auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: Zware brom bij fors accelereren.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V 98 PK

Beste,

Sinds enkele dagen hoor ik bij fors accelereren (niet persé volgas) een diepe zware brom.
De auto reageert mijns inziens normaal. Ook is het niet toeren-afhankelijk.

Ik rij m.i. rustig, met af en toe een sprintje. Vaak schakel ik rond de 2000 t/min of 2500 t/min.
Het is m'n eerste auto, heeft veel gekost dus wil h'm heel houden;).

Hebben jullie een idee wat het kan zijn?

met vr. gr.

Timon

Geplaatst door

renault8963 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat kan of het luchtfilter zijn, of de uitlaat.

maakt ie het het geluid ook onbelast, als de auto stil staat en je geeft gewoon gas?

Mausx 0

15 jaar

[quote=Mausx]Dat kan of het luchtfilter zijn, of de uitlaat.

maakt ie het het geluid ook onbelast, als de auto stil staat en je geeft gewoon gas?[/quote]
Nee onbelast hoor ik niets geks. Dat geldt ook voor stilstaan en normaal rustig accelereren.

renault8963 0

15 jaar

Dan is het waarschijlijk de uitlaat, specifiek het flexibele deel.

door het kantelen van de motor bij optrekken en accelereren trek de motor aan de uitlaat en trek je het flexibele deel open.

je kunt het controleren door op de handrem rustig de koppeling op te laten komen.

meteen even controleren of de motor niet te extreem kantelt.

Mausx 0

15 jaar

hoe kan ik controleren of de motor niet extreem kantelt?

Het flexibele deel, waar zit dat? Is het gevaarlijk? kan het kwaad? Ik heb pas woensdag de afspraak met de dealer. Tot die tijd zal ik zeker een kilometer of 200 rijden.

renault8963 0

15 jaar

Als je rustig rijdt zal het niet meteen kwaad kunnen. dan zal de uitlaat niet direct afbreken.

het flexibele deel zit tussen de uitlaat. is om de schokken en trekkracht van de motor op te vangen.

het controleren van het kantelen doe je ook op de handrem. rustig optrekken maar niet laten wegrijden. even vooruit en achteruit proberen.

de motor mag wel kantelen maar niet te erg. anders bij de dealer even de motorsteunen laten checken.

Mausx 0

15 jaar

[quote=Mausx]Als je rustig rijdt zal het niet meteen kwaad kunnen. dan zal de uitlaat niet direct afbreken.

het flexibele deel zit tussen de uitlaat. is om de schokken en trekkracht van de motor op te vangen.

het controleren van het kantelen doe je ook op de handrem. rustig optrekken maar niet laten wegrijden. even vooruit en achteruit proberen.

de motor mag wel kantelen maar niet te erg. anders bij de dealer even de motorsteunen laten checken.[/quote]
Okey, dus rustig rijden zal gewoon kunnen.

Ik moet vanavond nog weg, dus zal ik even kijken. Als de motor extreem kantelt zou ik het geluid ook moeten horen?

renault8963 0

15 jaar

Ja inderdaad. maar als je het test hoe ik vertelde dan moet je de uitlaat zowiezo horen. hoeft de motor niet extreem voor te kantelen.

maar meestal is het wel een oorzaak. of gewoon slijtage van het flexibele deel.

Maar dat zul je dan wel horen van de dealer.

Mausx 0

15 jaar

Hm, okey. De auto is dus bijna 5 jaar (in januari). Is dat niet snel dan?

renault8963 0

15 jaar

5 jaar is niet te snel. is wel een beetje bovengemiddeld voor een uitlaat. ik heb ze gezien die na een jaar al stuk waren.

de auto heeft weinig kilometers zeker? dat is meestal de oorzaak dat een uitlaat stuk gaat.

Mausx 0

15 jaar

[quote=Mausx]5 jaar is niet te snel. is wel een beetje bovengemiddeld voor een uitlaat. ik heb ze gezien die na een jaar al stuk waren.

de auto heeft weinig kilometers zeker? dat is meestal de oorzaak dat een uitlaat stuk gaat.[/quote]
Okey. De auto heeft bijna 64000 km gelopen.

Toch gek dat de auto van m'n ouders (Scénic 1.6 16V uit mrt. - 2005) het niet heeft, en het dubbele heeft gelopen.

renault8963 0

15 jaar

Dat zeg ik, hihi, des te meer je rijd, des te langer gaat de uitlaat mee.

Mausx 0

15 jaar

[quote=Mausx]Dat zeg ik, hihi, des te meer je rijd, des te langer gaat de uitlaat mee.[/quote]
Ik kom steeds meer tot de ontdekking dat autorijden tegenstrijdig is:).

Trouwens, de auto is in juli 2009 met APK afgeleverd/grote beurt gehad. Konden ze het niet toen al zien?

renault8963 0

15 jaar

Nee, je kunt vaak niet zien hoe de staat van een uitlaat is omdat het roesten ook van binnenuit gaat.

en daarbij, het flexibele deel is een soort stofzuigerslang met daar omheen bewapening. dat kun je helemaal slecht zien.

Mausx 0

15 jaar

[quote=Mausx]Nee, je kunt vaak niet zien hoe de staat van een uitlaat is omdat het roesten ook van binnenuit gaat.

en daarbij, het flexibele deel is een soort stofzuigerslang met daar omheen bewapening. dat kun je helemaal slecht zien.[/quote]
Hm okey. Als hij afbreekt, kan je dan wel rijden? Ondanks de herrie...

renault8963 0

15 jaar

Meestal valt de uitlaat dan op de grond dus dat zou ik niet doen.

Mausx 0

15 jaar

Hm , okey. Bedankt tot zo ver.

renault8963 0

15 jaar

Graag gedaan en veel succes.

Mausx 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.