close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 75: alweer koppakking of???????

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

14 maanden geleden de koppakking laten vervangen bij de lokale garage.
de auto bleef hierna koelvloeistof gebruiken ,in het begin viel het verbruik wel mee , maar op het moment, ik schat een halve liter op 500 km.
de motor af laten persen bij de garage waar de koppakking vernieuwd is , later nog een keer gebeurd omdat de auto steeds meer koelvloeistof ging gebruiken , beide keren geen druk verlies.
ik ben toen naar een andere garage geweest om de motor af te laten persen ( ik kreeg het gevoel dat mijn lokale garage dacht , gooi er af en toe maar wat koelvloeistof in , en er ergens wel van af wilde) de andere garage is gespecialiceerd in engelse auto,s , er was ook geen druk verlies.
paar dagen terug wilde ik de auto starten, de motor draaide 2 seconden rond en voordat de motor aan kon slaan hield hij er mee op.
ik heb nog een paar keer geprobeerd om de auto te starten maar het enigste wat er gebeurde was een kort raar geluid en verder gebeurde er niets .
buurman erbij geroepen die soms aan auto,s sleutelt , starten en hij sloeg aan , maar er zat een rare snelle goedhorende tik in de motor , de buurman dacht aan een klep , de motor liep ook heel onregelmatig , denk op 3 cilinders.
een kennis van mij opgebeld die wat meer verstand van auto,s heeft als mijn buurman , de auto weer gestart , liep nog steeds onregelmatig , de kennis gaf een paar keer flink gas en de tuin van de buurman stong gelijk vol met witte rook , de eerste gedachte van mijn kennis was de koppakking, draaide de dop van de koelvloeistofvulbak (weet even geen andere benaming) als hij gas gaf zakte het peil , maar toen het gas los liet stroomde de koelvloeistof flink over zeker 2 liter.
ik heb gezien dat er geen smurrie in de vuldop van de olie zit , en de olie op de peilstok is ook mooi blank.
mijn gevoel zegt, dat er toen de auto niet wilde starten, er iets heeft vast gezeten, misschien een zuiger ? , en elke keer dat ik hem probeerde te starten dat er wat beweging in is gekomen ,en toen is los gekomen en de auto weer startte, gebruik de auto zeker om de dag.
het tikken wat ik toen hoorde kan dat dan een klep zijn die niet meer goed liep?
als het weer de koppakking is dan ga ik natuurlijk terug naar de garage , maar zou er ook iets anders aan de hand kunnen zijn .
ik weet het zelf niet , en om nu gelijk al naar de garage toe te gaan word voor mij waarschijnlijk te duur, ik kom net uit de ww
wie weet er raad

Geplaatst door

koidokter (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kop gescheurd, is de cilinderkop gevlakt bij de vorige rep ? maar je had beter gelijk je auto bij die garage kunnen laten staan voor rep onder garantie, nu 14 maanden later en bij ander garage geweest denk niet dat deze garage onder garantie gaat rep.
succes ermee

jan5047 0
badge

13 jaar

kop is ook gevlakt
en ik weet dat ik een jaar garantie hebt op de reparatie , maar je mag toch verwachten dat een nieuwe koppakking er na een goed jaar niet weer uit ligt
ik ben een rustige rijder , het is een automaat en de kickdown gebruik ik eigenlijk niet , dat is dan toch wel een rustige rijstijl.
zou het niet kunnen zijn dat er iets mis is gegaan met de koppakking vervangen , en dat dit zich nu pas geuit heeft

koidokter 0

13 jaar

je had toch gelijk al verlies van koelvloeistof, had je gelijk aan de bel moeten trekken, je hebt misschien wel met te weinig vloeistof gereden en is daardoor de boel kapot gegaan

jan5047 0
badge

13 jaar

beste jan
ik ben gelijk teruggegaan naar de garage, binnen twee weken kreeg toen te horen dat alle kanalen zich nog moesten vullen.
maand later weer terug , toen is de auto afgeperst , hele dag onder druk gestaan , geen drukverlies.
ik als leek denk dan , zou er iets anders aan de hand zijn wat niks met de reperatie van de koppakking te maken heeft.
ik ben denk ik een maand of 4 later weer terug geweest en verteld dat ik er steeds meer koelvloeistof moest bijgooien.
nog maar eens afpersen , geen drukverlies.
andere garage ook laten afpersen , ook geen drukverlies.
ik heb mijzelf er toen maar bij neer gelegd , en het koelvloeistof niveau goed in de gaten gehouden , heeft zeer zeker niet te weinig koelvloeistof in gezeten.
als de kop gescheurd is komt er dan zoveel witte rook uit de uitlaat?, en zou dat aan de buitenkant dan zichtbaar moeten zijn.

koidokter 0

13 jaar

[quote=koidokter]als de kop gescheurd is komt er dan zoveel witte rook uit de uitlaat?, .[/quote]
Ja.

[quote=koidokter], en zou dat aan de buitenkant dan zichtbaar moeten zijn.[/quote]
Nee. Scheurt inwendig dan naar een waterkanaal.

moderator 0
badge

13 jaar

maar zou de scheur dan niet in het blok zelf kunnen zitten, en dat rare tikkende geluid waar zou dat dan vandaan moeten komen.

koidokter 0

13 jaar

koelvloeistof lekkage naar een cilinderruimte bv door een lekke koppakking gebeurt tijdens stilstand. vooral als er lucht in het koelsysteem zit. De druk op het systeem is maximaal en blijft er de hele nacht op staan. Het niet willen starten komt door de zg waterslag. Er staat meer vloeistof boven de zuiger dan de inhoud van de compressieruimte. Vloeistof is niet samendrukbaar. Bij pech heb je na afloop een kromme drijfstang of een kapotte zuiger.

ik ben gelijk teruggegaan naar de garage, binnen twee weken kreeg toen te horen dat alle kanalen zich nog moesten vullen.

Het grootste lul verhaal maar ja u heeft de problemen, ik zie er voor u een zwaar hoofd in, maar succes we horen ervan

jan5047 0
badge

13 jaar

dag cor
had dit dan niet eerder moeten gebeuren , ik ben nu een dik jaar en 6000 km verder

koidokter 0

13 jaar

Niet elk lek zorgt voor een kapotte zuiger of drijfstang. Het is maar net hoe de garage het gedaan heeft. Hebben ze de eerste keer daadwerkelijk een plek aan de oude koppakking ontdekt wat er op wees dat die pakking lek was? Het komt nog steeds voor dat men zonder meer de pakking vervangt terwijl de lekkage elders werd veroorzaakt. ook vlakt men onnodig cilinderkoppen. Vooral bij oudere motoren vergeet men wel eens dat het heel belangrijk is dat de schroefdraad van de cilinderkopbouten en de gaten in het blok goed schoon en gangbaar moeten zijn. het komt voor dat men de kopbout zodanig in een met olie gevuld tapgat draait dat de olie het bovencarter stuk perst. in het gunstige geval draait men die bout niet ver genoeg. Ik kan van hieruit niet zien wat er mis is. Maar ik zou de garage wijzen op het feit dat je direct teruggegaan bent toen je vermoedde dat er iets mis was. Niet jij, maar zij hadden het koelsysteem moeten ontluchten. Is het een Bovag garage? Als ze nergens van willen horen zou ik naar de ANWB/Bovag gaan en het aan de geschillencomissie voorleggen

dat wordt moeilijk na zo'n lange tijd en 6000km verder maar we wachten af

jan5047 0
badge

13 jaar

Jan. Hij is leek. hij is direkt teruggegaan. maar met een kluitje in het riet gestuurd.

beste mensen bedankt voor jullie reactie.
ik ben alleen bang dat als ik terug ga naar de garage dat ze de motor weer uit elkaar halen en iets vinden wat niks met het vernieuwen van de koppakking te maken heeft.
dat word dan dus voor mijn rekening gedaan , en helaas heb ik daar geen geld voor

koidokter 0

13 jaar

Wijs de garage erop dat je terugkomt voor garantie.

hoeveel kans heb ik dat het weer een lekke koppakking is , wat denken jullie.
als de kans groot is , dan breng ik de auto weer terug naar de garage , en als het voor mij te betalen is, laat ik misschien de kop loshalen .
dan neem ik aan dat de garage wel kan zien of het aan de koppakking ligt of niet.
ik vraag wel of hij mij de koppakking laat zien ( of hij wel heel is ).
ik spreek van te voren af , als het de koppakking is, is het voor jou rekening , die mag toch wel langer dan 14 maanden mee gaan.
is het toch een scheurtje in de kop, of zoiets dan betaal ik het verwijderen van de kop, en zie wel wat ik dan doe.

koidokter 0

13 jaar

[quote=cor van jaarsveld]Wijs de garage erop dat je terugkomt voor garantie.[/quote]
beste Cor

op de bon staat, een jaar garantie op onderdelen en arbeidsloon .
zou ik niet te laat zijn wat denk jij

koidokter 0

13 jaar

Henk, Ik denk dat je ze het hele verhaal moet vertellen. weet je nog welke monteur je vertelde dat de lucht nog moest verdwijnen uit de radiateur? Ik denk dat zijn baas er niet blij mee zal zijn. Als er nu een drijfstang krom is is dat zijn schuld. een fatsoenlijk bedrijf zal voor garantie gaan. Maar natuurlijk zul je de onderdelen die ze tegenkomen en niets met hun schuld te maken hebben in rekening willen brengen. Nog even... Hoe is het gegaan??? Ben je er naar toe gegaan om de koppaking te laten vervangen? of hebben ze zelf die diagnose gesteld? in het tweede geval sta je sterk. Probeer eens te praten met de chef, de bedrijfsleider of de baas.

cor
er is mij nooit verteld dat er nog lucht uit de radiateur moest verdwijnen .
er werd mij verteld dat alle kanalen in het motor blok zich nog moesten vullen met koelvloeistof
ik ga eind van de week even langs en laat nog even weten wat hij mij verteld

bedankt en groeten

koidokter 0

13 jaar

de lekke koppakking is vermoed door de A.N.W.B. , de auto is naar de garage gegaan en daar wertd ook verteld dat de koppakking vernieuwd moest worden.
ik heb trouwens constant contact gehad met de baas

koidokter 0

13 jaar

beste cor

Ik ben via via aan het telefoonnummer gekomen van een oude buurjongen van mij.
hij werkt bij britisch car center in baarn.
ik heb hem verteld dat als ik de auto wilde starten het net leek of er iets vast liep , verder kwam ik niet , hij vertelde mij gelijk dat het mijn inlaatspruitstuk pakking is , dat is een grote kwaal bij mijn auto , het komt bij hun erg vaak voor dat die vervangen moet worden.
de pakking kost een paar euro en vervangen van de pakking steld niks voor ,7 boutjes losdraaien waar je goed bij kan.
ik heb nog verteld van de witte rook en van het tikkende geluid , dat had allemaal met die pakking te maken.
ik ga de pakking zaterdag vernieuwen en ik laat nog even weten of alles weer goed is

koidokter 0

13 jaar

In de kanalen die zich nog moesten vullen zat nog geen koelvloeistof zeg je. Mijn conclusie is dat het of luchtledig was of er zat lucht. Ik ga voor lucht))).


Mijn vader (van 1905) zei vroeger altijd. repareer niet alleen. Haal de oorzaak eruit. Mijn hele leven heb ik hieraan gedacht. Waarom was de koppakking lek? drie mogelijkheden. A: Defect in het koelsysteem waardoor de motor oververhit is geraakt. B: Fout gegaan tijdens het monteren van de cilinderkop. C: Het systeem is onvoldoende doordacht, zodat de pakking altijd na verloop van tijd de geest geeft. Tijdens reparatie kun je meestal wel zien waar je de oorzaak zoeken moet. Het is dan zaak om er voor te zorgen dat het euvel zich niet herhaalt. In dit geval lijkt me duidelijk dat direct na de reparatie bekend werd dat er weer lekkage was. Mijn conclusie is dat de 1e reparatie niet compleet dus niet goed is uitgevoerd. Als de monteur jou toen iets dergelijks verteld heeft, heb je zelf het risico genomen.

nou mensen , ik heb mijn inlaatspruitstukpakking vernieuwd , er blijft alleen een tikkend geluid hoorbaar , tikt op het ritme van de motor.
als ik flink gas geef komt er geen witte rook meer uit de uitlaat , dus de koppakking is nog heel.
ik denk dat ik een klep hoor , dan moet volgens mij de hele kop er weer van af , moet er dan ook weer een nieuwe koppakking op?
heeft iemand een idee wat het kost om een klep te vernieuwen.

koidokter 0

13 jaar

ik ben een stukje wezen rijden , de auto rijd prima.
zou ik de auto ook kunnen laten uitlezen , om het tikkende geluid te vinden

koidokter 0

13 jaar

Denk dat dat weinig zal opleveren. Tikken is een mechanisch iets, uitlezen electronisch.

moderator 0
badge

13 jaar

Komt het vermeende tikkend geluid niet van een eventueel lekke uitlaatpakking? Als ik dit hele verhaal lees, zou ik elk boutje dat men in die eerste garage heeft aangedraaid nog maar eens laten overlopen. Volgens mij hebben die mannen je ook telkens met een kluitje in het riet gestuurd omdat ze zelf ook wel wisten dat hun reparatie niet afdoende is geweest.

pantah 0

13 jaar

Loopt er ook een koelwaterkanaal door het spruitstuk? Dan zoog de motor die koelvloeistof binnen, en die veroorzaakte de witte rook. Een geluid kun je lokaliseren met een sttoscope. Kost niet veel. Gewoon op de plek houden waar je de tik vermoedt. Misschien weet die britisch car monteur of een kromme drijfstang als gevolg van die pakking voorkomt?

Draai anders je kleppendeksel er is af.
Mischien heb je wel een gebroken kleppenstoter.

Groet koidokter junior

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 75 of stel zelf een nieuwe vraag.