auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: Zo traag als dikke str.nt onder de turbo

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Dag Heren,

heb een probleem met onze Scenic.
Auto heeft altijd gelopen als een trein maar 2 jaar geleden op vacantie ging ie plotsklaps in de noodloop, lampje motorstoring ging ook aan.
Beetje mee aangekloot en eenmaal terug in NL uit laten lezen, EGR klep defekt. [die van 250 Euries]
Laten vervangen maar problemen bleven....weer uit laten lezen en ook een 2e EGR klep defekt [die van 36 euries]
Auto uit de noodloop maar loopt niet als voorheen.....blijven melden bij dealer maar die kwam niet verder als een ander OBD programma erop en meerdere malen resetten, auto blijft traag onder de turbo....trekt voor geen hout.
Verschil tussen met of zonder Turbo is nu alleen nog groter geworden.

Inmiddels ruim een jaar verder en de klacht weer bij de dealer [een andere] neergelegd.
Begint weer van voren af aan.....weer een nieuwe EGR klep maar loopt onder de Turbo nog steeds voor geen meter.....oprijden rotonde en oversteken kruising moet je echt plannen.

Heb dit probleem al eens vaker op Problemcar gezien......weet niet meer precies hoe het toen is afgelopen omdat de meeste problems niet worden afgesloten met de oplossing....meeste zijn blijkbaar zo blij dat de auto weer oke is dat ze vergeten de oplossing te vermelden en een ander er dus alsnog nix aan heeft.....JAMMER

Wat ik me afvraag is; moet zo'n EGR klep niet ingeleerd worden??????? Dealer weet van nix....kan alleen reseten. Als zo'n klep ingeleerd moet worden zou ik het zeer waarderen als men ook vermeld wie dat kan........

Bij voorbaat dank,

Groeten,
Hanzle.

Geplaatst door

CupraHanzle (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sommige moet je inleren, maar als dat zo is dan is er bij jou voertuig een menu beschikbaar in de clip. Volgens mij hoefde het niet bij de 1.9.

Is het inlaat spruitstuk wel schoon?

Safrane10698 0

13 jaar

Kan de luchtmassameter zijn, leg die eens af en ga een stukje rijden. Als je een verschil merkt, probeer dan eens een andere.
(lmm zit tussen luchtfilter en turbo, gewoon de stekker lossen)
mvg

't garagistje 0
badge

13 jaar

Als je de 1.9 niet in hoeft te leren zou dat wel verklaren waarom de dealer niets kan vinden over het inleren.
Inlaatspruitstuk checken zou inderdaad ook nog een optie zijn maar ik denk dat ik eerst ff de LMM los ga maken.....lijkt me makkelijker.
Heb zelf ook altijd al het idee gehad dat het iets met de luchtaanvoer te maken had......volgens mij komt de lucht anders binnen op het moment dat die van de turbo afkomt....als het goed is iig met meer druk. Luchtfilter had ik ook al vervangen maar dat bracht geen verschil.
Zou een defecte LMM niet verschijnen als de auto uitgelezen wordt???????

Laat wel weten of een van beide geholpen heeft,

Groeten en alvast bedankt voor het meedenken,

Groeten,
Hanzle.

CupraHanzle 0

13 jaar

Bingo......stekker van de LMM los gemaakt en weer lopen als een trein. Bedankt "van achter den hoek". Stekker zit ook op een best wel makkelijke plaats....als je over het luchtfilter heen naar het schutbord kijkt zie je maar 1 stekker....zit als het ware in het luchtfilter, kabels die eraan zitten komen uit een grote kabelboom maar worden afgesplitst onder de aanzuigbuis die naar de turbo gaat. Stekker gaat er niet echt makkelijk af.....aan de achterkant [is niet de kant waar de kabels zitten maar de andere kant] zit een lipje, daar moet je ff een vingernagel tussen zetten omdat dat lipje omhoog moet om de stekker los te maken. Al met al een karweitje van 2 minuten.
Vergeet niet de stekker [en de kabel waar die aan zit] met een tie rib ofzo ergens aan vast te maken omdat de kabel nogal lang is en makkelijk tussen draaiende delen kan komen.
Zo....probleem opgelost en oplossing zo omschreven dat een ander er ook nog wat aan heeft.
Als je regelmatig je EGR klep moet vervangen is het ook wel een idee om deze stekker los te maken.....als je moter te weinig lucht krijgt is je verbranding slecht waardoor de EGR klep zeer snel vervuilt en schoongemaakt [zelf] of vervangen moet worden [dealer]. Minimaal 300 euries incl montage.

Ps. de EGR klep van een 1.9 DCI hoeft niet ingeleerd te worden....door ver-hoogde/laagde weerstand gaat de klep al naar gelang meer open of meer dicht. De verandering van weerstand wordt geregeld door de ECU [computer].

CupraHanzle 0

13 jaar

Nog vergeten; auto is al zeer vaak bij meerdere dealers uitgelezen maar dit probleem met de LMM [lucht massa meter] is nooit naar voren gekomen.

CupraHanzle 0

13 jaar

persoonlijk, ik vind het wel voor de hand liggende diagnose.
Laats ook iemand geholpen, die monteur kwam er ook niet uit. Auto kwam niet boven de 1800 toeren, stekker eraf en lopen als een zonnetje.

ejnn 0

13 jaar

Is de conclusie dan dat de LMM er voor Jan Doedel in zit?
Of zijn er misschien toch lange termijn consequenties van het losgooien van de LMM?
Wellicht gewoon een nieuwe LMM er in zetten en aansluiten?

Heino4267 725

13 jaar

nee, hij zit er niet voor jan doedel in, helaas, was dat maar zoals een egr klep.
Deze meet de hoeveelheid lucht en de temperatuur van de lucht die na de motor gaat.
Daar wordt alles op af geregeld.
Als hij stuk is of bv niet goed functioneert, krijgt het motormangement verkeerde waarden, waardoor hij verkeerd gaat lopen, dit besproken tot effect.
Ik persoonlijk schat in, dat het ongeveer de 0,5 liter de 100km verschil maakt tussen een afgekoppelde LMM en een goed werkende LMM.

ejnn 0

13 jaar

Ben blij dat ie het weer doet maar een EGR klep zit er niet voor nix in....
Als je een echte roetmeting doet en je hebt een afgeslepen EGR of een plaatje ipv een EGR klep gaat ie er niet doorheenkomen. Op toeren wel maar stationair geeft ie een veel te hoge uitstoot.....neem aan dat als ik de LMM stekker los laat dit ook problemen gaat geven met de uitstoot bij de APK.
Ben van plan de stekker er voor de keuring weer op te plaatsen [is zo 3 jaar door de keuring heen gekomen] en er na weer af te halen. Wat mij betreft komt ie er helemaal niet meer op.
Die halve liter neem ik voor lief.....bespaar me met de verbranding zonder LMM ieder jaar een nieuwe EGR uit of hoeft hem zelf niet schoon te maken.

CupraHanzle 0

13 jaar

sorry, maar een EGR is een stikstofoxide en stikstofdioxide -reductiemethode.
Roetmeting is een CO2 metingen en roetmetingen, en er wordt geen N gemeten. Dus EGR heeft helemaal niets met de roetmeting te maken.

ejnn 0

13 jaar

EJNN,

Uit jou reactie kan ik opmaken dat jij weing/geen ervaring cq kennis van de autotechniek hebt.
De uitlaatgasmeting bij een diesel wordt de absortiecoëfficient ook wel k waarde vastgesteld, dus geen co2 meting.
Een egr klep kan zeker wel invloed hebben op een roetmeting, indien deze open blijft staan dan zal er meer roetuitstoot zijn.

Gr John

hoe kom ik dan al 5 jaar met een losgekoppelde EGR meting door de roetmeting?
Wat ik weet zorgt de EGR alleen voor problemen.

Dat het de k-waarde is, weet ik, maar wat is de K-waarde, ik was aan het google en kwam uit op een combinatie van roet en CO2.
Andere vraag, hoe kan een openstaande EGR voor hoger roet vormen? Autotechniek daarnaast is vrij simpel, gewoon logisch nadenken.
Dat hij niet door de meting komt, komt volgens mij omdat de motor slecht gaat lopen, dat weer uit voortvloeien omdat de EGR open staat.

Kun je me vertellen betreffende wat een dichtstaande EGR en afgesloten of losgetrokken stekker van de EGR gevolgen kan hebben voor de roetmeting.

Maar wordt bij een roetmeting dan ook stikstofoxide en stikstofdioxide gemeten?

ejnn 0

13 jaar

EJNN

Jou EGR is uitgesloten en staat zodoende (blijkbaar) geheel gesloten. Dat is de reden dat je gewoon door de keuring komt.
Maar wat indien de EGR is uitgesloten en niet geheel staat gesloten?? Dit veroorzaakt natuurlijk een enorme roetuitstoot, wat daar de gevolgen van zijn..... vul maar in..

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

EJNN

Indien de egr open blijft staan dan komt er teveel ''dood gas'' terug in het inlaatsysteem en dat verstoord de verbranding waardoor er meer roetuitstoot ontstaat.
Als jij autotechniek simpel vindt dan had je dit ook wel had kunnen weten.


Gr John

[quote=ejnn]nee, hij zit er niet voor jan doedel in, helaas, was dat maar zoals een egr klep.[/quote]
hiermee zeg ik dat hij voor jan doedel in zit. Dus haal je de EGR eruit (bv sluit je hem af met een plaatje of trek de stekker eruit (wel oppassen dat hij echt dicht zit)

[quote=CupraHanzle]Ben blij dat ie het weer doet maar een EGR klep zit er niet voor nix in....
Als je een echte roetmeting doet en je hebt een afgeslepen EGR of een plaatje ipv een EGR klep gaat ie er niet doorheenkomen.[/quote]
[quote=johndoornbosch]EJNN
Indien de egr open blijft staan dan komt er teveel ''dood gas'' terug in het inlaatsysteem en dat verstoord de verbranding waardoor er meer roetuitstoot ontstaat.
Als jij autotechniek simpel vindt dan had je dit ook wel had kunnen weten.
Gr John[/quote]
Dus als je hem er tussen heen haalt, of dicht stopt, dan heeft hij geen enkele nut, dus na mijn mening zit hij er echt in voor jan Doedel.
Sorry, maar ik heb HTS gehad (helaas geen autotechniek), en om eerlijk te zijn vind ik het niet echt moeilijk.


Daarnaast wou ik graag nog weten wat nu precies de k-waarde is.

ejnn 0

13 jaar

EJNN

Jij kan het dan niet moeilijk vinden maar je begrijpt er niets van, een egr zit er niet voor jan doedel, deze is er voor milieutechnische doeleinden in gezet.
Door dood gas terug naar het inlaat te voeren wordt de verbrandingstemperatuur verlaagd met als doel de nox uitstoot te verlagen.
De egr wordt geregeld naar de waarden die de lmm afgeeft, dus als 1 van die 2 niet goed of helemaal niet funktioneerd dan kan dat de roetuitstoot nadelig beinvloeden.
Dan nog even uitleggen wat de roetmeting inhoud: de uitlaatgassen worden een meetcel ingeblazen waar een lamp in zit die naar opnemer schijnt en die lichtstraal wordt verstoord door de roet.
De rest kan je zelf wel invullen want het is zo simpel.


Gr John

[quote=Heino4267]Is de conclusie dan dat de LMM er voor Jan Doedel in zit?
Of zijn er misschien toch lange termijn consequenties van het losgooien van de LMM?
Wellicht gewoon een nieuwe LMM er in zetten en aansluiten?[/quote]
/offtopic
Ik had dit eigenlijk bedoeld als een retorische vraag voor de Topic Starter: wees je er van bewust dat het ding er niet voor niets in zit en dat afdoppen óók nadelen heeft. Meer niet.
Het was zeker niet mijn bedoeling om forumleden via de huidige discussie op stang te jagen, zeker al niet omdat de TS allang is geholpen: die rijdt weer fijn verder.
/ontopic

Heino4267 725

13 jaar

Heino

Je hoeft je niet te verontschuldigen.

Een gezonde discussie is immers niks mis mee. Wel is er veel onduidelijkheid omtrent de werking van de EGR-klep....
Alle vragen zijn nu ook ruimschoots beantwoord.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.