Saab 900: 900 2.0 16v 1991 komt niet boven de 1500 toeren?

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Ik heb een Saab 900 2.0 16v die niet meer boven de 1500 toeren komt, ik heb het idee dat de brandstoftoevoer niet helemaal in orde is(?).
Stationair loopt de auto perfect, starten doet ie ook prima. Als je gas geeft, dan lijkt het alsof de motor te weinig brandstof krijgt, de bougies lijken ook vaak aan de droge kant te zijn.
De ecu geeft d.m.v. de knippercode 1 storing en dat is " controleer bedrading ecu naar stappenmotor. Dit is gedaan en er zit geen breuk o.i.d. i de bedrading, de stappenmotor is zelf ook verwisseld voor een andere gebruikte.

We hebben het vermoeden dat het aan de krukassensor ligt, dit omdat de sensor misschien niet het juiste toerental doorgeeft en daardoor te weinig brandstof door de injectoren pompt.
Als de stekker van de krukassensor wordt losgekoppeld, dan stopt de motor wel meteen. We hebben met een analoge multimeter gekeken of de sensor een "uitslag" geeft in zijn weerstandswaarde en we zien wel een lichte piek als de motor met de hand wordt gedraaid. Een dealer heeft ons verteld dat een krukassensor werkt, of helemaal niet werkt en dus nooit half werk doet. Ook is ons verteld dat wanneer een krukassensor niet werkt, de motor helemaal niet loopt.
Dit gegeven brengt ons weer aan het twijfelen, de sensor doet namelijk wel iets en de motor loopt ook gewoon prima stationair.

De brandstofdruk hebben we niet gecontroleerd met een manometer, maar de druk lijkt zo op het oog prima te zijn. Als een koppeling van de injectorrail wordt losgedraaid, dan spuit de brandstof met hoge druk in je gezicht.

De ontsteking lijkt ook prima in orde te zijn, alle bougies vonken mooi en de kabels/bobine zijn ook nog goed.

We hebben al van alles verwisseld met gebruikte onderdelen: ecu, onstekingsmodule, stappenmotor, injectoren, gasklephuis incl. sensor & 5e injector, 3bar brandstofregelaar etc..
De krukassensor hebben we nog ff niet voor een scherpe prijs kunnen vinden, dus die hebben we nog even laten zitten. Een nieuwe sensor kost in Nederland teveel om zo maar even te proberen, beetje zonde als je zo'n duur ding voor Jan met de korte achternaam koopt..

Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank!

r-a

Geplaatst door r-a (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 900? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

zit je uitlaat niet dicht,even vooraan losgooien oordoppen in en gas erop.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je gecontroleerd of de luchthoeveelheids meter goed is? Dus klep kan vrij bewegen over de volle uitslag?

r-a (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Heb je gecontroleerd of de luchthoeveelheids meter goed is? Dus klep kan vrij bewegen over de volle uitslag?[/quote]
Zover ik weet heeft deze motor geen luchthoeveelheidsmeter, niet in de vorm van een soort "luchtweger" in ieder geval. Een turbo versie heeft geloof ik wel een luchtweger / luchthoeveelheidsmeter, maar de 2.0 16v niet.
Wel zit er een luchtmassameter en deze is ook al verwisseld met een andere, helaas geen enkel verschil merkbaar.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat is dit voor systeem? En een 5e injector (dat is meestal L-jetronic en luchtweger) En een luchtmassa meter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 900 of stel zelf een nieuwe vraag.