auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Saab 9-3: Blauwe rook, CE en P1220

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D223L, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 85

Dag iedereen.

Ik zit al een tijdje met een probleem waardoor de saab in de garage blijft staan. Het gaat over een 2.2tid met 115pk.
Na het vervangen van de pomp is het eigenlijk allemaal begonnen.
De pomp zelf is een gereviseerde pomp aangekocht bij de saabdealer.

De auto start vrij normaal, wel wat moeilijk maar dat ligt volgens mij aan de retourleidingen die niet helemaal meer goed zijn. Bij stilleggen en daarna opnieuw starten gaat deze wel meteen aan.
Eens gestart draait deze stationair mooi, via uitleestoestel draait deze exact 900 rpm.
Tot zover geen probleem maar vanaf ik vermogen vraag of rond de 2000 toeren ga gas geven rookt deze enorm blauw waarbij er een heel sterke dieselgeur vrijkomt, ook lijkt het alsof deze dan op 3 cilinders draait.
Het rare is dat ik dit helemaal niet had voor ik de pomp verving. Ik dacht zelf nog aan compressieverlies, ergens een lek in brandstof leidingen of verstopte injectoren.

Aangezien de blauwe dieselruikende rook ga ik ervan uit dat er een slecht mengsel is, ik heb het inlaatsysteem nagelopen maar kan geen lek vinden.
Vervolgens na heel wat zoekwerk op internet kon het de timing zijn die fout stond, gisteren heb ik deze gecontroleerd en inderdaad het kaliber van de nokkenas paste niet helemaal.

Vervolgens alles juist gezet nog eens 2 toeren rond gedraaid en dan gestart, heeft niks uitgehaald. Om zeker te zijn van de timing nog eens gecontroleerd maar nu past alles perfect.
Vandaag ga ik de hoeveelheid van de retour per injector controleren en een compressietest.

De foutcode die in de saab komt is P1220 wat verschillende oorzaken kan hebben waaronder ook een kapotte pomp, maar hier geloof ik niet echt in.

Wat kan ik nog proberen?
Alvast bedankt voor de tips en het meedenken.

Geplaatst door

Jasper3 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Blijft het feit , dat dit verschijnsel er voor de wissel niet was !
Waarom is de pomp gewisseld ?

De pomp was ooit hersteld aan de elektronica maar gaf een veel hoger verbruik, ook vond ik kleine metaalschilfers in mijn dieselfilter huis.

Zou dit kunnen te maken hebben met een luchtlek in de toevoerleiding? Gisteren had ik geen tijd meer om een compressietest te doen, ik doe dit later deze week.
Ook vond ik ergens op het internet iemand met een vauxhall(opel) met dezelfde motor die ook ongeveer hetzelfde probleem had en hij had het kunnen oplossen door de leidingen flink door te blazen, maar ik zou het raar vinden moest er ineens vuil in mijn leidingen zitten.

Jasper3 0

7 jaar

De pomp is dus kapot gelopen en de verstuivers zijn daardoor beschadigd geraakt vermoed ik , zeker gezien de metaal deeltjes in het filter.

De wagen draaide en reed nog, en de P1220 fout zat er toen ook niet in. Ik heb deze vooraf ook uitgelezen. Daarom zou ik het heel raar vinden moesten ineens de verstuivers beschadigd zijn. De P1220 is pas gekomen na het plaatsen van de nieuwe pomp. Ik heb al wat gelezen en het zou ook door toevoer van de diesel kunnen zijn, of ben ik hier fout? Ik heb ook al een andere MAP en MAF sensor getest hieraan ligt het niet. Zou het de krukassensor kunnen zijn?

Jasper3 0

7 jaar

Wat ik mij wel nog afvroeg is of de wagen slecht zal draaien als de retour niet meer in orde is. Ik dacht enkel dat deze dan slecht zou starten en aangezien ze hier gevoelig aan zijn doe ik misschien ook best even een vacuümtest, welke onderdruk pas ik best toe?

Jasper3 0

7 jaar

Toestand van de afgelopen dagen:

Retour los bij draaiende motor stationair: Bijna niets in de retourslangen, is dit goed of net slecht?
Compressietest: Cilinder 1: 26bar
Cilinder 2: 28bar
Cilinder 3: 28bar
Cilinder 4: 26bar

Deze waarden bekwam ik bij koude motor en zonder olie in de cilinder. Standaard zou het tussen 32 en 36 bar moeten zijn. Lijken mij vrij goede waarden, de motor heeft wel nog maar 165000km.

Er waren 2 draden naar de krukas sensor beschadigd, De isolatie was los van de kabel. Deze zijn opnieuw geisoleerd met tape. Maar geen oplossing, via meetapparatuur heb ik gemeten dat de mapsensor wel turbodruk meet en dat er een verandering is bij de maf sensor.

Wat kan ik nog proberen?

Eventueel brandstofaanvoer rechtstreeks aan de motor eens proberen? Misschien een te dunne dichting aan de banjobouten aan de dieselpomp gebruikt of zou dit niet mogen uitmaken?

Jasper3 0

7 jaar

Probleem al even opgelost, de pomp die ik erop gemonteerd had was zelf defect. Verstelplunjer van de slagplaat zat geblokkeerd

Jasper3 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.