De airco van mijn R75 2,5 liter werkt niet naar behoren, probeem is dat hij niet koelt.
-Koelvin werkt gewoon als de motor warm wordt (gaat gewoon draaien en koelt de motor wel)
-Airco pomp slaat aan wanneer ik ECC aan druk (m.a.w. pomp niet stuk)
-Niveau leeggezogen en opnieuw afgevuld. Niveau was ruim voldoende en is niet lek)
-Andere relais geprobeerd in het kastje onder de motorkap.
-2x relais vervangen op de koelventilatorhuis (achter de voorbumper op de ventilator unit)
Wat werkt niet wanneer je de airco aandrukt op het dashbord, zal de koelventilator vin (langzaam) moeten gaan draaien en deze werkt niet/slaat niet aan.
Vraag: wat zou het na alle bovenstaande dingen gecontroleerd te hebben het euvel kunnen zijn??
Kan er iets met de kachel weerstand kunnen zijn en zoja waar zit deze en is dit een klein friemel dingetje???
Help!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat gebeurt er met de drukken als de pomp in schakeld ?
Dat de koppeling draaidt wil nog niet zeggen dat de compressor ook werkt.
De druk en compressor is goed,
10 jaar
Dat kan helemaal niet dat de druk goed is!
Als de ventilator niet draait, stijgt de hoge druk, als die dan nog niet aanslaat bij een 20 bar zal de druk zo hoog oplopen dat het overdrukventiel eruitknalt.
Klopt dit heb ik verkeerd met druk bedoelde ik het afgeperst niveau.
Heeft inderdaad een veel te hoge druk, ook wanneer de auto is leeggehaald en opnieuw is gevuld.
Het blijft mij een raadsel. Verder dat alle bovenstaande te controleren gaat mij kennis niet (helaas)
10 jaar
Er zit een hogedruk schakelaar in je persleiding , werkt die wel , bedrading defect , module defect.
Dan denk ik dat je beter naar airco specialist kunt gaan bij jou in de buurt.
In Apeldoorn zit er we 1
De koelfan heeft drie snelheden. Misschien loopt hij alleen op de laagste snelheid? De koeling van de motor heeft voorrang en de A/C schakelt uit
10 jaar
Is dat moeilijk lezen?
TS zegt dat de koelventilator helemaal niet draait, bij inschakelen van de airco.
Dus koude start bij 25 graden celsius, terwijl de koeling van de motor niet op temperatuur is, wordt de ac uitgeschakeld?
TS geeft duidelijk aan dat de koel ventilator gewoon werkt, indien dat nodig wordt geacht om het koelwater in temperatuur omlaag te brengen.
Airco staat los van de rest.
Er zijn tal van mogelijkheden waarom de airco niet werkt, dat heeft Ferrie al aangegeven 4 berichten terug vermeld.
Wat is dan een te hoge druk en waardoor?
Wie heeft het systeem leeg getrokken en opnieuw gevuld, en wat was zijn of haar conclusie?
Zelf geprutst aan het systeem of bijgevuld?
ja dan klopt maar 1 ding, wat Rinus vermeld....[quote]Dan denk ik dat je beter naar airco specialist kunt gaan bij jou in de buurt.[/quote]
Dit wordt breien en een hele lange sjaal.
Breien aan een lange sjaal dat klopt inmiddels wel ja. Ik heb geen verstand van airco, maar omdat de airco niet koelde (dacht ik dat niveau door de jaren heen te laag zou zijn) ben ik naar naar een bevriende garage houder geweest en gevraagd of hij niveau bij wilde vullen, dit bleek niet nodig omdat niveau perfect was. Wel constateerde we samen dat er een te hoge druk was en dat de airco wel inslaat als de A/C ingeschakeld wordt Bevriende garage houder besteed zelf reparaties aan AC altijd uit, maar constateerde dat de pomp niet stuk is. Maar wel dat de vin bij een koude start en inschakelen van de airco niet (langzaam) gaat draaien en dit niet goed is en wel moet.
Waardoor de
-Koelvin werkt gewoon als de motor warm wordt (gaat gewoon draaien en koelt de motor wel)
-Airco pomp slaat aan wanneer ik ECC aan druk (m.a.w. pomp niet stuk)
-Niveau leeggezogen en opnieuw afgevuld. Niveau was ruim voldoende en is niet lek)
-Andere relais geprobeerd in het kastje onder de motorkap.
-2x relais vervangen op de koelventilatorhuis (achter de voorbumper op de ventilator unit)
Maar goed ik zal eens kijken naar de hogedruk schakelaar op de persleiding (waar die ook mag zitten)
Bedankt voor jullie meedenken en aanvullende info, het zal er wel op neer komen dat ie effe naar de Airco specialist gaat!
10 jaar
Ondanks eerdere berichten blijkt nu toch de Vin op de radiateur stuk te zijn de motor wordt warm en de vin slaat nu ook niet meer aan.
Helaas wordt dit een enorm sleutel klusje, blijkt nu de radiateur ook nog stuk te zijn.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 75 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar