auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: Willekeurig op 3 cilinders starten

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6E K7M

Sinds kort start mijn Scenic uit 98 willekeurig op 3 cilinders. Het maakt niet uit of de motor koud of warm is. Even gas geven en het is weg maar dan ruik in benzine, hetgeen geen ontsteking op 1 van de cilinders zou betekenen denk ik dan. Bobines, bougies en kabels zijn nieuw dus dat kan de oorzaak niet zijn. Soms...en ook hier weer willekeurig en niet constant draait de startmotor maar moelijk rond bij een koude start. Zie ik wellicht iets simpels over het hoofd in deze? Accu zwak?

Geplaatst door

Ries71 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toevallig ook last van (veel) druk op het koelwatersysteem en/of koelwaterverlies?

moderator 0
badge

12 jaar

Ik trek net de kap open en zie inderdaad dat het koelvloeistofpeil gedaald is...auto heeft nog niet gelopen en is koud. Bijgevuld, koud gestart en op 3 poten lopen...nog geen 10 seconden en hoppa...loopt weer als een zonnetje (?)

Denk jij ook aan de koppakking?

Update: Net auto gestart en hij liep een seconde of 5 a 6 op 3 cilinders. Daarna weer goed. Auto rustig warmer gereden en daarna eens flink uitgehaald met het gaspedaal. Auto loopt heet totdat het koelvloeistoflampje brand. Stilgezet en reservoir bekeken...Deze is totaal leeg. Ik zie echter geen sporen van externe lekkage maar ik heb ook geen witte rookpluimen uit de uitlaat gezien tijdens het rijden.

Onder de olievuldop is geen ' mayonaise' te zien maar de lucht die eruit komt is te vergelijken met uitlaatdampen.

Ries71 0

12 jaar

Ries71,
wanneer je een update wil plaatsen, doe dat dan in een nieuwe bericht in het witte vlak hieronder (Antwoord direct).
Jou laatst post bewerken heeft geen zin omdat niemand daar een melding van krijgt.

mvg,
Moderator

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

Draai de bougie's eens eruit en zet het koelsysteem onder druk.
Laat deze een uurtje onder druk staan start dan een zonder bougie en kijk of er koelvloeistof uit de bougie gaten spuit.
Komt vaker voor dat de koppakking door is geslagen op een koelvloeistof kanaal in de kop.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Ik heb het motorblok geinspecteerd en het hitteschild even weggehaald van het uitlaatspruitstuk. Daar liep toch een spoor olie naar beneden vanaf de koppakking. Zelfde geld voor de distributiezijde en de achterzijde van het blok. Ik heb het thermostaathuis geopend en schrok eigenlijk van de troep op de thermostaat. Hierdoor is dus ook de kachel 3 x verstopt geraakt. Spoelen helpt niet meer.

De demontage is al begonnen en aangezien ik lekker de tijd neem verwacht ik zaterdag weer de contactsleutel om te draaien.

Ries71 0

12 jaar

Kop is eraf en jawel hoor! De koppakking is op 2 plaatsen door. Alle kanaaltjes van het onderblok zitten verstopt met drap. Dat wordt reinigen.

'Extraatje' was in deze dat een 3-tal kopbouten wel heel erg makkelijk los te krijgen waren..Geeft toch te denken

Ries71 0

12 jaar

Controleer met een stalen rei of de kop niet krom is.
Ander voor de zekerheid laten vlakken.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Wel nieuwe kopbouten gebruiken, het zijn rekbouten voor eenmalig gebruik.

RPJdeWeert 0

12 jaar

Heb ik al gemonteerd en ik heb goede hoop dat het morgen af komt. Door familie omstandigheden niet veel tijd gehad de laatste week. Gelukkig hebben we nog een twingo en is de nood niet hoog..Scenic staat droog gelukkig.

Ries71 0

12 jaar

Ai ai...Het werkplaatshandboek geeft duidelijk aan dat de spanrolmoer met 50Nm vastgezet moet worden. Ik doe dit altijd gefaseerd in stappen van 10Nm uit veiligheid..bij 30Nm kwam het draadeind in de voetplaat van de waterpomp gewoon los hoor :-(.....goeie genade. Klopt die 50Nm wel?

Ries71 0

12 jaar

Ik zet deze altijd vast op gevoel is maar een M8 moertje vast is vast.
Je moet wel het gereedschap gebruiken om de rol op spanning tezetten en vast te houden met vastdraaien.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Het is maar M8 inderdaad..en ik maar braaf de regels volgen. Het draad in de waterpomp is enigszins beschadigd en ik durf hem niet terug te zetten in dit geval..kost me waarschijnlijk weer een waterpomp...

Ries71 0

12 jaar

Risico niet nemen en pomp vervangen.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Als een zonnetje weer! :-) Dank voor jullie tips en antwoorden.

Ries71 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.