Ik heb meer meldingen hierover gezien, maar geen overtuigende oplossing.
Meest frappante hieraan is dat hij wel start met startkabels aan andere auto. Zonder startkabels werkt verlichting, ruitenwissers, dashboard, etc. naar behoren.
Auto is van schoonvader, dus ben ik er meestal niet bij tijdens dit probleem. Net echter wel. Eerst accuspanning gemeten: 12,4V (deuren open, dus lichte belasting op accu, schoonvader leest mee en beweert ook 12,7V gezien te hebben)).
Tijdens startpoging (=sleutel draaien maar geen startmotor die ronddraait) zakte het naar 12,0V.
Aan mijn Prius gekoppeld*, spanning steeg naar 12,8V, sleutel in Espace omgedraaid en start meteen.
Met name dit laatste, mijns inziens absurde detail wat al een paar keer is waargenomen (wel starten met (mijn uitleg:) iets hogere spanning door startkabels), geeft mij hoop dat iemand dit herkend of kan plaatsen.
Mvg,
R-P
* detail van de Prius lijkt me niet relevant, maar deze heeft geen 12V startaccu (motor start met 200 volt hybride accu) maar slechts een ~25Ah hulpaccu en een 100A DC-DC inverter die deze accu en alle verbruikers van stroom voorziet zodra de auto op contact staat. Deze is ook niet geschikt om andere auto's mee te starten, wat al blijkt uit de belabberd slechte +12V aansluiting waar ik met startklemmen maar moeilijk fatsoenlijk contact op kon maken. Zelfde geldt voor de chassis/massa aansluiting: er zijn weinig goede bouten in de motorruimte om deze op vast te klemmen. Dit verklaart wellicht de lage 'laadspanning' die ik waarnam van slechts 12.8V
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Spanning zegt niet alles. Het gaat om de grote startstroom bij voldoende spanning die je accu moet leveren tijdens starten. Kan zijn dat de spanning te laag is waardoor de startmotor niet in gang wil. Zijn de accupolen goed schoon?
Wat wel vreemd is dat de accu spanning zakt naar 12 volt tijdens startpoging, en dat zou je bij een lege accu veel lager verwachten.
Denk ook aan een slechte massakabel naar motorblok, die je toevallig overbrugd met de startkabels.
De prius gebruiken om een andere auto te starten is niet slim. Kan de prius om zeep helpen. Het is niet voor niks dat er geen punten zijn om een startkabel op te zetten.
Dat de laadspanning maar 12.8 volt was, kan kloppen. De prius heeft een accu management systeem en zal alleen bij laden als het nodig is of bijvoorbeeld tijdens remmen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar