aircocompressor kapot. Probleem is dat deze auto op R12-gas loopt. Heb in Duitsland via origineel nr. nieuwe compressor besteld. Maar nergens is er nog R12 beschikbaar. Wordt deze compressor automatisch door de fabrikant aangepast aan R134A???????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,JHL als je er R134 a in wil doen moet je ook de aansluitingen en de slangen aan passen,R 12 is in NL verboden maar er is wel een alternatief koudemiddel ik ben het type even vergeten maar ik weet zeker dat een goed airco bedrijf een goed alternatief kan bieden.groet Leo
Yip, gewoon r134a erin, ff de vulnippels veranderen en klaar is kees!
Sytze
Sytze,
Je hebt volledig gelijk.
Jij doet net zoals ik.
dat is pas retrofitten.
je kan daar gewoon complete setjes voor krijgen,
in dat setje zit airco-olie die zou ik wel gebruiken om de olie in het systeem bij te vullen deze is
namelijk geschikt voor zowel r134a als r12 systemen
Ik verwacht de compressor morgen. Dus als ik jullie mag geloven kan de R134 (agressiever dan R12) er gewoon in en werkt alles normaal?????????
Bij de nieuwe compressor zullen toch R134 nippels bijzitten? Wie verkoopt er nu nog R12 nippels als dat gas verbodenis?
Jan
Ik heb gehoord dat ik Belgie nog wel afgevuld wordt met R12.
Misschien een optie?
Ja doe dat maar, dat is het beste...............
........man man, gooi der nou maar gewoon r134a in, dan is alles zoals het moet en mag.
Sytze
nee de service nippels voor r 134a zitten nooit bij een compressor(tenminste iet bij ons)
die moet je appart bestellen b.v. bij hella.
die zitten bij een ombouwsetje(om te retrofitten)
wel zorgen dat als je die nieuwe service-nippels monteerd je de ventielen uit die oude r12 nippels
hebt gehaald.daar worden ze gewoon op gedraaid. en ff kijken wat de hoge druk en de lage druk is
hoge druk is de pers leiding(dunnere leiding) lage druk is de zuigleiding(dikste van de twee)
en mocht je naar belgie vertrekken wat doe je als het systeem lek is?
moet je een paar keer daarnaartoe ik heb de eerste auto die ik geretrofit heb ± 6 jaar geleden gedaan
dat was een mercedes oldtimer en de airco doet het nog steeds.
als je het nie3t vertrouwd kun je ook alle afdichtingsringen v.v. die zitten namelijk ook in dat setje.
dat setje is universeel dus er zit genoeg matriaal in om het zo te doen zoals het hoort.
de olie die in het systeem zit zou ik wel vervangen voor de olie uit het retrofitsetje.
maar als je toch naar belgie gaat bel me dan.dan ga ik gezellig met je mee.
Trouwens leo saab
bedoel jij soms r416a?
dat kan er namelijk ook in maaaaaar de hoge heren zijn bezig om ook r416a
uit de schappen te halen dus die mag onderhand ook niet meer gebruikt worden.
Heb compressor vandaag ontvangen van bij Behr/Hella. Er is standaard slechts één servicenippel meer voorzien en deze voor R134A (lagedruknippel). Heb hem gemonteerd, gevacumeerd en hij werkt. Maar koelen doet het toch niet al te perfect. Maar ja voor een auto van 1991. Klant is in elk geval tevreden. Voor de goede zaak : in origineel bij Saab durven ze 923 euro + 21% btw vragen voor deze compressor. Bij hElla tik je hem o de kop voor een goeie 385/400 euro.
Dank Jongens
Het kan dus wel! Tevreden airco klanten!!!
Sytze
ps. er zijn lieden die 300 euro al te veel vinden voor een pomp, dus prijs jezelf gelukkig man!
zie je wel
lang leve hella.
als je hem beter wil laten koelen moet je de droger/filter v.v. en eigenlijk moet je ook de t.e.v.
(thermostatisch expantieventiel.....leuk woord voor scrabble)v.v.
de eigenschappen van r12 is anders dan die van r134a.
maar ga bij hella eens een pompje voor een suzuki halen kostena 1100,- pleuries excl btw(gekkenwerk)
maar ja jij bent geholpen
groetjes
johnny
Dan moet jij me toch eens bellen johnnyboy, mijn ervaring met hella is toch anders.
Kan ze echt heeeeeeeeel voordelig krijgen.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9000 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar