommel behalve bij het F2N-P-model met ABS. Hieronder volgt de beschrijving voor het type met schijfremmen, de werkwijze voor de modellen met trommelremmen is vrijwel gelijk.

Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Wielbouten 80 (8,0)
Centrale wielnaafmoer 160 (16,0)


Speciaal gereedschap Renault


Slagtrekker Emb.880 en Rou.943
Wielnaaftrekker T.Av.1050


Uitbouwen
Let op! Het is verboden de auto onder het L-profiel op te krikken.


- Verwijder de achterwielen.
- Controleer met behulp van een klokmicrometer de axiale speling van het wiellager op de remtrommel (remschijf), vergelijk de waarde met die in hoofdstuk 19 staan.
- Verwijder de naafdop; gebruik hiervoor de slagtrekker.
- Verwijder de remtrommel of de remschijf, zie hoofdstuk 13.
- Draai de centrale wielnaafmoer los.
- Trek de naaf met het lager van de astap af.
- Verwijder uit de remtrommel of de wielnaaf de borgveer van het wiellager.
- Pers het wiellager met behulp van een stuk pijp met een bepaalde diameter uit de remtrommel of naaf zoals aangegeven in figuur 11.17.


Figuur 11.17: Achterwiellager verwijderen (alle typen)


1 Pijp voor verwijderen
2 Pijp voor aanbrengen


Inbouwen


- Pers het nieuwe achterwiellager tot op de borst in de remtrommel of naaf met behulp van een pijp met de juiste diameter, zie figuur 11.17.
- Breng een nieuwe borgveer aan.
- Smeer de astap in met versnellingsbakolie.
- Breng de remtrommel of de naaf op de astap aan.
- Draai de nieuwe zelfborgende centrale wielnaafmoer vast met het voorgeschreven aanhaalmoment.

Let op! Houd de axiale speling op de voorgeschreven waarde, zie hoofdstuk 19.
Het aanbrengen van de overige onderdelen gebeurt in de omgekeerde volgorde van het uit elkaar nemen. Trap na de montage een aantal malen op het rempedaal om de remvoeringen te "zetten".





qengelberts (0) PRO, 19 jaar geleden

Dank je voor de gegevens het is gelukt.

EDO2549 (0), 14 jaar geleden

wat veel en duidelijke informatie!.
Is er ook dergelijke informatie voor het vervangen van de remschijven achter van een laguna hatchback 1.8? 2001

Beunhaas (525) PRO, 14 jaar geleden

Die is er vast wel maar ik heb het niet helaas.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.