close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 75: Plots hevig tikkende motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6 2.0 liter

Beste mensen, sinds een paar dagen is plotseling ( van de ene op de andere dag ) 's ochtend bij het starten van de auto een stevig tikkend geluid te horen dat toe-af neemt bij meer-minder gas geven. Dit geluid wordt iets minder bij warme motor. Motor loopt, trekt en start goed, liep altijd bijzonder mooi. Alle onderhoud doe ik zelf ruim binnen de gestelde limieten, met synthetische olie,

Ben naar Richard vd Noort gereden, ( 10 km maar ) toch de specialist in Nederland, en hij wist het zo een twee drie ook niet te traceren. ( gebroken nok van nokkenas misschien ) maar zeker geen hydraulische klepstoters. Het leek hem van de achterste cilinder bank af te komen

Inmiddels wat gesleuteld en gedemonteerd aan het blok, echter géén nokken afgebroken, tandriemen ( vorig jaar vervangen ) perfect, loopwielen distributie primair als secundair zitten vast. Snaren ( secundair strak ) primair redelijk, spanrol nog nader te bekijken.
Zou de primaire distributie misschien een tand verschoven kunnen zijn ??

Graag jullie bijdrage of oplossing van een fervente Rover 75 rijder

Groet, Joop Stok

Geplaatst door

Joop Stok (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarom zou het geen stoter kunnen zijn?
fel tikken komt meestal uit de klepbediening...
Als motor verder goed loopt en geen gebrek aan vermogen ed heeft dan lijkt me dit het meest voor de hand liggend.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Geachte heer Jonker, Heb ik in eerst instantie ook aan zitten denken. Echter Richard vd Noort vond het niet zo klinken. Bij mijn oude Triumph ( 1971 ) zou ik het overigens wel zo denken maar die werkt met stoterstangen
We hebben geluisterd aan de uitlaat en daar is te horen dat het e.e.a ook niet 100% loopt.
Overigens heeft de auto origineel nog geen 130.000 km gelopen waarvan 50.000 km als 3e eigenaar ( ik ), met weinig korte ritten waardoor de motor wel goed warm wordt.
De auto heeft overigens wel een kleine twee weken stil gestaan, zou het zo kunnen zijn dat olie uit hydraulische stoters is gelopen in de tussentijd...

Joop Stok 0

12 jaar

ik weet haast zeker dat het een stoter is, en waarom? omdat het geluid er in is gekomen na een nacht stil staan en gelijk bij het starten hoorbaar was .En als de stoter niet goed is wordt de klep niet goed bediend en zal de motor ook niet goed draaien, het één heeft invloed op het andere
succes ermee

jan5047 0
badge

12 jaar

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga verder sleutelen en voor de zekerheid alle stoters controleren.
Laat over een maar dagen weten wat mijn bevindingen zijn.

Joop Stok 0

12 jaar

Beste mensen,

Inmiddels de motor verder gedemonteerd, daarbij de krukas conform fabrieksgegevens aan de versnellingsbak zijde vast gezet met een een speciaal afgedraaide bout, waarbij de motor op zijn krukas op zijn "safe stand staat ( BDP )
De complete primaire als secundaire distributie vrijgemaakt. Wat blijkt nu : de beide merktekens op de secundaire distributie ( fabriek ) staan niet in lijn met hetgeen men als BDP voorschrijft.
Op de primaire distributie heeft de garage een jaar geleden witte merktekens gezet.( behuizing in relatie tot poelies ) Ook deze zijn uiteraard niet in lijn. Spanrol is goed, kunststof hulprol ook, spanning op de primaire snaar ook.
Het lijkt dus dat de distributie riem twee tanden verschoven is... op de krukas. Ik heb uitgerekend dat dit -/- 8 graden na BDP zou zijn.
Motorschade ?? liep (loopt ) mooi, zou dit dan toch de oorzaak zijn.
Vreemd daarbij is een grote hoeveelheid restant noten in het midden van het V blok ..... muizen of marters ?? liggen ( heb een aantal notenbomen in de tuin staan ) De distributie is redelijk goed met kunststof kappen afgeschermd maar toch... een restant noot tussen de poelie ??
Wordt vervolgt.

Joop Stok 0

12 jaar

ha ha een noot in de motor? tja wat al niet mogelijk is..maar ik denk niet dat een nootje het motorgeweld zal overleven:D
Je moet natuurlijk goed uitzoeken wat de echte afstelling is van de motor , dus niet de zelfaangebrachte streepjes maar de fabrieksmerktekens.
8 graden na bdp is niet genoeg om klep/zuigerkontakt te krijgen dus ik denk niet dat dit motorschade veroorzaakt.
Wat wel vreemd is : "waarom staan de merktekens verkeerd? "

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Allen,

Het is niet te geloven maar bij nadere demontage bleek de distributieriem 360 graden rond vol te zitten metr nootresten.
Onderaan de krukaspoelie voor de distibutie zit een kunststof huis, ook dit bleek voorzien van vermalen troep.
Wat is er nu gebeurd... ?? Rover heeft verzuimd bovenin het gietstuk dat gedeeltelijk de distributie afdekt en tevens dienst doet als bevestiging van de motorsteun, twee horizontale sleuven van -/-25 mm hoog en 60 mm lang, af te dekken - dicht te maken.
Omdat de er zoveel notenresten in de V zaten ( twee Dyson stofzuigers !! ) was het voor muizen gemakkelijk qua hoogte om de sleuven te gebruiken als plaats waar een noot ingeklemd kon worden tussen het blok en de gietstuk.
Er bleken ook muizenkeutels op die plaats te liggen. De noot is echter doorgeschoten en valt dan in de distributie....
Tja bad luck en alles twee tanden verschoven op de poelie.
Inmiddels alles opnieuw op tijd gezet, schoongemaakt en gemonteerd. Uiteraard gaten met vloeibare pakking dicht gemaakt. Tot het moment daar was gisteren om te starten.....
Motor loopt als een zonnetje, geen getik en geratel, dit heb ik er héél goed van afgebracht.

Kijk ik vanmiddag bij mijn vrouw haar Saab 2.3 mét distributieketting, en ja hoor ook wederom notenresten onder de motorkap. Gelijk met perslucht verwijderd.
Wat is nu het motto van het verhaal : liever een muis in huis ( helaas geen !! ) dan een muis in je distributiehuis

Ik dank jullie

Joop Stok

Joop Stok 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 75 of stel zelf een nieuwe vraag.