Enkele dagen geleden ging het service lampje branden en het display gaf "inspuiting controleren" aan. Eerst maar eens de gloeibougies doorgemeten omdat starten ook al niet lekker meer ging bij kou. Van de 4 waren er 3 kapot. Nieuwe gloeibougies online besteld en geplaatst (Gloeib. D-pow Y-732U (5605)). Echter het starten ging nog steeds niet lekker (doorstarten en veel blauwe rook bij aanslaan). Het service lampje en de melding waren echter ook nog niet verdwenen. Vanmiddag dus naar de garage geweest (geen dealer, die kon me de eerste 2 weken niet helpen. druk, druk).
Deze garage vond de code 0670 en dat verstuiver 3 zijn uiterste regelstand of zoiets bereikt had. Bij beide storingen stond dat ze sporadisch waren. De garage kon de storingen alleen uitlezen bij een draaiende motor, maar kon ze dan niet wissen. Alleen op contact stand kreeg de computer geen verbinding.
Klopt het dat de storingen niet gewist kunnen worden bij draaiende motor?
Wat kan nog meer de code 0670 veroorzaken? het gloeirelais? zo ja, waar zit deze en hoe is de werking te testen?
kilometer stand is trouwens 214000km
groeten,
Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Had de alternatieve garage een universele OBD uitlezer? Waarschijnlijk is er een specifieke Renault tester nodig om codes te wissen, dit kan alleen bij KOEO (Key On Engine Off). Nu beschik ik over zo'n tester maar dat ter zijde.
Dit verklaart de blauwe rook nog niet echt, problemen met brandstof inspuiting resulteren meestal in witte of zwarte rook. Blauw wijst toch in de richting van verbrande olie.... Hoe is de conditie van de turbo?
Suc6,
Erik
Hallo Erik, bedankt voor je reactie. De garage gebruikte een laptop met daarop aangesloten een uitleeskastje. software was geloof ik van Bosch.
Hij rookt dus alleen bij het starten wat blauwig. bij normaal gebruik geen rook of het moet zwart zijn bij goed doortrekken :-) Volgens mij werkt de turbo nog wel goed.
als ik je zo hoor moet de verbinding tussen uitleeskastje en boordcomputer dus ook op "contact" mogelijk zijn en dient zo dus ook de codes te worden gewist? Alleen op contact kregen we de foutcodes echter niet te zien en zijn dus ook niet te wissen. Ik zal vanmiddag de nieuwe gloeibougies wel even checken op hun werking( 12v spanning en de 5A stroom).
Erik
14 jaar
Hoi Naamgenoot,
Klopt bij KOER (Key On Engine Running) zijn actuele foutcodes via standaard OBD beschikbaar. Deze kunnen nu niet gewist worden, wissen kan alleen bij contact aan en motor uit.
Begin inderdaad maar bij de gloeistiften. Controleer of ze 12V krijgen en of ze stroom trekken. Pas op. De stroom kan groter zijn dan 10A, voor veel multimeters is dat te veel, eventueel meten via stroomtang als je hierover kan beschikken.
Suc6,
Erik
14 jaar
Ik heb vanmiddag de spanning en stroom gemeten door de gloeibougies en die lijken goed.
Door drie gloeibougies ging 10A en door de vierde 15A stroom bij gelijkblijvende spanning van 12V.
Echter na het aanslaan van de motor valt de spanning op de bougies meteen weg, zelfs bij koude motor. Ik dacht dat ze nog een tijdje bleven meegloeien? Het starten duurt nog steeds enkele seconden voor de motor aanslaat.
Iemand nog een idee waar ik nu moet zoeken? EGR misschien?
Of is het gewoon de verstuiver3 die niet goed meer is waardoor hij niet lekker meer start? en is de code 0670 nog een oude code die ik niet kan wissen? Deze codes moeten toch gewoon te wissen zijn?
14 jaar
heb je al eens naar de egr klep gekeken..deze geeft veel problemen en ook bij het starten ..daar zou ik eerst naar kijken...
Misschien is de foutcode DF067 in plaats van 0670 ?? http://www.uas-bg.com/meganii/eng/MR366M...
14 jaar
De code die op de display staat is 0670.
code 0670 blijkt te maken te hebben met de glow plug control module. Als ik de gloeidraden volg zit deze module rechtsonder bij de accu bak.
Hoe is hier makkelijk bij te komen om bijvoorbeeld de contacten te reinigen? Weet iemand zo de prijs van zo'n module?
De egr klep wil ik ook gaan reinigen, Wat is het beste middel hiervoor?
Nu heb ik ergens op internet gelezen dat bij KOEO je de start knop 5 seconden ingedrukt moet houden om in de maintenance mode te komen, klopt dit en zou dan de foutcode wel gewist kunnen worden? Volgens mij heeft de monteur de knop toen niet 5 seconden . zou een hoop verklaren...
14 jaar
Om bij de gloeimodule te komen moet je langs het plastic 'wielscherm'. Zie: http://www.uas-bg.com/meganii/eng/MR364M... (hoofdstuk 13C)
Het nummer van de gloeimodule zelf is: 7700115078 of 9640469680 (prijzen even op google zoeken)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar