close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Zoemen/gonzen achterzijde

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0S 16v RTI

Vandaag viel me op de snelweg op dat de auto tussen 80 en 120 km/u behoorlijk aan het zoemen/gonzen is. Bij 100 km/u is het het duidelijkst hoorbaar waarna na 120 km/u het geluid afneemt. Dit kan zijn vanwege de frequentie (hoe hoger de snelheid, des te hoger het geluid en eentoniger het wordt) of dat de rolgeluiden toenemen. Je hoort wel lichtjes een doeng doeng doeng geluid ertussen door dat overgaat in een eentonig geluid naarmate je harder rijdt. Ik heb vandaag de auto opgekrikt en alle 4 wielen gecheckt op speling, bobbels op/happen uit de band en evt. slagen in de wielen. Oh, de bouten zaten allen ook goed vast :) Op geen van deze punten kan ik iets vinden.

- Als het de wiellagers zou betreffen, mag ik aannemen dat ik een mate van speling zou moeten constateren? Want deze was er dus absoluut niet.
- De auto rijdt sinds 2,5 jaar op 17 inch velgen met bandenmaat 215/45R17. Het profiel is nog goed en slijtage lijkt normaal. Kan het aan het bandenmerk liggen en kan het geluid aangemerkt worden als rolgeluid (het gaat om het merk Linglong (ja voordat iemand hier iets van gaat zeggen, droog zijn ze best goed, op nat is het waardeloos).
- Kan het met een aanlopende achterremklauw te maken hebben? Mijn remklauw links loopt wat aan (was erger maar is door garage gangbaarder gemaakt). Ik kan het wiel wel met de hand nog draaien, maar echt makkelijk gaat het niet.
- Kan een slag in het wiel de oorzaak zijn en dat ik een afwijking in de band met het blote oog niet kan zien?
- Waarschijnlijk vergeet ik wat?..

Alvast bedankt voor de reacties.

Ed

Geplaatst door

Ed Ang (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het lijkt me een geluid van de achter banden.
ik zou zeggen krik de achter kant op en ga met je hand over het loopvlak de kans is groot dat daar platte vlakjes op zitten is dat zo dan is dat de oorzaak.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

14 jaar

Platte vlakjes, chipjes van de band af bedoel je eigenlijk? Hoe komen die daar, puur door slijtage en kwaliteit van het materiaal?

Ed Ang 0

14 jaar

Hoi Ed ,
Ik denk dat Jan de veroudering bedoeld , vooral met een wat bredere band is de kans op geluid bij oudere banden groter.
Het loopvlak gaat dan wat onevenredig worden en je voelt ( als je hem opkrikt en ronddraait) hobbels erin komen. Dit is gewoon slijtage , en deels ook het verschil in kwaliteit van de band .
Wat ook nog een optie kan zijn is dat de achterschokdempers slechter beginnen te worden en daardoor je banden '' stuiterent'' beginnen af te slijten.

Maarten6789 0
badge

14 jaar

Kan dat ook zorgen voor dat lichte doeng-doeng-doeng geluid wat dan overgaat in 1 toon? In feite is dat gezoem toch ook de frequentie van die vlakjes die het wegdek iedere keer raken? Ik dacht echt dat het mijn wiellagers waren dus was me daar al grote zorgen om aan het maken, niet in de laatste plaats om de prijs (zo'n 200 Euro per zijde, ex montage). Ik ben trouwens toch van plan om de huidige banden te vervangen. Het profiel is nog goed, maar ik kan deze band bij nat weer niet vertrouwen. Wat is een goede band die ook zo min mogelijk rolgeluid produceert?

Ed Ang 0

14 jaar

Vredestein heeft stille banden.

Safrane10698 0

14 jaar

ja ed dat kan voor dat geluid zorgen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

14 jaar

Het hierboven beschreven effect heet trouwens "cuppen". Dat komt door de combinatie van bandtype/merk met de auto en mogelijk ook door afwijkende wielstanden. Het geluid is een soort gezoem dat lijkt op versleten lagers.
Eenmaal gecupte banden kunnen geen kwaad, maar blijven dit geluid geven.
Je komt er vaak alleen vanaf door van bandenmerk te wisselen en vaak is het zo dat de origineel aanbevolen banden het beste resultaat geven (althans, wat de kans op cuppen betreft).

Heino4267 655

14 jaar

Ik sluit niet uit dat het TOCH een wiellager is.
Ik heb meermalen meegemaakt dat een wiellager herrie maakte zonder dat er speling voelbaar was.

E.T.Wiersum 0

14 jaar

Het zgn cuppen kom je niet vanaf door van merk banden te wisselen.

Het heeft te maken met achterasconstructie, mogelijk versleten schokdempers, ophanging.
Cuppen kun je voorkomen door tijdens beurten de wielen van voor naar achteren te wisselen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Heb ik ook mee gemaakt lager maakte geluid zonder speling. Het loopvlak was beschadigd.

Safrane10698 0

14 jaar

Bedankt mensen. Ik ga voor andere banden, daar ik deze toch wil aanschaffen. Mocht dit niet de oplossing zijn voor het gezoem, dan wordt het een wiellager en met een beetje pech 2 stuks :s Het kost mij dan zo'n 160 Euro per wiellager, een niet geringe prijs... maar het gezoem is ook niks.

Ed Ang 0

14 jaar

precies graag hoor ik het resultaat van je.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

14 jaar

Schiet me nog wat te binnen, kan het gezoem niet komen van een kromme remschijf? Aangezien mijn linker achterremklauw blijft aanlopen (wordt aankomende maandag verholpen door vervanging met een gloednieuwe remklauw). De remschijf daar is inmiddels al meerdere malen superheet geworden. Schijf koelt dan af, terwijl de blokken nog erop staan... of zou ik dan per definitie trilling moeten voelen tijdens remmen (want dat heb ik namelijk niet). Misschien dat er een lichte afwijking in de schijf is, maar net teveel zodat het gaat zoemen of zo? Heb overigens de banden van achteren naar voren gezet, maar het lijkt erop dat het geen veranderingen teweeg heeft gebracht. Heb het nog niet uitgebreid kunnen testen.

Ed Ang 0

14 jaar

nee ed dat denk ik niet je zegt het zelf al dan zou je trilling voelen met remmen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

14 jaar

Heb inmiddels de auto kunnen testen met de wielen omgewisseld. Het idee van doen-doeng-doeng en woowoowoowoo geluid is er nog steeds en het komt nog steeds van achteren. Ik denk dat er nu dan nog maar 1 conclusie getrokken kan worden...
Overigens, geven versleten wiellagers het gevoel dat de rit niet helemaal meer gladjes verloopt, ietwat wobbelend gevoel zeg maar? Zowel met de banden omgewisseld is het gevoel en de plaats waar het geluid vandaan komt hetzelfde. Want ik zou haast gaan denken aan lichte slag in de velg(en)...)

Ed Ang 0

14 jaar

nou als het een wiellager is dan moet je flink aan het wieldraien en voelen en luisteren dat moet dan hoor en/of voelbaar ziujn.
een kromme velg moet je ook kunnen zien.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

14 jaar

Ik denk misschien wel te weten wat het probleem is: vandaag is geconstateerd dat er een slag zit in mijn velg (bij het balanceren opgemerkt). In dit geval de linker achtervelg. Op het oog heb ik voorheen niks kunnen zien. Bij het uitlijnen was duidelijk te merken dat het middelste punt niet 100% om zijn as draaide en ook niet te centreren was. Dit verklaart in ieder geval wel mijn gevoel alsof er een slag in mijn zit.

Ed Ang 0

14 jaar

ja dat zou dan zeker de oorzaak kunnen zijn.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

14 jaar

Nog steeds niks met dit probleem gedaan, want ik weet niet of de kosten die ik eraan ga krijgen het nog waard zijn (tenzij dit met de aankomende APK keuring een afkeur gaat worden). Wel een toevoeging op het probleem: zodra ik redelijk scherp rechts de bocht door ga, valt het geluid gedurende de bocht weg, om vervolgens weer terug te komen zodra de auto weer rechtuit rijdt. Ik denk dat ik nu wel in redelijk mate kan vaststellen dat het een wiellager probleem is. De vraag is nu alleen, rechts voor of rechts achter.. Het lijkt nog steeds van achteren te komen, maar ja, het zal maar weer eens niet kloppen... Ik denk dat de slag in mijn velg er simpwelweg gewoon nog eens bovenop komt.

Ed Ang 0

14 jaar

nou dan zou ik gewoon de wielen op krikken en draaien en dan voelen en luisteren.
als je het dan kan horen en/of voelen weet je welke je moet vervangen.
er moet wat hoorbar zijn als je aan het wiel draaid dat de oorzaak is.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

14 jaar

Hallo Jan, ik zal nog eens een poging wagen...

Ed Ang 0

14 jaar

verwissel eens met het reserve wiel, of ga terug naar de normale maten,extra breed , geeft ook minder grip en zuipt

frans.j 0

14 jaar

Garage heeft geconcludeerd dat de rechter achterwiellager vervangen moest worden (was een APK afkeurpunt). Ik heb dus niks gevoeld, zij klaarblijkelijk wel. De stuurkogel rechts moest ook vervangen worden. Schade is 260 Euro voor deze onderdelen incl. montage. Valt dus wel mee (ik ga dit soort dingen zelf niet doen). Als het goed is moet de "ellende" dan afgelopen zijn.

Ed Ang 0

14 jaar

we zijn net zo benieuwd als jij.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.