close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: zekering achteruitrijlicht

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0T

Een update ...

ik heb de bruine draad nog niet doorgeknipt. Kan dat niet zomaar ....

Nog wel even getest. De nieuwe schakelaar zit op de bak, de oude heb ik los.
Ik heb de oude schakelaar in de stekker gestoken en de stift met de hand ingedrukt en losgelaten.
Met de auto op contact kan ik dit telkens doen. De zekering gaat niet stuk.

Ik denk nu dat een schakelaar in het koppelingspedaal of een andere schakelaar op de bak het probleem veroorzaakt.

Heeft iemand een schema van alles wat achter de betreffende zekering zit??

Geplaatst door

omega22dth (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Even goed lezen, het is anders dan je denkt ...

Als ik een nieuwe zekering voor de achteruitrijlampen, climate control etc. plaats (geel 20A)
en dan de auto op contact zet in z'n vrij
... blijft de zekering heel.

Als ik vervolgens de versnelling in z'n achteruit zet
... gaan de achteruitrijlampen branden
... en blijft de zekering heel

Als ik de versnelling in de vrij zet
... gaan de achteruitrijlampen uit (klopt ook)
... en zegt de zekering pats en is 't ie doorgebrand.

Ik heb de stekker van de achteruitrijschakelaar afgetrokken en een nieuwe zekering geplaats.
Wat ik ook doe bij stilstaande motor of draaiende motor (airco aan/uit, lampen allemaal aan/uit)
... de zekering blijft heel.

Als ik op de stekker (driepolig) de middelste draad doorverbind met links en/of rechts
... gaan de achteruitrijlampen branden (een draad) of gebeurt er zichtbaar niets (andere draad).
... en de zekering blijft heel.

Ik dacht dat het dan wel de schakelaar moest zijn.
Ik heb een nieuwe schakelaar gehaald en gemonteerd.
... en weer het zelfde probleem.

Wie o wie heeft een idee wat het kan zijn???

omega22dth 0

8 jaar

dit is wel apart ja , heeft de auto ook parkeersensoren ?
dan moet er gemeten worden, met een verbruiker in de zekering en de kortsluiten opsporen.

good luck

Tiguan 0
badge

8 jaar

Hallo Tiguan,

De auto heeft geen parkeersensoren.
Wat bedoel je precies met een verbruiker in de zekering? Een lampje of zo?

De fout is 100% reproduceerbaar! ik heb inmiddels al een stuk of 10 zekeringen opgeblazen met diverse testen.
Misschien dat een bedradingsschema uitkomst biedt.

Ik was van plan om morgen of woensdag eens te proberen wat er gebeurt als ik de oude achteruitrijschakelaar aan de stekker zet, zonder dat deze in de bak geschroefd is. Dan kan ik het pennetje zelf bedienen en kijken of de zekering dan ook doorbrand.

Frank

omega22dth 0

8 jaar

Doe een lampje in de zekeringhouder. Als die aangaat is er sluiting

Ralf_Jensen 0
badge

8 jaar

Het heeft even geduurd, maar ik heb een lampje gemaakt dat ik in plaats van de zekering kan monteren.
Ik wordt er niet veel wijzer van...

- Als ik de auto op contact zet brand het lampje niet.
- als ik de achteruitversnelling inleg, brandt het lampje (een beetje).
- als ik de achteruitversnelling weer naar z'n vrij zet, gaat het lampje uit.

Dit kan ik blijven herhalen.
Het is moeilijk te zeggen of het lampje (even) feller gaat branden bij een kortsluiting ...

Doe ik het niet goed?
Heeft iemand een beter idee?

Ik heb de zekering er weer ingedaan en de stekker van de schakelaar afgetrokken.
Op de middelste draad van de stekker staat 12V (als contant is inschakeld)
Als ik deze verbind met de witte draad, dan branden de achteruitrijlampen.
Als ik deze verbind met de bruine draad, gebeurt er zichtbaar niets.
Ik zit erover te denken om de bruine draad maar door te knippen ... en de eindjes te isoleren.

Kan dat? of krijg ik dan een nieuw probleem?

omega22dth 0

8 jaar

3 draden ??????, lijkt dan meer op een sensor dan op een schakelaar. Indien het een ( Nabijheidssensor) is die in de bak zit, zou er nog ergens een relais moeten zitten. Je kunt geen 42 watt over zo'n sensor schakelen namelijk.

hellbat 0
badge

8 jaar

Het is toch echt een schakelaar. Ik heb een afbeelding van de nieuwe schakelaar toegevoegd.
Doe oud lijkt erop, maar is iets anders; wel met 3 contacten. De stekker heeft ook 3 contacten en 3 draden.
Renault gebruikt deze schakelaar in heel veel modellen.

omega22dth 0

8 jaar

Is een dubbelwerkende, het tweede contact zal dan wel door een boordcomputer gebruikt worden, of voor een trekhaak aansluiting of zoiets.

hellbat 0
badge

8 jaar

achteruitrijschakelaar en neutraalstandschakelaar in 1.
als de auto in een versnelling staat kun je hem niet starten zonder het koppelingspedaal te bedienen of in zijn vrij zetten

abc 0
badge

8 jaar

OK. Afgelopen weekeind dus gewoon een draad doorgeknipt en geïsoleerd.

Achetruitrijlampen werken.
Zekering blijft heel.
Starten alleen met kopp[eling ingedrukt (maar dat was altijd al zo).

Blijft alleen de nieuwsgierigheid wat er nu achter die afgeknipte draad zit, zodat telkens (!) een kortsluiting ontstond. Zonder Schema niet te doen.

omega22dth 0

8 jaar

Afgesloten.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

omega22dth 0

8 jaar

[quote=omega22dth] Starten alleen met koppeling ingedrukt (maar dat was altijd al zo). [/quote]

Dan heb je de auto in de versnelling (geparkeerd) staan.
Aangezien je een automatische elektrische handrem hebt (volgens mij), kan je hem ook gewoon in de N parkeren en dan start hij meteen zonder koppeling intrappen.

Heino4267 655

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.