close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 75: Rover 75 slaat soms af bij stoplicht / stationair draaien

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 V6

Als ik bij een koude start weg rijd en voor het eerrst weer stop (bijv stoplicht) wil het wel eens gebeuren dat de motor niet stationair blijft lopen, maar afslaat (ook wel bij terug schakelen) Wat kan er dan mis/stuk zijn, zit zelf te denken aan iets met automatische choke of stationair regelaar?

Heeft iemand een idee?

Geplaatst door

minkm00 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat eerst de ecu uitlezen.. waarschijnlijk iets mis met een koelvloeistof of lucht temperatuursensor, kan ook vies zijn.

Bedankt voor uw reactie, ik zal de ECU laten uitlezen.

Het afslaan/onregelmatig stationair kan idd wel eens een vuile sensor zijn.
Weet u toevallig ook waar deze sensoren zitten in een R 75.
Hiermee bedoeld u niet de relais in het kastje links voor in binnen scherm.

minkm00 0

12 jaar

VIS motoren willen wel kapot gaan in deze wagens.
VIS motoren zitten in het inlaatspruitstuk en regelen de inlaatlucht tussen beide cilinderbanken.
Zou hier eens zoeken.

Jaggo 0
badge

12 jaar

VIS motor gaat idd ook vaak stuk, maar deze heb ik vorig jaar al vervangen, verwacht mijn probleem niet direct in deze hoek.

minkm00 0

12 jaar

maak de luchtinlaat bij de gasklep maar eens schoon. Ik had dit probleem ook bij mij auto Rover 618. Na het schoonmaken was het afslaan over.

Veldo 0

12 jaar

Beste mensen, ik heb gisteren de gasklephuis schoongemaakt, zat enorm veel smurrie in tot aan de fexibele slang van naar het luchtfilter toe aan.

Rondom de klep zat een koek randje, deze ook verwijderd en alles goed schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Ik betwijfel alleen of het geholpen heeft. omdat de ene keer loopt de auto wel lekker stationair en de andere keer zakt het toerental te ver terug zodat hij of afslaat of soms toch weer oppakt.

Kan het zijn dat er een sensor zit die de automatische choke of stationair regelt. (indien ja, waar vind je zoiets)

minkm00 0

12 jaar

Tevens wat koste het eigenlijk op bij electrospecialist de ECU uit te laten lezen

minkm00 0

12 jaar

Het probleem is de automatische stationair regelaar, dit is een kleine stappen motor met een stift eraan.
Deze stift zit aanslag op (vuil). Maak deze maar schoon en het probleem is opgelost.
Twee boutjes om te demonteren en daarna nog eens twee schroefjes om de stappen motortje er uit te halen.
Deze zit bovenop 10cm naast het punt waar de gaskabel binnen komt. Let wel op dat je de aansluitende slang ook controleert op vuil. Ik heb namelijk het zelfde gehad.

fjacobs 0

12 jaar

Bedankt voor uw reactie, het schoonmaken van het gasklephuis heeft niet het benodigde resultaat gehad. Maar ga zeker van de week aan de slag met de kleine stappen motor . Denk dat ik hem weet te vinden en heb ook al gezien dat bij evt. vervangen iets van € 85,00 kost.
Zodra ik het schoongemaakt heb meld ik mij weer voor toelichting.

minkm00 0

12 jaar

Doe dit maar, er zit een metalen stift aan die in en uit schuift. 10 minuten werk. Succes.

fjacobs 0

12 jaar

Zijn er voor de rest veel problemen met deze motor?
Technieker van MG liet mij weten dat ook deze motor veel last heeft van koppakdichtingproblemen!
Ik ben nog altijd fan v/d 75 en zeker met deze motor dus wat zijn juist de gekende zwakke punten?

ovi 0

12 jaar

Zoals je al aangaf de koppakking en ze hebben veel last van koelfan problemen met name de weerstand.
Ik heb al diverse problemen gehad, maar ja ik heb ook geen nieuwe auto meer. Ik vind hem wat traag met optrekken maar op de lange weg des te beter.

fjacobs 0

12 jaar

Ik wist zelfs niet dat die V6 2 liter bestond dus toen een vriend van mijn dochter er hier mee toekwam ben ik er meteen even mee gaan rijden!
Gewoon zalig!!! Deze was een automaat en ook daar waren problemen mee? Toch spijtig dat zo'n machtige auto door zo'n dingen dan een slechte reputatie krijgt en de boel ondertussen failliet is!
Dus kan ik beter geen 75 kopen met de V6 maar in de 1800 versie zit dezelfde K motor van onze MG TF en dat is dus hetzelfde probleem?

ovi 0

12 jaar

Nou ik heb me laten vertellen dat die 1800 te zwak is voor de 1450 kg wegende auto. Vaak wordt de koppakking er tussen uit gereden.
Immers is de 1800 een 4 cilinder met een turbo om je uberhaupt van de plek te krijgen. Mijn inziens geen aanrader! de 2.0 V6 is immers ook geen porsche killer. Goed dat verwacht men ook niet, maar ik denk persoonlijk dat dat 2.5 liter v6 de mooiste en soepelste motor is voor deze auto.

minkm00 0

12 jaar

Update : ik heb automatische stationair regelaar nog niet gereinigd, maar dat doe ik binnenkort

minkm00 0

12 jaar

[quote=minkm00]Nou ik heb me laten vertellen dat die 1800 te zwak is voor de 1450 kg wegende auto. Vaak wordt de koppakking er tussen uit gereden.
Immers is de 1800 een 4 cilinder met een turbo om je uberhaupt van de plek te krijgen. Mijn inziens geen aanrader! de 2.0 V6 is immers ook geen porsche killer. Goed dat verwacht men ook niet, maar ik denk persoonlijk dat dat 2.5 liter v6 de mooiste en soepelste motor is voor deze auto.[/quote]
Broodje aap verhaal!!! te zwakke motor voor 1450 kg...

De constructeur bouwt een motor met een maximum koppel en een maximum vermogen... We zouden mogen aannemen dat de motor in staat moet zijn dat vermogen/koppel zonder problemen te leveren.. (meer zal er niet uitgehaald worden . zonder kunstgrepen) Echter veel fabrikanten kozen (of kiezen) ervoor te bezuinigen op bepaalde onderdelen, of ze kozen (kiezen) er bewust voor de motor meer maximum koppel/vermogen te laten leveren dan constructief eigenlijk kan.. Omdat men min of meer weet dat 90 % van de gebruiker dat toch niet gaan benutten.

Als de cilinder koppakking het voortijdig begeeft is er buiten een te krap bemeten koelsysteem, bijna altijd sprake van een constructie fout. De andere mogelijkheid is, dat er onvergeeflijke fouten gemaakt zijn tijdens de productie en samenstelling van de motor...

Van de 1800 motor is gewoon geweten dat deze een koppakdichting killer is en zeker is de MGF waar hij dan ook nog eens vanachter zit is dit een groot probleem! Voor de MGF kan je dus een externe thermostaat plaatsen wat het probleem al voor een groot deel oplost en bij onze MG TF zit deze thermostaat gewoon standaard extern dus toen hebben ze eindelijk gesnapt dat ze er iets moesten aan veranderen! Bij de Elise is dit trouwens dezelfde Rover K motor met ook weer de thermostaat extern. Bij Lotus zijn ze enkele jaren geleden wel overgeschakeld op Toyota motoren dus probleem opgelost. Trouwens geen pretje om bij zo'n MGF een koppakdichting te vervangen!

Nu die 2.0 V6 zou volgens de technieker; van de garage waar wij vorig jaar onze TF gekocht hebben; ook veel problemen hebben met koppakdichting dus daarom mijn vraag wat hier dan de oorzaak is?
Vrienden van mij hadden een MG 2.5 V6 gekocht met 180 pk om er mee op circuit te gaan rijden en die draaide op 5 cilinders dus ze dachten dat dit maar een bougie ging zijn of iets degelijk. Bleek het ook hier een koppakdichting te zijn ???
Is dit dan toch de rede dat dit merk gesneufeld is en je ze ook bijna voor niks kan kopen?

ovi 0

12 jaar

Nog al wat merken borduren verder op een oorspronkelijk goed geconstrueerde motor. Vergroting van de motor inhoud verkrijgt men het meest simpel door de boring groter te maken. Het gevolg is dan dat de rand waar de afdichting moet plaats vinden smaller wordt, en daarbij komt dat bij een gebrek aan het koelsysteem de cilinderbussen (of het blok) terplaatse sneller en onregelmatiger uitzetten. de druk op de (dan ook nog smallere) koppakking overschrijdt dan het maximum wat deze aankan en het onheil is geschied...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 75 of stel zelf een nieuwe vraag.