Beste forum gebruiker :)
Ongeveer een maand geleden is door het loskomen van de vrijloop poelie de multiriem tussen mijn distributie riem geslagen. Hierna ben ik naar een dealer gesleept. Hoewel de distributie riem behoorlijk strak stond leek het er op dat deze niet van tijd was gegaan. Hierop heb ik dealer gevraag om een diagnose te stellen. Deze heeft een lektest uitgevoerd met het volgende resultaat:
cil1: 40% lek
cil2: 45% lek
cil3: 75% lek
cil4: 50% lek
Een logische conclusie was dan ook dat de kans groot is dat er toch iets geraakt is en met alleen de distributie riem vervangen er nog niet bent. Hierop te kennen gegeven de auto niet te willen laten repareren.
Inmiddels heb ik zelf de cilinderkop van het blok verwijderd om te controleren of er inderdaad kleppen krom zijn. Dit lijkt voor alsnog niet het geval. Wel ligt er in elke cilinder de hoeveelheid van een eierdop zand.
vragen:
- De dealer heeft na het uitvoeren van de lektest de voorgloei puggen en luchtfilter niet terug geplaats. Hoewel er niet mee gereden is kan het zijn dat de zo'n hoeveelheid zand hierdoor de cilinder in waait?
- De score van de lektest is naar mijn idee behoorlijk slecht. De kop lekte geen olie, kan ik hieruit concluderen dat de cilinder wand / zuigerveren en of kleppen versleten / defect zijn?
- Is het gezien de kilometer stand aan te raden om de huidige kleppen en klepveren etc te vervangen? en de klep zitting / klep geleiders?
- Om het zand volledig te verwijderen verwacht ik de zuigers uit de cilinder te moeten verwijderen. Het onderblok zit nog in de auto, en was ik eigenlijk ook niet van plan eruit te halen. Kan ik de zuigers er langs de bovenkant uithalen als ik na het verwijderen van de karterpan de drijfstangen van de krukas heb los gemaakt? (kan ik gelijk de zuiger veren controleren / vervangen)
- Verder nog handige tips?
P.s. ik ben geen auto monteur, heb wel veel geduld, tijd, wat ruimte om te sleutelen, een haynes handboek en ben vastberaden de auto weer te laten rijden :)
Alvast bedankt voor jullie tijd / inzet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou dat onderblok met rust laten ,Dat zand kan je op diverse manieren weg krijgen. Stofzuiger Luchtspuit. Staan er op de zuigers afdrukken van de kleppen en komen die zuigers nog voldoende boven het motorblok uit? Controleer of de kleppen nog recht zijn en de stoters niet beschadigd en weer in elkaar. Succes
[quote=Punt]Ik zou dat onderblok met rust laten ,Dat zand kan je op diverse manieren weg krijgen. Stofzuiger Luchtspuit. Staan er op de zuigers afdrukken van de kleppen en komen die zuigers nog voldoende boven het motorblok uit? Controleer of de kleppen nog recht zijn en de stoters niet beschadigd en weer in elkaar. Succes[/quote]
Hai Punt,
bedankt voor je reactie. Toch nog weer nieuwe vragen :)
Zo op het eerste gezicht lijken de kleppen gewoon recht.
Hoe valt de dan toch 75% lekkage van de 3e cilinder te verklaren?
Wat is een normale waarde voor een lektest?
Ter verduidelijking nog een fototje van de zandbak
[url=http://img401.imageshack.us/i/img0266med...][img]http://img401.imageshack.us/img401/2950/...[/img][/url]
14 jaar
De kleppen gaan ook niet krom maar ze stuiken in elkaar, in een draaibank of boormachine is het wel te zien dat de kop niet meer in het midden van de steel zit. Er is toch wel te zien dat de kleppen de zuiger geraakt hebben. Goed dat je niet geprobeerd hebt de motor zo weer aan het lopen te krijgen. Aantal nieuwe kleppen er in en nieuwe distributie en gaan. Cilinders vertonen nauwelijks een stootrand , alleen wat kool.aanslag. Succes.
hoe dat zand erin komt is een raar verhaal ik kan niet geloven dat door het gaatje van de gloeiers zand naar binnen waait luchtfilter af dan ook niet want je kleppen staan niet allemaal open,en dat zand is er toevallig bij de garage waar hij staat stratenmaker werkzaamheden verricht,lijkt wel of er sprake is van moedwillig ingooien ligt er verder onder je motorkap nergens geen zand,dan is het er ook niet ingewaaid,heb je zonder luchtfilter gereden en net toen ie kapotliep achter een vrachtwagen gereden die zand vervoerde want zonder luchtfilter kan hij wel ineens heel veel opzuigen maar dan moet er toch ook ergens zand onder de motorkap liggen of luchtfilter huis,is het er niet ingevallen bij het verwijderen van je kop zit daar nergens zand op
14 jaar
Hai Robby,
Ik heb nooit zonder luchtfilter gereden. De auto is wel zonder luchtfilter op een auto ambulance vervoerd. Hoewel mijn vermoeden op moedwillig ingooien steeds sterker wordt, schiet ik er waarschijnlijk niets mee op. Ik verwacht dat de dealer dit niet zal erkennen laat staan hier iets te compensatie tegenover zal zetten. Voor alsnog neem ik in iedergeval aan dat als de motor volledig in elkaar zit en geen week bij dezelfde dealer terecht komt er geen zand in mijn blok komt.
Wel ga ik de cilinder wand op rondheid controleren en de kleppen eruit halen om vast te stellen welke krom zijn.
Verder heb ik nog gelezen dat het verstandig is om de ruimte tussen den nokkenas en het onderliggende plaatje op te meten. Deze zouden voor de uit- en inlaat resp. 0.20 en 0.40 mm moeten zijn. Waarom is dit? Ik had altijd aangenomen dat ik hydrolische kleppen stoters had, wat het kleppenstellen overbodig moet maken. Of snap ik het niet en kan je hier niet de kleppen mee stellen?
14 jaar
wat je nu wil doen gaat niet op ,eerst de kleppen eruit pakken kontroleren welke vernieuwd moeten worden zaakje inorde maken nokkenas monteren dan speling tussen nokkenas en kleppen kontroleren alles opschrijven nokkenas demonteren en speling goed maken door de klepplaatjes die onder je stoterbussen liggen te veranderen dunner of dikkere plaatjes,deze kom je wel tegen als je alles gaat verwijderen die liggen op je klepsteel onder die stoterbussen zijn ter grote van 10mm ongeveer,kan overigens ook zijn dat je vaste bussen hebt die je moet veranderen maar twijfel hierover meestal stelplaatjes, best wel veel werk overigens,maar hier kom je niet onderuit als je alles gaat verwijderen en kleppen gaat vernieuwen moet de speling toch weer inorde zijn,en ik heb ook even gekeken en inderdaad moet0.20 en 0.40 zijn met een tolerantie van 0.05mm en ik kan ook nergens terugvinden om de hoeveel km dit gekontroleerd moet worden
14 jaar
Als je de boel toch uit elkaar haalt meet dan eerst de speling van de kleppen,dit geeft een indicatie of de kleppen echt gestuikt zijn. Bij demontage kan je zien of het zand ook in de inlaat zit en tussen de klepzetels.Succes met sleutelen . Jan
Ter indicatie eerst de speling gecontroleerd. Deze was bij twee kleppen op dezelfde cilinder iets groter dan bij de rest. Hierna de kleppen op dichtheid gecontroleerd door wat wasbenzine in de in/uitlaatpoorten te kiepen. Toen deze er bij vier kleppen achter elkaar eruit kwam heb ik besloten om de nokkenas eruit te halen. Hier onder zitten alleen vaste bussen en dus geen stel plaatjes. Mocht ik overgaan tot revisie zal ik deze dus mogelijk moeten omruilen/aanschaffen bij een revisie bedrijf.
Ik ben nog even op zoek naar een goede kleppentang zodat ik de kleppen kan verwijderen. Ik verwacht hier aankomend weekend de tijd voor te hebben om vervolgens te kunnen vaststellen welke kleppen krom zijn, hoe de klepzittingen eruit zien en wat er nodig is voor revisie.
ill keep you posted
14 jaar
aan de binnenkant van die bussen zal wel de maat staan ingebrand
14 jaar
Goede morgen Vis hoe is het met de kleppen,waren de stoters nog in orde (scheurtjes).Ben je niet te zuinig met je distributie onderdelen want de motor moet er weer een tijdje tegen kunnen. Zelf heb ik meegemaakt dat de veer van de multiV snaar brak 1000 km na een distr. snaar wissel. De multiVsnaar veters tussen de getande riem en ik kon weer overnieuw beginnen. Bij opel deden wij niet zo moeilijk maar bij dat franse merk moet je resoluut na 5jaar of 120 k km alles vervangen . Horen we hoe het er mee gaat. Groetjes van een Vutter.
[quote=Punt]Goede morgen Vis hoe is het met de kleppen,waren de stoters nog in orde (scheurtjes).Ben je niet te zuinig met je distributie onderdelen want de motor moet er weer een tijdje tegen kunnen. Zelf heb ik meegemaakt dat de veer van de multiV snaar brak 1000 km na een distr. snaar wissel. De multiVsnaar veters tussen de getande riem en ik kon weer overnieuw beginnen. Bij opel deden wij niet zo moeilijk maar bij dat franse merk moet je resoluut na 5jaar of 120 k km alles vervangen . Horen we hoe het er mee gaat. Groetjes van een Vutter.[/quote]
Hai Punt,
Bedankt voor de interesse.
Afgelopen weekend zoals eerder geschreven nog het een en ander uit elkaar gehaald. De kleppen zijn niet krom. Wel zaten de klepstelen van de inlaat kleppen vol met een soort van half verbrande olie (leek wel teer). Toen ik verder ging kijken zat ook heel mijn inlaat spruitstuk hiermee vol.
Een nieuwe theorie is dan ook dat de inlaatklep van cilinder 3 tijdens de lektest toch niet goed gesloten is geweest. Inmiddels ben ik er ook al achter dat de oorzaak van deze teerboel een lekkende turbo is. De kleppen heb ik al met de hand kunnen reinigen. Het inlaatspruitstuk moest ik schoonbranden wat daar was echt geen beginnen aan. Gaf wel een mooie vlam van ruim een meter :)
Verder heb ik toch maar het zekere voor het onzekere genomen en de zuigers uit de cilinders gehaald. Hier zaten toch nog wel wat zand korrels tussen. Veren geïnspecteerd en goed schoon gemaakt. Nog niet terug geplaats in afwachtinge van onderstaande beslissing.
Inmiddels heb ik naar mijn idee genoeg uit elkaar gehaald om het allemaal eens even op een rijtje te kunnen zetten. Vanavond moet ik een optel sommetje gaan maken en een definitieve beslissing nemen of ik de revisie daadwerkelijk uit wil gaan voeren.
Voorlopige onderdelen lijst:
- Kop pakking set (Kleppen deksel, uitlaad/inlaad spruitstuk / cilinder kop)
- Nieuwe rekbouten
- Karterpan pakking
- Distributie set inclusief spanrollen
- Multiriem (Veerspanner had ik net 1000 KM geleden vervangen ga ik dus niet vervangen)
- Revisie turbo.
Werkzaamheden: (Buiten normaal terugbouwen van de onderdelen)
- Licht inschuuren klepzittingen
- Controleren klep speling eventueel ruilen van de bussen
- Cilinderkop laten afpersen.
14 jaar
als jij je drijfstang lagers hebt losgehad zou ik die ook maar vernieuwen,die zitten er met spanning gemonteerd en veranderd bij losnemen.
14 jaar
Doe er dan ook een setje drijfstanglagerschaaltjes bij, de spanning is er van af. Bij montage droog in de drijfstang leggen !!! Je ziet wel eens anders maar niet doen.Meet wel de diameter van de lagers je weet nooit of de motor al een ondermaat heeft. Groetjes
Thnx voor de tip m.b.t. de drijfstang lagers. Hier had ik in eerste instantie niet direct aan gedacht!
Nog wel een vraag m.b.t. mijn nokkenas poellie. De dealer gaf aan dat de Woodruff key (In het nederlands spietje?) is afgebroken. Nu ben ik vergeten dit te checken, maar mocht dit het geval zijn moet ik dan een volledig nieuwe nokkenas poellie zetten of is het vervangen van het spie-tje voldoende?
14 jaar
dat spietje zit vast gegoten in het nokkenaswiel dus moet je een nieuwe nokkenas poulie erop zetten
14 jaar
controleer dat spietje maar, want ze gaan regelmatig!!
Hmmm,
Even een korte update. Ben een beetje in de verleiding gekomen om een ruilmotor te plaatsten. Verschillende blokken gezien voor rond de 700,-.
Indien de beslissing genomen is zal ik jullie op de hoogte brengen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar