Renault Twingo: zwarte rook en slecht lopen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Sinds gisteren is de twingo spontaan zwarte rook gaan uitblazen, en loopt hij stationair heel slecht.
Twee weken geleden is hier een ander motortje ingebouwd nadat de vorige vastgelopen was door oververhitting. (zie vorige topic)
hij heeft twee weken perfekt gelopen.
Wat hebben we inmiddels nagekeken:
Kleppen gesteld
Slangen gecontroleerd
Map sensor uitgewisseld
Complete carburateur gewisseld
Bougies gewisseld
verdelerkap schoongemaakt.
Verdere bevindingen:
Zwarte rook en spetters uit de uitlaat
bij lostrekken bougie kabels valt hij erg weinig terug.
bij loskoppelen mapsensor slang loopt hij een stuk beter (maar rookt wel nog)
lambda sonde geeft een spanning van 0,3 tot 0,9 volt
De map sensor geeft 5 volt
de weerstand van de temperatuur sensor is +/- 700 ohm

Opvallend is dat er op de aansluiting van de temperatuursensor geen 5 volt spanning te meten is ??!! Volgens mij zou die er toch moeten zijn?
De kabels van de sensor zijn tot aan de ecu nagemeten en in orde.

Wie oh wie heeft de oplossing??

petteke

Geplaatst door petteke (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Henkster32 (0), 12 jaar geleden

Klinkt meer naar versleten schraap veren of lekke klep? hoeveel kilometer heeft het blok gedraaid?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Signaal van de map-sensor is 5 volt? Dat is veel te hoog, zelfs als de motor uitstaat.
Welke temperatuur sensor heb je gemeten? Je hebt er voor de motor mogelijk al 2 - koelvloeistof en inlaat lucht temperatuur.

petteke (0), 12 jaar geleden

[quote=Henkster32]Klinkt meer naar versleten schraap veren of lekke klep? hoeveel kilometer heeft het blok gedraaid?[/quote]
Dan verwacht ik blauwe rook.....toch?? En dan ruik ik benzine aan de olie....
Daarnaast is het van de één op de andere dag ontstaan. Dat sluit ik dus even uit...

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

als je weerstand van je tempzender bij koude motor 700 Ohm is, dan is die in elk geval defectm koud moet die rond de 3000 ohm liggen warm rond de 300 ohm

petteke (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Signaal van de map-sensor is 5 volt? Dat is veel te hoog, zelfs als de motor uitstaat.
Welke temperatuur sensor heb je gemeten? Je hebt er voor de motor mogelijk al 2 - koelvloeistof en inlaat lucht temperatuur.[/quote]
Heb ergens hier op het forum gelezen dat dit 5 volt moet zijn??

De temperatuursensor aan de bestuurderskant in de kop hebben we gemeten....weerstand volgens mij ok, maar op de aansluitkabels geen spanning te meten..
De sensor voor de inlaatlucht zit volgens mij op de carburateur.....Die is helemaal gewisseld.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

5V is voeding spanning

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

stationair moet de spanning op de singaal draad van de MAP sensor op ongeveer 1V liggen

petteke (0), 12 jaar geleden

[quote=petteke][quote=oldford]Signaal van de map-sensor is 5 volt? Dat is veel te hoog, zelfs als de motor uitstaat.
Welke temperatuur sensor heb je gemeten? Je hebt er voor de motor mogelijk al 2 - koelvloeistof en inlaat lucht temperatuur.[/quote]
Heb ergens hier op het forum gelezen dat dit 5 volt moet zijn??

De temperatuursensor aan de bestuurderskant in de kop hebben we gemeten....weerstand volgens mij ok, maar op de aansluitkabels geen spanning te meten..
De sensor voor de inlaatlucht zit volgens mij op de carburateur.....Die is helemaal gewisseld.[/quote]
Heb de spanning aan de mapsensor bij mijn megane ook eens gemeten (is dezelfde mapsensor) daar meet ik ook 5 volt. Deze waarde zal dan wel juist zijn.

Vreemd is dat we nu op beide kabels van de temp sensor 5 volt meten ?? mag ik dat heel erg vreemd vinden??

petteke (0), 12 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]stationair moet de spanning op de singaal draad van de MAP sensor op ongeveer 1V liggen[/quote]
Bij de megane meet ik op 1 draad zo goed als niets, dit is bij de twingo ook 5 volt

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

als je 5 V meet, meet je de voeding NIET het singaal, of je hebt een vieze kortsluiting naar +

petteke (0), 12 jaar geleden

We zijn inderdaad flink aan het meten gegaan, en vermoeden inderdaad een kortsluiting. Als ik de zwarte draden volg komen die bij elkaar op de stekker van de ECU. Ik ga ervan uit dat dit de nul is. Hierop meet ik 5 volt. Als ik de kabels verder doormeet kom ik uit bij de choke waar volgens mij het probleem zit.
De oranje kabel (aanstuurspanning neem ik aan) geeft me 5 volt. De zwarte kabel ( massa neem ik aan) geeft me hier echter ook 5 volt.
Heb de stekker in de choke van de reserve carburateur geplugd, maar ook hier krijg ik 5 volt op de zwarte draad. Kan het zijn dat beide chokes een kortsluiting geven??

petteke (0), 12 jaar geleden

Vandaag uit laten lezen.....
aanzuigluchttemperatuursensor: geen signaal
koelmiddeltemperatuursensor:geen signaal
gaskleppotentiometer: geen signaal
signaal sensor inlaatbuis: geen signaal
ontstekingscircuit primairsignaal
functie n.i.o.

Bovenstaande sensors zijn allemaal uitgewisseld en alle kabels zijn doorgemeten. Blijft alleen de ecu nog over :(
Morgenvroeg hopen dat dat het probleem is.


wordt vervolgd.........

petteke (0), 12 jaar geleden

Even op internet gespeurd....
De oude motor was van het type: C3GD7 met ecu nummer: HOM 7700860324
De vervangingsmoter is van het type: C3GA7. Volgens de sloper hetzelfde motortje. Op internet kan ik echter geen combinatie vinden tussen dit type motor en het ECU nummer. Kan het zijn dat de ecu toch anders is bij deze type motoren?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.