Kan iemand vertellen wanneer een overdruk bij deze diesel teveel is? Er is genoeg geschreven op dit forum over de 2.2dci van Renault, inclusief de carterdruk in relatie tot het kleppendeksel, maar wat is teveel? De motor verliest olie (waar weet ik niet), maar verbrandt het niet: Geen blauwe rook. EGR klep wordt snel vies dus steeds schoongemaakt; kleppendeksel kan gescheurd zijn, maar pakking is nog niet zo lang geleden vervangen. Geen rook of olie uit oliepeilstok opening. Turbo onlangs uitgehaald en schoongemaakt met nieuwe rubber ringen; CHRA cartridge was nog in prima staat. Is een te hoge carterdruk de reden voor het olieverlies en wanneer wordt deze druk te hoog genoemd?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als hij geen olie lekt , het blok is dus droog , dan verbrand hij het toch echt als het olie peil zakt .
Hoeveel is het verbruik ?
Hij hoeft echt niet blauw te roken om toch olie te verbranden.
Vast zittende olieschraapveren geven ook olie verbruik.
Zit er veel olie in de luchtslangen vanaf de turbo ?
Toen de turbo er af ging, enkele maanden geleden, was er geen noemenswaardig veel olie in een van de 2 slangen verbonden met de turbo, noch in de inlaat of uitlaatzijde van de turbo. Het blok lekt, en de hoeveelheid hangt af van of de EGR klep schoon of vies is. Hoe dat komt is mij een raadsel. De EGR wordt trouwens ook heel snel smerig. Zover ik kan zien lekt de olie ergens onder bij de inlaatzijde van het kleppendeksel in de buurt van het EGR huis. Overdruk en olie verbruik kan ik begrijpen, maar olie verlies door de EGR klep?
9 jaar
- bij een te hoge carterdruk wordt je oliepeilstok er uit geperst
- waarom dop je de EGR niet af?
9 jaar
Misschien nog wel het beste om te doen. Deze Espace wordt toch niet meer gebruikt voor lange ritten dus te hoge temperatuur in de verbrandingsruimte (door uitschakelen van EGR) zou geen probleem moeten zijn. Ben benieuwd of dat het olie-verlies ook tegenhoudt. Ik knip eerst wel 2 plaatjes uit een stukje blik en zet ze voor de EGR en na het motorblok in de EGR pijp. In ieder geval bedankt voor de tip; laat wel weten hoe het afloopt.
9 jaar
Let even op: bij sommige auto's moet je in het afdop-blikje een gaatje boren van 6 mm.
Ik ben even vergeten bij welke auto's het wel moest en welke niet, maar dat staat elders op dit forum.
9 jaar
EGR geblokkeerd, maar weinig resultaat helaas. Gaatje boren schijnt alleen nodig voor bepaalde merken waarvan de ECU de blokkering merkt. Ik laat het maar zo en ga niet meer verder zoeken; is het niet meer waard. Nog bedankt voor het meedenken
9 jaar
Ter afsluiting: gewoon doorgereden en auto rijdt nog steeds met andere eigenaar
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar