Saab 900: Airco werkt niet; compressor slaat niet uit

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 204T

Hallo,

Ik heb onlangs een 900ng cabriolet uit 1997 met 101.000 km uit Belgie geimporteerd voorzien van climate control.
Het is een cabrio, dus airco is niet echt essentieel maar toch wel aardig als het zou werken.

De airco lijkt het interieur iets te koelen, maar niet veel.
Vreemd is dat de compressor niet uitslaat, maar continue blijft meedraaien. Als ik dit in Google intype, vind ik niets dus dit zal niet veel voorkomen.
De hogedruk leiding vanaf de compressor wordt erg warm, is niet beet te pakken.
Het kijkglas op de droger heeft een luchtbelletje, kan wijzen op lekkage maar kan ook door de hoge druk/temperatuur komen (is dit zo?)
De lagedruk leiding naar de compressor wordt nauwelijks koud.
Als ik de stekker van de 3-stage pressure switch los haal, stopt de compressor wel. Dus het is een besturingsprobleem en geen fout in de magneetkoppeling of zo
Als ik een kilometer of 30 heb gereden, ligt er na een uur stilstand een flinke plas (condens?)water onder de auto. Dus dan zou je zeggen dat er toch iets erg koud wordt.

Dus het lijkt wel of er meer zaken tegelijk aan de hand zijn.
Voor de zekerheid rij ik maar even zonder airco relais.

Iemand een idee? Alvast bedankt.

Piet2209

Geplaatst door Piet2209 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 900? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

zo uit je verhaal blijkt dat je airco perfect werkt
de plas onder de wagen komt van het water wat eerst op je verdamper heeft afgezet smelt en onder de wagen verwijnt
daarom moet je dus ook een afwatering hebben bij airco

ik vermoed eerder dat de temperatuurregeling niet klopt
weet niet of je handmatige airco of automaatische hebt
je hebt hem pas dus je kunt niet weten of de warmte klep perfect werkt
het beste is zijkant weghalen zodat je bij de kachelhuis kan komen en kijken in hoevere de klep wordt bedient
de kans is dat de tandwiel afgebroken is en daardoor niet vergenoeg open gaat
in aller slechtste geval is het de klep in de kachelhuis en zal de kachelhuis vervangen moeten worden totale kosten liggen van kachelhuis tegen de 1000euro ex de- en montage van dashboard
weet ook niet of je links en rechts temperatuur apart kunt regelen anders moet je het gaan vergelijken met de andere kant.

dus kans op kapotte tandwiel, motor, klep in kachelhuis

Piet2209 (0), 13 jaar geleden

Hallo truckerOwerner

Bedankt voor je antwoord. Ik heb climatecontrol, maar de besturings-module daarvan heb ik al uitgewisseld met een werkende versie van een vriendje en dat maakt geen verschil.
Wat betreft de warmtemengklep, die werkt wel in zoverre dat die bij koude dagen wel goed warmte bijmengt en de temperatuur op de ingestelde waarde brengt en houdt.
Alleen als ik de temperatuur op een warme dag als gisteren op "low" zet, dus de laagste stand, wordt het maar iets kouder als buitentemperatuur.
Bovendien verklaart dit niet waarom de lagedruk leiding naar de compressor toe niet flink koud is. En die is echt nauwelijks koud.

En dan hebben we nog de vraag waarom de compressor niet afslaat.
Bij andere 900ng's met airco hoor je de magneetkoppeling van de compressor regelmatig klikken en dan zie je afwisselend het binnenwerk in de poelie stoppen en weer gaan draaien.
Bij mij blijft het binnenwerk altijd draaien. Het liefst zou ik hiervoor de druksensor eens willen vervangen maar ik denk dat die in open verbinding staat met het koelmiddel dus die kan ik er niet zomaar uitdraaien.

Maar die plas water onder de auto brengt mij wel in verwarring inderdaad. Als die er niet had gelegen had ik gedacht expansieventiel of verdamper verstopt.
Vooral de verdamper vervangen is inderdaad een duur klusje aan manuren omdat die verstopt zit in het kachelhuis.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee zijn systeem werkt helemaal niet goed.!!

[quote]Het kijkglas op de droger heeft een luchtbelletje, kan wijzen op lekkage maar kan ook door de hoge druk/temperatuur komen (is dit zo?)[/quote]
Mogelijkheid kan bestaan dat er een lek in zit, maar dat hoeft niet, er kan ook te weing inzitten omdat per jaar een 8 % emissie verlies is.
Er mag geen luchtbel inzitten, er moet konstant een koudemiddel stroom zichtbaar zijn.

[quote]Als ik de stekker van de 3-stage pressure switch los haal, stopt de compressor wel. Dus het is een besturingsprobleem en geen fout in de magneetkoppeling of zo[/quote]
Dan werkt de lage drukschakelaar, als de vulgraad te laag is hoeft die nog niet de compressor uit te schakelen, er wil wel gekoeld worden maar heeft slechte presstatie's.

[quote]Als ik een kilometer of 30 heb gereden, ligt er na een uur stilstand een flinke plas (condens?)water onder de auto. Dus dan zou je zeggen dat er toch iets erg koud wordt[/quote]
Een plasje water onder de auto kan geen kwaad, maar na een uur een flinke plas dat kan niet ! Er wordt ook iets erg koud en dat is de verdamper, doordat de vulgraad te weinig of geleverd wordt zakt de druk in het systeem waarbij gelijk ook de temperatuur zakt, de relatie tussen deze twee noemen we "dampspanning" .
De dampsanning geeft aan bij welke temperatuur het koudemiddel gaat verdampen, de verdampingsdruk bepaalt door de dampspanning ook gelijk de laagste temperatuur.
Ik denk dat je te maken hebt met een bevroren verdamper Rijp (ijs) waaruit je kunt opmaken dat die flinke plas water onder de auto ligt. Een bevroren verdamper blokkeert de warme luchtstroom ! het koudemiddel kan niet verdampen want er is warmte nodig. Het gevolg ervan, de compressor vloeibaar koudemiddel aanzuigt.

Relaas: de vulgraad is niet toereikend of er zit een verstopping in (te weinig aangeleverd)

[quote]Voor de zekerheid rij ik maar even zonder airco relais.[/quote]
Zeer verstandig

Piet2209 (0), 13 jaar geleden

hallo Theo,
Erg bedankt voor je duidelijke uitleg!

Het is mij duidelijk dat de verdamper bevriest door of te lage vulgraad of te weinig geleverd (verstopping).
Dat van te lage vulgraad snap ik.
Maar als er een verstopping zit voor de verdamper dan moet de druk toch oplopen en dan zou het drukventiel de compressor toch moeten afschakelen? Of hoeft dat toch niet per se?

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoeft niet persé, dat gebeurt pas rond de 28 bar, de druk zal wel oplopen als er een gringe verstopping is.
En verstopping kan veroorzaakt worden vocht wat bevriest!.

Laat het systeem kontroleren en filter/droger vervangen.

Piet2209 (0), 13 jaar geleden

Bedankt Theo, ga ik doen.

Jammer dat je zo ver weg zit.

leo saab (0) PRO, 13 jaar geleden

Piet , mooi verhaal toch denk ik dat er te weinig koudemiddel in zit, groet Leo

Piet2209 (0), 13 jaar geleden

We zullen het gaan zien Leo,
Zaterdag 5juni wordt een nieuwe droger/filter geplaatst en het systeem afgevuld en op lekkage gecontroleerd.
Ik oop dat we er dan opgelost is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 900 of stel zelf een nieuwe vraag.