Dag allen,
Het gaat om de Espace IV, 2004, 2liter LPG 217.00km
Klacht: hij houdt in, maar op gas gaat hij bij ca 30km/u bijna normaal accelereren en rijdt vervolgens de gewone 120 of 140km/u
Op benzine wordt het lastiger: klein beetje gas bijgeven maar blijft ook op hoge snelheden inhouden.
Wat heb ik al gedaan:
Cliptest wees uit: lambdasonde ná de Kat, deze is vervangen (storingsindicatie blijft nu weg)
Eerder: alle penbobines vervangen, alle LPG1-bougies geplaatst, TPR-sensor vervangen
Gasklephuis met air-intake/carburattorreiniger schoongemaakt (10 keer ingespoten bij 300orpm)
De volgende tips kreeg ik uit mijn persoonlijk netwerk:
* verwaterde benzine (ik rijd altijd op LPG en vul zo nodig benzine aan)
* gescheurde slang carterontluchting
* MAP-sensor
* verkeerde BDP-instelling
* defecte luchtmassameter (heb echter geen turbo-uitvoering, zit deze meter in het gasklephuis?))
* verkeerd afgestelde loodvervanginginspuiting (flashlube i.s.m. computer)
* Vervuilde injectoren
Omdat ik liever doelgerichter te werk ga (ik ben inmiddels 380,00 kwijt) graag jullie mogelijke advies
Bij voorbaat dank
Groeten
Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou het eerst de ontsteking nakijken: dat is het gemeenschappelijke element in jouw situatie.
Dag Heino, wordt dit niet elektronisch gestuurd?
8 jaar
Hoi Hein,
Ontsteking gecheckt, is in orde
1e lambda sonde (Bank 1 sensor 1) doet vreemd, werkt soms wel en soms niet.
Zal ik maar eerst moeten vervangen. Rotplek zo net ná het spruitstuk. Kan met ratel en dop 22 geen slag maken!!! grrr
Groet
Rob
8 jaar
Ontsteking lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, omdat een probleem met de ontsteking zich eerst op LPG openbaart, pas veel later op benzine.
Zit je brandstoffilter niet verstopt? En heb je al eens geprobeerd om een volle tank benzine, met injectorreiniger, leeg te rijden?
8 jaar
Dag Rob,
Dank voor je bericht. Het gekke is, dat hij, na op snelheid te zijn gekomen, op gas gewoon de 130 a 140km p/u haalt. Op gas houdt hij bij het accelereren ook in, op benzine erger.
De motor is wel onrustig. Op benzine nóg onrustiger. Op benzine valt hij uiteindelijk terug in snelheid en pakt hij het van tijd tot tijd weer op, maar niet consequent., terwijl hij op gas wel doorrijdt. Met de cruise-control rijdt hij op gas redelijk, maar ook met soms een hik.
Dus ik dacht niet direct aan het aan het filter, vanwege het gas.
Ik ben misschien nu gedwongen om de Espace wéér te laten uitlezen, nu bij Renault.
Er zijn geen storingen op de clip, wel die labiele 1e sensor....waar het voltage te veel verschilt en onlogische waarden aangeeft bij de CO-test.
Groet
Rob
8 jaar
Dag allen,
Probleem opgelost:
Een kennis had het slimme idee om de Katalysator los te koppelen en er een stukje mee gaan rijden. Resultaat: vermogen was terug.
Na vervanging van de katalysator en de 2e sensor. Alles top in orde, CO-meting prima
Dank voor de betrokkenheid
GGroet
Rob
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar