close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Kangoo: Zeer hoge laadspanning

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Renault Kangoo type 2
16 16v
Benzine

Bj 2006Wie kan me verder helpen, een kangoo van een goede kennis had last van uitvallende dashboard en het abs lampje brande. Ook was de accu snel leeg naar stil staan van de auto.

Ik ben gaan meten, er is een lekstroom van 4,2 amp. Ook op de rode dikke kabel na de dynamo.
De laadspanning bij stationair draaiende moter is 19,4 volt oplopend tot 19,8 volt! Gemeten op de accu polen.
Het daschboard werkt bij stationair draaiende motor maar geef je iets gas valt deze compleet uit. Laat je het gas los hoor je onder het dasboard een klik en springt alles weer aan. Maar het abs en motorstoringslampje blijven branden.

Mijn idee is dat de veldiodes kapot zijn vd dynamo en daarom er een lekstroom is. Waarom de spanning dan zo hoog oploopt kan ik zo zonder schema niet verklaren.

Mijn vraag aan jullie, is dit idee juist? Zal na het vervangen van de dynamo het probleem zijn opgelost of moet ik rekening houden met meer schade door dit euvel?

Hoor graag jullie ideeen!

Mvg Fred

Geplaatst door

Fred. (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou de dynamo uitbouwen en meenemen naar een revisie bedrijf. Daar laten testen en eventueel repareren, kan goedkoper zijn dan een compleet nieuwe. Of anders een andere, het zij gebruikt, gereviseerd of nieuw al gelang de portemonee. Andere oorzaaak is er lijkt me niet.

Jan307SW 0

9 jaar

Als je er lang genoeg mee blijft doorrijden kan er nu al gevolg schade zijn , aan bv. de accu , de meeste electronica kan ook slecht tegen overspanning.

Heren bedankt voor jullie reactie, ik heb ook aangegeven bij deze kennis dat ik nu niet de gevolgschade kan zien of inschatten als straks de dynamo hersteld is. De kans is natuurlijk aanwezig gezien de hoge spanning die de auto te verwerken heeft gehad. Hij loopt wel normaal in de korte periode dat ik hem gestart heb dus ga ervan uit dat het allemaal mee kan vallen......maar je weet het niet. Ga eerst de dynamo uitbouwen en en een andere of nieuwe plaatsen. Ik kom er nog op terug. Bedankt tot zo ver!

Fred. 0

9 jaar

Zenerdiode in spanningsregelaar kapot.
Spanningsregelaar met borstelbrug vervangen.
Weet niet of deze loste koop zijn.
Misschien bij autoelectro-revisie bedrijf.

toonmar 60

9 jaar

1. eerst zorgen dat de laadspanning (dus de accuspanning met draaiende motor) niet boven de 14,5 Volt komt, anders sloop je snel alle elektronica in je auto.
Zoals hierboven vermeld zit de oorzaak in je dynamo, dus die vervang je als eerste (incl. spanningsregelaar, die zit op de dynamo geschroefd).
2. je accu overleeft 19 Volt met zekerheid niet, dus die is waarschijnlijk óók defect. Laat deze nameten met een accuconditiemeter en bij twijfel: vervangen!
3. zo'n grote laadstroom komt waarschijnlijk door een kapotte diode in je dynamo. Als de dynamo is vervangen, heb je en goede kans dat de lekstroom ook weg is. Als na dynamo- en accuvervanging de laadspanning nóg niet in orde is, heb je waarschijnlijk een bedradingsprobleem of een defect instrumentenpaneel.
4, als de lekstroom nog niet weg is, maak je met de motor uit eerst de dikke rode kabel los die van je dynamo naar de accu loopt (voorzichtig dat je geen sluiting maakt!). Als de lekstroom er nu nóg is, haal je terwijl je de lekstroom meet, een voor een elke zekeringen even uit de zekeringkast totdat de lekstroom afneemt. Dáár zit dan de oorzaak van de lekstroom.

Heino4267 660

9 jaar

Hoi heren bedankt voor de aanvullende info, de meting zoals beschreven had ik ook op die manier uitgevoerd zodoende kwam ik ook bij de dynamo met de lekstroom. Accu heeft het idd ook niet overleeft, deze kwam na een digitale meting niet verder dan 25 procent restcapaciteit. Begin volgende week ff de dynamo wegbrengen ter beoordeling op deze te maken is. Kunnen 5 verschillende types in zitten en niet allemaal kunnen losse onderdelen voor besteld worden is me verteld. Dus zal in de loop van volgende week even de uitkomst laten weten en dan weten we ook of er meer electronica kapot is gegaan door dit geintje. Maar alvast bedankt voor het meedenken!

Fred. 0

9 jaar

Sorry voor de late reactie, was het vergeten....Borstelbrug met diodes vervangen,....en accu...voor de rest geen schade na voren gekomen.

Fred. 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.