close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 3500: Aandrijfas distributor kapot

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.5 V8

Hallo medesleutelaars,

Gisteren tijdens een rustige rit een plots geratel in de motor.
Alles uitgezet en auto laten uitrollen.
Bleek de rotor niet meer in de verdeelkap mee te draaien.
Dus is de aandrijfas van de distributor, diep in het hart van de motor, ergens kapot.
Wie heeft iets dergelijks al meegemaakt, en hoe lossen we dat probleem op ?

Alvast bedankt voor jullie tips,
Les Charles

Geplaatst door

Les Charles (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoe ziet het eruit als je in het gat kijkt? zie de gleuf zitten waar de verdeleras in zou moeten vallen?
Draait deze wel als je de motor start op de startmotor?
Zo niet dan is er idd iets behoorlijk mis met de aandrijving.
Ik heb geen idee of deze op dezelfde aandrijving zit als je oliepomp, in ieder geval moet dan de carterpan eraf enz.
Ook moet je weten of er wat onderdelen in je motor zijn gevallen.. dit kan later behoorlijke gevolgen hebben.
Bel eens een Rover of Landrover specialist, die weten er meer van, in ieder geval is het een blok waar genoeg kennis van is.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Nogmaals hallo medeliefhebbers & sleutelaars,

Vandaag één & ander beginnen demonteren.
- verdeler bleek helemaal in orde (compleet en vrij draaiend)
- aandrijfpen in het blok zit vast en draait niet mee bij startpoging
- alle koelvloeistof is in één klap bij de motorolie terecht gekomen !!!!!!!!!
bij aftappen liep er éérst ± 8 liter schone, heldere koelvloeistof uit
en nadien volgde de schone olie.
(dus mooi gescheiden in het carter, niet opgeklopt tot mayonaise)
- dus waarschijnlijk géén lekke koppakking want dat geeft niet dit gevolg in 1 seconde.

Waar moet ik gaan zoeken en wat kan ik verwachten ?

Alvast bedankt,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

In het ergste geval is er een gat geslagen in je onderblok , dit kan inwendig gebeurd zijn waardoor een waterkanaal bloot kwam te liggen.
Deze motor zou je compleet moeten demonteren en is waarschijnlijk niet meer te redden.
Ik hoop dat het meevalt maar ben bang dat je op zoek kan naar een ander onderblok of andere motor.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Charles Ik heb het vermoeden dat de koelvloeistof uit het inlaatspruitstuk komt( Vriesstop ).De oliepomp is daardoor vastgelopen en deze drijft weer de ontsteking aan. Haal de carterpan er onder uit en zie wat er aan schort. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Is er onlangs toevallig ergens een oliewissel uitgevoerd? omdat je zegt, schone olie.

zo ja. dan hebben ze waarschijnlijk het filter gedemonteerd en helemaal leeg laten lopen. en het nieuwe filter leeg er op gezet.
op deze manier loopt de oliepomp leeg en zuigt hij geen olie meer aan. dus loopt de boel stuk.

bij deze motoren altijd een gevuld filter klaar zetten en snel verwisselen zodat de oliepomp niet helemaal leeg loopt.

Mausx 0

13 jaar

Mausx dat kan het niet zijn, je hebt gelijk dat je het filter er gevuld op moet zetten maar ook een leeg filter is binnen een paar tellen gevuld en op druk.

Een vriesplug zou kunnen maar die lopen toch meestal aan de buitenkant? maar nogmaals ik ken geen technische details van deze motoren ik redeneer gewoon algemeen wat voor alle motoren zou kunnen gelden.
In ieder geval die carter er onder weg en alles wat verder nog in de weg zit en goed beoordelen wat je tegenkomt.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Dat is het juist Christiaan, als je bij deze 8 cilinder de oliepomp leeg laat lopen dan zuigt hij geen nieuwe olie meer aan. zeker niet als de motor al wat ouder is.
Daarom kun je het beste snel het filter (gevuld) wisselen. als die er op zit stopt het leeglopen van de oliepomp.
Oftewel, geen smering in de motor en het eerste wat dan vast loopt is het asje van de ontsteking. kan zelfs nog zijn dat er nog meer stuk is vanwege het geratel.

In alle gevallen zal de motor uit elkaar moeten. of een goeie ruilmotor zoeken.

Mausx 0

13 jaar

Hallo,

Volgende week inderdaad éérst dat carter eronder uithalen en de schade proberen exact te "zien".
Maar intussen heb ik al wel een paar tips gelezen in welke richtingen ik allemaal kan zoeken.
Ik hou jullie op de hoogte en hoop, indien nodig, op nieuwe tips.

Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

ik zou eerst de kop demonteren, kijken in de cilinders, denk eerder daar een scheur, omdat je onderblok in een minuut of zo vol water komt,of de cilinderkop gescheurd, hep je ook de compressie gemeten?

charl

pinodiangelo 0

13 jaar

Ik wist niet dat deze motoren zo gevoelig waren voor een oliewissel... en idd als het asje is vastgelopen en afgebroken met gevolgschade in dit geval.
Het zit niet in de kop pinodiangelo , de as van onsteking enz draait niet meer nl.
Maar goed niet blijven gokken maar uit elkaar die hap :D

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Hallo medesleutelaars,

Het brokstuk dat ik in het carter gevonden heb blijkt een stuk uit het aandrijfwiel van de nokkenas te zijn.
Dus de nokkenas is er plots mee opgehouden om netjes mee rond te draaien.

- Hebben de kleppen voldoende plaats om open te blijven staan of hebben die een ferme tik gekregen van de
zuigers ?

- Hoe kan de koelvloeistof ( ± 5 liter) zich in enkele seconden bij de olie gooien ?
Dan moet er toch ergens een erg groot gat zitten ?

- Waar kan ik nu best verder gaan zoeken ?
Koppen eraf ? (links & rechts ?)

Alvast bedankt voor het meedenken,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

ik denk toch ergens een knappe scheur IN het blok, messchien niet in het zicht, den dat er veel schade aan je blok zit, aangezien je een stuk metaal in je carter zat, dan hebben de cilinders gedraaid en noken as niet ( tijdens rit plots geratel) zullen er ook kleppen beschadigd zijn of afgebroken. heb met een k16 blokje gehad ,maar door de afgebroken kleppen ,een cilinderwand gescheurd.

wat ik eerst zou testen, carter er af, en iemand warer bijvullen, kijken onder waar water vandaan komt

pinodiangelo 0

13 jaar

zolang je koppen nog erop zitten kun je een lektest uitvoeren,weet je iets meer over de conditie van je kleppen.alhoewel ik nu even verder denk,als hij hydraulische kleppen heeft zal dit wel kunnen als hij meschanische bediende kleppen heeft dan hoogstwaarschijnlijk niet omdat je je nokkenas niet rond kunt draaien en zo je kleppen niet in compressiestand kunt zetten.

Hallo robby 10030,

Hydraulische kleppenbediening.
Wil dat dan zeggen dat de kleppen, ondanks het stil staan van de nokkenas, allemaal gesloten staan als de oliedruk er helemaal af is ?

Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

Nee!, hydraulische klepstoters hebben een werkbereik van ongeveer 3 mm. de lichthoogte ven de nok op de nokken as is ongeveer 12 mm,
dus in het ergste geval staat een of meerdere kleppen ongeveer 10.5 open,dus waarschijnlijk kleppenschade.(een hydr. klepstoter staat in het midden van zijn werkbereik afgesteld)

ik vervang de kleprubbers van een chevy blok 8 cil.zonder ook maar een keer de motor te draaien, pak de cilinders een voor een gewoon met druk op de cilinders te zetten,als de kleppen open zouden staan krijg ik geen druk op de cilinder.ik heb wel vaker gehad dat motoren met hydraulische lifters na nokkenas verwijderd en gemonteerd te hebben deze niet direct aanslaan omdat hij totaal geen kompressie heeft, na een nachtje staan meteen aanslaan.

Hallo medesleutelaars,

Vandaag weer verder gegraven in het diepste van mijn V8.

Inlaatcollector eraf: alles zag er normaal uit. Geen kromme klepstoters en allemaal kon ik ze vrij draaien als de spanning van de nokkenas eraf was.
Nokkenas draaide normaal met alle kleppen mooi in volgorde.
Nergens een spoortje van koelvloeistof

Kleppendeksels eraf: alles zag er normaal uit. Geen kapotte tuimelaars of assen of veren.
Alleen maar olieresten, geen koelvloeistof.

Bij nadere inspectie van de binnenkant van het distributiedeksel bleek de borgbout van het nokkenastandwiel zich door het alluminium gevreten te hebben met een dunne scheur als gevolg.
Door het losdraaien van die bout moet dus het tandwiel van de nok geschoven zijn en geblokkeerd.

En aangezien ik een electrische waterpomp heb, die dus niet stopt als de motor stilvalt, met een debiet van ± 80 liter / minuut, lijkt het meest aanneembare dat die pomp in amper een halve minuut de koelvloeistof dwars door die scheur, in de distributieruimte gepompt heeft en dus schoon in het carter gepompt heeft.
Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken voor de schone koelvloeistof onderin het carter.

Nu zoek ik dus een nieuw distributiedeksel en bijna alle pakkingen (uitgezonderd de koppakkingen!)

Iemand een goed adres dat hij/zij me kan aanbevelen?

Alvast bedankt,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

Ik heb je wat gemailt. niet in de buurt maar mischien weten ze meer.

Mausx 0

13 jaar

als dat zo is als jij zegt heb je poepiemazzel :D

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Hallo C.Jonker,

Inderdaad lijkt het erop dat ik "poepiemazzel" heb gehad.
Toch hoor ik van "oudere" monteurs dat het basisblok 3.5 liter een beetje speling heeft boven de zuigers.

Aangezien een ongeschonden en passend distributiedeksel zowat onvindbaar blijkt heb ik een vakman-lasser gevonden die aluminium probleemloos kan lassen.

Alle pakkingen gehaald bij Smink, inclusief een hoop technische info en het plaatsen van de oliekering. (waarvoor dank).

Vandaag begin ik met alle pasvlakken schoon te maken en opnieuw alles te monteren.

Graag nog enkele raadgevingen:
- aangezien de timing helemaal verloren is gegaan, hoe begin ik daarmee ?
(eerst krukas manueel verdraaien, met- of tegen de klok ?)
(dan nokkenas manueel verdraaien tot beide kleppen eerste cilinder dicht staan ?)
- hoe plaats ik de verdeler terug, want die moet op de pen passen van de oliepomp die in de onbereikbare
diepte zit ?
- heeft iemand een lijstje van de aanhaalmomenten van de diverse bouten & boutjes ?

Alvast bedankt voor het meedenken,
Les Chrales

Les Charles 0

13 jaar

De draairichting van deze motoren weet ik niet maar je moet de krukas draaien tot op de mertekens, dan de nokkenas tot op de merktekens , dan monteer je de distributie pas enz.
Voor de juiste tekens en manier van monteren zou ik me weer even tot de speciallist wenden of iemand hier op het forum zou het moeten weten.

Een verdeler plaats je zodaning dat de rotor ongeveer tegenover cilinder 1 staat van de verdelerkap, dat is de basis afstelling, vervolgens vastzetten en fijnafstellen met stroboscoop en door middel van draaien
Het is even gissen idd als je hem in het gat plaatst, hij zal waarschijnlijk een stukje verdraaien bij het zoeken naar de gleuf waar ie in moet vallen dus misschien moet je hem er iets naast zetten hij draait dan wel goed.
Even passen en meten maar niet moeilijk.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Hallo liefhebbers & sleutelaars,
Vandaag proef gedraaid.
HIJ DOET HET !!!!!!!
Hij sloeg gelijk aan, maar draaide "vierkant" .
Eenmaal warm, met de stroboskooplamp de voorontsteking juist gezet.

Maar toch blijft hij onregelmatig lopen.

Bougies waren ALLEMAAL (8), droog & zwart & met roet beslagen.

Iemand een idee waar ik moet zoeken om dit op te lossen ?

Alvast bedankt,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

Nogmaals hallo,

Vandaag weer proef gedraaid.
Eerst alles nog eens nagekeken en schoon gemaakt.
- verdelerkap = OK
- bougies = OK
- bougiekabels = OK
- rotor = OK
- voorontsteking = OK
- ontstekingsvolgorde = OK
- benzineaanvoer = OK

Starten doet hij wel maar nog steeds "vierkant" draaien.
Bougies slaan weer erg zwart uit, maar niet vettig.
Motor komt normaal op temperatuur.

Met moeite aan de praat te houden, en erg schudden en trillen; zelfs op ± 1200 rpm.
Terwijl deze motoren op een stationair toerental van ± 800 rpm fluweel-zacht moeten lopen.

Wat heb ik verkeerd gedaan, of wat moet ik controleren ?

Met sportieve groeten,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

Draaiende een voor een de bougiedoppen met een geisoleerde tang van de bougie nemen en zie welke cilinder(s) er niet mee doen.
Test ook de compressie !! Is er verschil in bougiekleur of vet en droog. ??? Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Zwarte droge bougie duidt op te rijk mengsel of motor die niet op temperatuur komt.
Bougies moeten mooi lichtbruin van kleur zijn.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Hallo medesleutelaars,
Hier even een up-date:
- draaien deed hij dus wel, maar "vierkant".
- nu blijkt dat cilinders 7 & 8 helemaal geen compressie hebben
- cilinders 1 t/m 6 hebben ruim 10 kg (9.6 is normaal)
- daarom was het ook onmogelijk de voorontsteking goed te regelen
- bobine geeft voldoende, maar veel verlies op de kabels, vooral 7 & 8

- dus een V8 loopt op 6 cilinders ook

- misschien is dit laatste wel de oorzaak van alle ellende, en hebben 7 & 8 gedurende een langere tijd af en toe een misfire gegeven waardoor de krukas even terugsloeg en de spanning op de disributieketting even omkeerde met een gebroken nokkenastandwiel tot gevolg.

Dus nu de koppen eraf en hopelijk vind ik alleen maar kapotte kleppen en kom ik er met een koprevisie vanaf.

Ik hou jullie op de hoogte,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

Een v 8 krukasas zal onder het draaien echt terug gaan slaan bij een misfire... hooguit dat de twee cilinders niet goed meedoen of helemaal niet wat het rare loopgedrag verklaart.
Als er iets in de distributie is afgebroken dan zou niet alleen cilinders 7 en 8 raar doen maar allemaal.
Je zegt verlies op de kabels? bedoel je daar de weerstand mee?

Kan zijn dat de weerstand anders is op deze twee cilinders door het compressiegebrek, er is immer dan vrije overgan op de bougieelektroden, normaal staat hier de volle compressieeinddruk op.

Ik ben benieuwd wat je tegen gaat komen, kan een gat in de zuiger(s) zijn of verbrande klepzittingen of een lek in de koppakking tussen de beide cilinders!
Het laatste lijkt me het meest voor de hand liggend.

Succes !

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Het laatste lijkt mij niet echt voor de hand liggend. Lijkt me zelfs heel knap omdat deze cilinders tegenover elkaar staan en niet naast elkaar.

@ Les, Controleer de nokkenas even op slijtage. ik weet niet hoeveel deze motor gelopen heeft maar ze staan bekend om een versleten nokkenas bij 2 - 2,5 ton.

En dan zijn het inderdaad de achterste cilinders die er het eerst mee stoppen. die worden warmer en minder gesmeerd.

Mausx 0

13 jaar

Hallo C.Jonker,
Cilinder 7 & 8 staan NIET met elkaar in verbinding. V8 = 1-3-5-7 & 2-4-6-8.
Het verlies liet zich zien aan vonkjes op de plaats waar de bougiekabels op het kleppendeksel liggen.

Hallo Mausx,
Dit is een revisieblok van RPi, volgens sommigen het beste Rover V8 revisiebedrijf "on earth".
En het heeft ± 20.000 km gelopen, steeds met de beste vloeistoffen erin, en een hoop TLC.
Volgens "Britcars" in Haghorst, is het afbreken van het nokkenastandwiel in de distributie geen abnormale gebeurtenis. Hij had het al vaker gezien.

Volgende week heb ik een paar vrije dagen en ga ik beginnen met de koppen eraf te halen.
Ik ben zeker zo benieuwd als jullie omtrent hetgeen ik ga aantreffen.

Jullie worden op de hoogte gehouden,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

Cilinders 7 en 8 liggen toch naast elkaar dus als er een lek is in de koppakking is er een verbinding tussen de twee..
Lezen wat ik bedoel !
Je wordt nu te technisch, hou het simpel en kijk waar je probleem ligt.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Hallo C.Jonker,
Sorry als mijn antwoord beledigend over kwam.
Zeker zo niet bedoeld.
Cilinder 7 ligt in de linker bank en nr.8 in de rechter.
Vandaar dat een lekke koppakking tussen die twee niets kan doen, elke bank heeft een aparte koppakking.

Volgende week zie & weet ik meer.

Groetjes,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

Christiaan, sorry dat ik me ermee bemoei...maar cylinder 7&8 liggen niet naast elkaar...

mvg,
Hans

Hans4040 1315
badge vip badge

13 jaar

Hallo Hans4040,

Onze beider berichtjes t.a.v. C.Jonker hebben mekaar gekruist denk ik.

Groetjes,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

Ik zie het....geeft niets hoor.

mvg,
Hans.

Hans4040 1315
badge vip badge

13 jaar

Oke beetje dom ... ik zie in gedachten een cilinderblok voor me maar idd 7 en 8 hebben geen verband dus ook de koppakking is onmogelijk.
We zijn hollanders he, wij denken niet in V8 .....bloos

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Christiaan, was het nu een ouwe 8 in lijn, dan had je nog een kans... [img]http://www.kolobok.us/smiles/icq/biggrin...[/img]

Hans4040 1315
badge vip badge

13 jaar

Hallo aan alle mede-denkers & sleutelaars,

Problemen nu eindelijk opgelost.
De oorzaken voor al deze problemen zijn divers en "ter lering voor allen" hierbij een opsomming.

- Het distributietandwiel op de nokkenas was gebroken.
Hoe kan dat na slechts 20.000 km ?
Volgens het revisiebedrijf, waar ik ten einde raad het blok binnenbracht, was ervan overtuigd dat het blok ruim
300.000 km gelopen had zonder ooit open geweest te zijn !!!!!!!
DUS VERTROUW BIJ AANKOOP NOOIT MEER HET VERHAAL VAN "er zit een pas gereviseerd blok in",
ZELFS ALS DAT VERHAAL VAN EEN ZEER GOEDE BEKENDE IS !!!!!!!
Sindsdien dus geen "vriend" meer.

- Een Rover V8 is NIET vergevingsgezind als de distributie in de soep loopt.
Er stonden 3 kleppen zichtbaar krom, en nog 4 andere hadden een lichte tik gekregen.
Dat was dan ook de reden dat hij na de eerste herstelling van de distributie toch "vierkant" liep.
Op 2 cilinders compressie = NUL
Op 4 cilinders compresie = 75 %
Op 2 cilinders compressie = 9.35 (= 100 %)
(mijn vorige metingen waren veel minder nauwkeurig)

Wonderbaarlijk dat hij toch nog liep, al was het "vierkant".
Dus op dat gebied is die V8 dus toch vergevingsgezind.

- Ik had mooie gele silicone bougiekabels (het oog wil ook wat).
Maar het blijkt dat zulke mooie kabels een hoop verlies geven.
De 8mm dikke, ouderwetse grijze, koperkern silicone bougiekabels zijn vele malen efficiënter.
Samen met een eenvoudige, maar nieuwe bobine geven ze nu prachtige blauwe vonken aan de bougies.

Nog bedankt aan allen voor het meedenken,
Met sportieve groeten,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

eind goed al goed , het even geduurd :P

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 3500 of stel zelf een nieuwe vraag.