Hallo,
Na lang proefgereden te hebben heb ik een Saab 9-3 2.0t business edition met automaat uit 2002 aangeschaft, blijkbaar niet lang genoeg gereden!
Nadat ik de auto opgehaald heb ben ik op huis aangegaan, na ± 45 km op de snelweg lichte de check engine aanduiding met het uitroepteken op.
Wanneer ik het gaspedaal diep intrap schiet de toerenteller naar het rode gebied zonder dat de auto de volgende versnelling pakt.
Bij normaal rijgedrag draait de motor op lage toeren.
Wie weet wat dit zou kunnen zijn.
Groeten john
Geplaatst door johnbik (0) , lid sinds 18 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 Reacties
oldford (0) PRO, 18 jaar geleden
Lijkt mij een probleem in de automaat. Ook de automaat kan het lampje aanzetten (eis van EOBD). Heb je nog garantie? Anders motor en bak uit laten lezen door dealer.
johnbik (0), 18 jaar geleden
Volgens de dealer was de versnellingsbak olie bij de controle helemaal zwart, alsof deze nog nooit ververst was, dit is nu gebeurd en zou ± 1000km moeten rijden en dan nogmaals verversen.
Na het wegrijden lichte het check engine lampje wederom aan, morgen nog een keer langsrijden dan maar.
john
Hendrik4290 (0) PRO, 18 jaar geleden
Olie in een automatische bak hoort nooit zwart te zijn, bij verversen is de kleur meestal nog rood of rood-bruin.
In dit geval is de olie verbrand, dus zal er wel iets mis zijn in die versnellingsbak.
johnbik (0), 18 jaar geleden
Het is de check gearbox, maar men noemt dit de check engine.
De koppeling of bak slip en ik vind dat de motor of bak heel erg warm wordt, maar dit zou door de slippende koppeling kunnen komen.
Ik begreep van de dealer die de auto ingeruild heeft, dat de versnellingsbak olie in augustus er zwart uit kwam en dat de auto niet in de eerste versnelling snel van z'n plaats kwam zoals je van een turbo mocht verwachten. Ze hebben de auto aan de handel verkocht, omdat ze anders de versnellingsbak hadden moeten reviseren.
Bij navraag bleek dat de firma Auttrans in Lunteren een offerte hiervoor gemaakt heeft en dat dit bij het los aanleveren van de bak ¤1498,- zou gaan kosten.
Volgende week woensdag gaat er een andere bak in (bij van Dongen in Zeeland (noord brabant).
We zullen zien hoe de auto daarna rijdt.
Echter is de vraag hoe het probleem er ooit is ontstaan (geen trekhaak), men verteld mij dat er nooit een automatenbak kapot gaat!!
Groeten john bik
oldford (0) PRO, 18 jaar geleden
Het lampje heet tegenwoordig MIL "Malfunction Indicator Lamp".
Kan door alle systemen aangezet worden die onder OBD-II/EOBD vallen (uitlaatgas relevant). In dit geval Motor en Automatische bak.
Bij een hybride auto valt daar ook de elektrische motor onder.
johnbik (0), 18 jaar geleden
Iemand een idee hoe het zou kunnen komen dat de versnellingsbak olie te warm is geworden.
Er is geen caravan mee getrokken.
Zou er een versnellingsbakolie filter zijn en verstopt kunnen zitten.
Zijn er punten die ik na zou kunnen kijken bij het vervangen van de v-bak.
Groet john